تخریب کوهستان، تخریب زیست بوم

در مورد تخریب الوند زیبا باید گفت که متولیان این امر قطعا هدفی جز خروجی های اقتصادی از این موضوع از جمله جاده ای که در صحن علنی شورای شهر با عنوان جاده سلامت مطرح می شود و شاهد اجرای آن هستیم جاده اقتصادی‌ای خواهد بود که بعد از جاده، رستوران، ویلا و امکانات رفاهی را قطعا شاهد خواهیم بود.

امروزه انسان ها نا آگاهانه به مهمترین عامل تخریب محیط زیست مبدل شده و روند روز افزون آلودگی هوا، خاک و آب، از بین رفتن گونه های جانوری و گیاهی و نابودی جنگل ها همه و همه عواقب فعالیت های گوناگون بشر است.
بشر امروزه به عنوان بزرگترین عامل تخریب و تغییر محیط زیست شناخته شده است، انسان، کوه ها را متلاشی کرده تا معادن نهفته در دل زمین را استخراج کند، رودخانه ها را خشک کرده تا در آن شهرسازی کند، جنگل ها را به آتش کشیده تا برای دام ها مرتع ایجاد یا کشاورزی کند یا مواد اولیه برای صنایع بسازد.
حال نگارنده به بهانه قٌلدری اشرف مخلوفات (انسان) در برابر کوهستان الوند کمی از فواید کوهستان می گوید و گذری نیز به این اتفاق خواهد زد.
حدود 90 درصد آب شرب جهان، اكثر معادن غني از جمله فلزات گرانبها، فلزات صنعتي، مواد غيرفلزي، معادن انرژي فسيلي ، بخش قابل توجهي از رويشگاه‌هاي گياهان دارويي، جنگل‌هاي بكر و دست‌نخورده در مناطق كوهستاني همه این موارد و همچنین موارد دیگر از كوهستان‌ها سرچشمه مي‌گيرد و ما انسان ها کوهستان را که در پرورش جسم و روح آدمی بسیار اثر بخش بوده را با توجیحات ابتدایی دستکاری و تخریب می کنیم.
البته که همدان تنها شهری نیست که انسان هایی دارد که انسان را در برابر طبیعت و منابع طبیعی برتر می‌دانند اما انتظار می رود در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان، این نوع اتفاق‌ها دیده نشود.
حال در مورد تخریب الوند زیبا باید گفت که متولیان این امر قطعا هدفی جز خروجی های اقتصادی از این موضوع از جمله جاده ای که در صحن علنی شورای شهر با عنوان جاده سلامت مطرح می شود و شاهد اجرای آن هستیم جاده اقتصادی‌ای خواهد بود که بعد از جاده، رستوران، ویلا و امکانات رفاهی را قطعا شاهد خواهیم بود.
نگارنده از مضرات این کار میگذرد، چون بر کسی پوشیده نیست اما واکنش مسئولین مرتبط بسیار جالب است.
سعید ترابیان، مدیر عامل مجموعه تله کابین گنجنامه که بارها با همراه کردن چند خبرنگار با خود در مصاحبه‌هایی اعلام کرده به دنبال تخریب فضای الوند و مسایل زیست محیطی نیست می گوید: ما پرسیدیم گفتند ایرادی ندارد شروع کردیم(گفتگو با خبرنگاران در تاریخ 8 خرداد 99) ؛ همان جمله ای که وی در سال 85 که چند سالی پروژه تخریب سازی الوند شروع شده بود اعلام کردند: استاندار دعوت کرد و گفت پروژه مجموعه تلکابین را ادامه دهید. (مصاحبه با خبرگزاری فارس در تاریخ 6 مرداد ماه 95)
اینکه به وی می‌گویند و یا ایرادی نمی‌گرند و راحت اقدامات خود را انجام می دهد به کنار، اما مسئله ای که برهمگان مشخص است، این مدیر پایتخت نشین دغدغه محیط زیست و منابع طبیعی حداقل در همدان را ندارد.
مدیرکل منابع و طبیعی و آبخیزداری همدان در مورد این موضوع می‌گوید: ما که دیگر از اروپا بالاتر نیستیم، در آنجا هم کوهستان را تخریب می کنند. این صحبت جالب انگیز را متولی اول حفظ منابع طبیعی استان میزند، خارج از اینکه عدم دغدغه مندی ایشان را می رساند باید گفت که جناب آقای اسفندیار خزائی، کل دنیا کوهستان را به عنوان اکوسیستم شکننده و آسیب پذیر اعلام کرده اند وباید نگاهی خاص به آن داشت.
اگر کشورهای آسیای شرقی و آمریکای جنوبی را مدرن محسوب نمیکنید که الگوبرداریم کنیم نگاهی به کشورهای های ایتالیا و سوئیس بندازید و قطعا باید بدانید که 17 سالی است سازمان ملل متحدد اهمیت کوهستان را بسیار بالا اعلام کرده و 11 دسامبر را به عنوان روز جهانی کوهستان اعلام کرده و بر حفظ و نگهداری آنها تاکید نموده است.
در پایان از مسئولین امری که از این موضوع حمایت می کنند تقاضا می‌شود اگر فکر می‌کنند کار درستی شروع و در حال انجام است در یک نشست رسمی رسانه ای دلایل خود را بیان کنند و اگر برای رفاه حال مردم است اهداف خود را از این کار بازگو نمایند.

یادداشت از: مهری درویش قنبر