لزوم حفظ اسناد تاریخی شهر همدان

شهردار همدان از امضای تفاهم نامه همکاری بین شهرداری و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران غرب کشور در راستای ساماندهی اسناد قدیمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار “فردای همدان”، عباس صوفی بر لزوم حفظ اسناد تاریخی شهر همدان تاکید و اظهار کرد: تاریخ چند هزار ساله شهر همدان گویای فرهنگ و پیشینه درخشان مردمان این دیار است که بایستی در تمامی ابعاد حفظ و نگهداری شود و در جهت معرفی به آیندگان از تمامی ظرفیت ها موجود بهره برد.

شهردار همدان افزود: اسناد تاریخی بخش مهمی از هویت و فرهنگ سرزمین ها را معرفی و تبیین می کند که ضرورت دارد این اسناد تاریخی جمع آوری، طبقه بندی و به صورت کاملا تخصصی نگهداری و مستند سازی شود.

وی بیان کرد: شخصا به تاریخ و فرهنگ کهن شهر همدان بسیار علاقمندم و معتقدم بایستی این فرهنگ چند هزار ساله در تمامی ابعاد مستندسازی شود و در اختیار عموم و آیندگان قرار گیرد که در این زمینه آماده هر گونه همکاری با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران غرب کشور هستیم.

صوفی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی صورت گفته و به همت سازمان فرهنگی و اجتماعی، موزه بلدیه همدان با هدف جمع آوری، نگهداری و مستندسازی تاریخ مدیریت شهری و معرفی به شهروندان در مجتمع عین القضات همدانی در حال راه اندازی است که در این زمینه نیازمند کسب آموزش های تخصصی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران غرب کشور هستیم.

شهردار همدان عنوان کرد: با توجه به ضرورت معرفی و حفظ گنجینه های پنهان شهر همدان آماده همکاری های مشترک با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران غرب کشور و در صورت لزوم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک در برگزاری نمایشگاه‌ها، ‌همایش‌ها و برنامه‌های آموزشی، علمی و پژوهشی مرتبط با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هستیم.

وی اظهار کرد: انتقال تمامی اسناد و مدارک راکد مکتوب، دیداری، شنیداری و الکترونیکی طبقه بندی شده شهرداری همدان با هماهنگی و نظارت اداره حراست شهرداری با هدف مستند سازی تاریخ بلدیه همدان در اختیار این سازمان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران غرب کشور نیز در این دیدار گفت: خوشبختانه شاهد رویکرد مثبت شهردار همدان در زمینه حفظ و نگهداری اسناد تاریخی هستیم که همین موضوع کمک زیادی به پیشبرد اهداف دارد که جای تقدیر دارد.

میثاق گودرزی بیان کرد: اسناد قدیمی مکتوب شهرداری‌ها، اطلاعات ارزشمند و منحصر بفردی را در زمینه اداره شهر و موضوعات مرتبط با آن و همچنین شرایط کشور در مقاطع مختلف در اختیار خانواده بزرگ شهرداری ها و شوراها، دست اندرکاران مدیریت شهری و روستایی، پژوهشگران، دانشگاهیان و عموم علاقه مندان قرار می دهد که ساماندهی این اسناد مطابق ضوابط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضرورت دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوریم با همکاری‌های این سازمان با شهرداری همدان شاهد مستندسازی اصولی گذشته های دور مدیریت شهری و توجه بیش از پیش آنها به موضوع ساماندهی و حفظ اسناد و سوابق و تداوم برگزاری برنامه های فرهنگی فاخری باشیم.