راه اندازی سامانه هوشمند حمل و نقل شهرداری همدان

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: سامانه هوشمند و شیوه های الکترونیک پرداخت خرد باید در حوزه حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان به ویژه در حوزه تاکسیرانی راه اندازی شود.

به گزارش فردای همدان، حمید بادامی نجات در هفتاد و هشتمین جلسه صحن شورا اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به نقدي بودن پرداخت‌هاي خرد در حوزه حمل‌ونقل شاهد بروز مشکلات عديده‌اي براي شهروندان و شهرداري هستيم که مسئله پول خرد، معطل شدن و ايجاد ترافيک، از بين رفتن پول، ايجاد تنش بين راننده و مسافر و ايجاد مشکلات بهداشتي از آن جمله است.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرداري همدان با بهره گيري از نزديک به 4 هزار راننده تاکسي و 350 راننده اتوبوس نسبت به جابجايي حدود 200 هزار نفر مسافر در بخش اتوبوسراني و 450 هزار نفر مسافر با تاکسي اقدام می کند، به‌صورت مستقيم با اين مشکلات درگير بوده و از سوی دیگر ظهور آژانس‌هاي اينترنتي يا اپليکيشن‌هاي مسافربري که عليرغم نوپا بودن، توانسته‌اند استقبال و رضايت نسبي شهروندان را جلب کنند، مشکلات را دو چندان کرده است.

به گفته بادامی نجات، با توجه به اينکه شهرداري همدان در بخش اتوبوسراني تجربه قابل قبولي در خصوص پرداخت‌هاي غير نقدي دارد، بنابراین مي‌تواند با استفاده از تجربيات آن حوزه، الکترونيکي کردن پرداخت‌هاي خرد در بخش تاکسيراني را نيز سرعت ببخشد.

وی معتقد است: اگر اقدامی به منظور به‌روزرساني سيستم تاکسيراني و سرويس‌هاي ارائه شده، صورت نگيرد؛ رانندگان تاکسي در آينده‌اي نه چندان دور با مشکلات عديده‌اي در بحث معيشت و کسب درآمد مواجه خواهند شد، بنابراین بهره گیری از روش‌هاي نوين پرداخت و الکترونيکي کردن آن در حوزه حمل‌ونقل به‌ويژه در بخش تاکسيراني ضروري به نظر مي‌رسد.

نایب رئیس شورای شهر همدان اضافه کرد: در مجموع با توجه به وجود مشکلات مختلف ناشي از نقدي بودن پرداخت‌ها در حوزه حمل‌ونقل، راه‌هاي مختلفي براي حل اين چالش‌ها پيشنهاد و استفاده شده که از مهم‌ترين و بهترين آنها، حرکت به سمت الکترونيکي کردن پرداخت‌هاي خرد است؛ اين امر در چارچوب «تجارت الکترونيک» و «شهر هوشمند» قابل طرح و دسته‌بندي است.

بادامی نجات اضافه کرد: در صورت تحقق اين امر، شرکا و ذينفعان اصلي اين شيوه از پرداخت‌ها را مي‌توان شامل شهرداري (سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر)، عموم شهروندان، رانندگان تاکسي، شوراي شهر، سيستم بانکي و مجري طرح دسته‌بندي کرد.

وی اعلام کرد: با توجه به مشکلاتي که مردم در پرداخت بهاي کرايه تاکسي دارند، مقرر شد شهرداري همدان در راستاي حرکت به سمت الزامات شهر هوشمند و ارائه خدمات نوين به شهروندان، بسترها و زيرساخت‌هاي عملياتي کردن راه‌اندازي سامانه هوشمند و شيوه‌هاي الکترونيک پرداخت خرد در حوزه حمل‌ونقل بار و مسافر به‌ويژه در بخش تاکسيراني را فراهم کند.

بادامی نجات همچنین گفت: انتظار می­رود کار عملياتي در چند خط به صورت پايلوت انجام گيرد، سپس آيين‌نامه جامع و دقيقي در اين خصوص تدوين و برای اجرا در تمام مسيرهاي همدان به شوراي اسلامی شهر پیشنهاد شود.