ضرورت ساماندهی دکل‌های مخابراتی شهر

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان بر ضرورت ساماندهی دکل‌های مخابراتی سطح شهر تاکید کرد.

به گزارش فردای همدان، علی‌اکبر نظری در جلسه کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت شورا که با حضور نمایندگان اپراتورهای مخابراتی برگزار شد، افزود: جانمایی دکل‌های مخابراتی ( BTS ) و نیز قیمت هزینه اپراتورها مورد اعتراض مردم واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه تشعشعات امواج اپراتورها آسیبی برای سلامت شهروندان است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته بویژه دوره چهارم شورا در زمینه تجمیع یا ساماندهی دکل‌های مخابراتی جلسات متعددی برگزار شد بررسی‌ها صورت گرفت.

وی با بیان اینکه سلامتی شهروندان برای ما حائز اهمیت است اظهار کرد: بحث امواج دکل‌های مخابراتی نیاز به بررسی‌های و نظرات متخصصین و کارشناسان اهل فن دارد و لازم است قبل از جانمایی موارد به صورت تخصصی در منطقه مورد نظر بررسی شده و سپس دکل نصب شود.

علی‌اکبر نظری با اشاره به فعالیت اپراتورهای مختلف در شهر، اظهار کرد: متاسفانه از هم گسیختگی تشکیلاتی دستگاه‌های اجرایی در خصوص صدور مجوز برای نصب ( BTS ) باعث ایجاد مشکل شده است که باید مرتفع شود.

نظری تاکید کرد: لازم است در شهرداری یک بخش یا واحد مشخص متولی صدور مجوز برای نصب BTS اپراتورهای مخابراتی باشد.

نظری تاکید کرد: لازم است جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست برگزار شود و ضمن استفاده از نظرات آنها در خصوص ساماندهی یا تجمیع دکل‌های مخابراتی، همچنین از سازمان تنظیم مقررات انرژی اتمی استعلامی در این زمینه گرفته شود.

علی‌اکبر نظری با بیان اینکه برای بهره گیری از فناوری باید بسترهای لازم آن را فراهم کرد، اظهار داشت: با توجه به  پرداخت مالیات ارزش افزوده اپراتورها، ضروری است سهم سه درصدی شهرداری از این مالیات اخذ شود.

سعید نظری: افزایش تعداد دکل‌های مخابراتی منجر به کاهش امواج رادیویی می‌شود

نایب‌رئیس شورای شهر همدان نیز بابیان این‌که تجمیع دکل‌های مخابراتی آسیب تشعشعات بیشتری را ایجاد  می‌کند، یادآور شد: مردم باید در خصوص این مباحث آگاهی داشته باشند که در این زمینه باید اطلاع رسانی دقیقی صورت پذیرد.

 سعید نظری اضافه کرد: با کاهش تاثیرات امواج و تشعشعات باید آسایش روانی را برای مردم ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد دکل‌های مخابراتی منجر به کاهش امواج رادیویی شده و در نتیجه به محیط زیست و انسان آسیبی وارد نمی‌کند، اظهار داشت: هم‌اکنون در برخی از شهرهای بزرگ از دکل‌های مخابراتی جدید که به سیما و منظر شهری آسیبی وارد نمی‌کند استفاده می‌شود که باید از این طرح ها الگو گرفت.

 *حیدری: توسعه شبکه‌های ارتباطی با طرح‌های جامع و تفصیلی شهر هماهنگ باشد

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان هم بابیان این‌که نصب دکل‌های مخابراتی الزامات خاص خود را دارد، گفت: وقتی ناحیه‌ای با امواج پوشش داده می‌شود محدوده خدمات رسانی، برد و شدت سیگنال ها و توزیع فرستنده‌های آن باید بر اساس استانداردها و الزامات تعریف شده باشد.

مهدی حیدری با اشاره به اینکه تجمیع و ساماندهی دکل‌های مخابراتی باید بر اساس اصول صورت پذیرد، افزود: در نصب BTS  ، مسائل بهداشت محیط زیست و سلامت مردم نباید فدای مباحث اقتصادی و محدودیت‌ها شود.

حیدری یادآور شد: لازم است افق گسترش و توسعه شبکه‌های ارتباطی با طرح‌های جامع و تفصیلی شهر هماهنگ باشد و چشم‌انداز توسعه این شبکه‌ها برای رفع نقاط کور باید با توجه به پهنه‌های ارتفاعی طرح تفضیلی مد نظر قرار گیرد.

* مردانی: تاثیر دکل‌های مخابراتی سیما و منظر شهری

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه لزوم  ایجاد بسترهای ارتباطات بر کسی پوشیده نیست، گفت: مدیریت شهری مخالفتی با توسعه و علم روز ندارد اما وجود دکل‌های مخابراتی در سطح شهر علاوه بر آسیب‌های امواج و تشعشعات، از نظر بصری بر سیما و منظر شهری تأثیر نامناسبی گذاشته است. 

حسین مردانی با بیان اینکه مدیریت شهری با شرکت و اپراتورهای مخابراتی تعامل و همکاری خوبی داشته است، اضافه کرد: : لازم است برای رسیدن به شهر الکترونیک در ارائه خدمات بهتر به مردم با تعامل هم گام‌های موثرتری برداشت.

مردانی اظهار کرد: شهرداری آمادگی همکاری و تعامل با این اپراتورهای مخابراتی را دارد.

* محمد نوروزی: تشعشعات دکل‌های مخابراتی کارشناسانه بررسی می‌شود

معاون کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: در امر نصب دکل‌های مخابراتی باید از تجربیات کشورهای موفق استفاده کنیم و امروزه برخی کشورها از دکل‌های دیواری و پشت بام استفاده می‌کنند.

محمد نوروزی اضافه کرد: در زمانی که تشعشعات و سیگنال‌های مخابراتی در هر نقطه از شهر که مورد اعتراض قرار گیرد کارشناسان ما جهت بررسی نقطه اعزام شده و مباحث را مورد بررسی قرار می‌دهند.

نوروزی با اشاره به مصوبه شورای شهر همدان در خصوص تجمیع دکل‌های مخابراتی یادآور شد: طبق پیگیری‌های صورت گرفته، سازمان محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده‌اند که برای نصب دکل‌های مخابراتی هیچگونه محدودیتی در شهر وجود ندارد و تنها نکته قابل توجه بخشنامه سازمان انرژی اتمی است.‌

در ادامه این جلسه سیامک سلیمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری به ارائه گزارشی در خصوص دلیل عدم اجرای مصوبه تجمیع دلک‌های مخابراتی و فرایند آن پرداخت.