رأی قاطع اعضای شورا به یک فوریت طرح شهاب

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه طرح شهاب (شفافيت شوراي شهر و شهرداري همدان؛ ابزار بهره‌وري) حدود 5 ماه پیش تهیه شده بود، گفت: یک فوریت این طرح 6 ماده‌ای در شورای شهر همدان با رأی قاطع اعضای شورا مورد تأیید قرار گرفت و به منظور بررسی به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.

به گزارش فردای همدان، حمید بادامی‌نجات در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه امروزه ارتقا و تقويت سرمايه اجتماعي از مهم‌ترين الزامات و پيش‌نيازهاي رشد و توسعه پايدار و متوازن در هر جامعه‌اي محسوب مي‌شود، اظهار کرد: در اين ميان عواملي همچون گسترش و نهادينه شدن فساد و رانت وجود دارد که نه تنها موجب ناکارآمدي و کاهش کيفيت استانداردهاي زندگي شهروندان مي‌شود، بلکه به‌واسطه از بين بردن اعتماد مردم، تضعيف سرمايه اجتماعي را به دنبال دارد.

 

وی افزود: بر اساس شواهد تجربي و مستندات علمي، شفاف‌سازي، يکي از مهم‌ترين و اثرگذارترين روش‌هاي مقابله با رانت و فساد است؛ به‌گونه‌اي که تحقيقات متعددي رابطه مثبت بين کاهش فساد و افزايش شفافيت با حفظ و افزايش سرمايه اجتماعي را نشان داده است.

 

به گفته بادامی‌نجات، نمي‌توان بدون زمينه‌سازي براي تحقق شفافيت و پاسخگويي، به دنبال رسيدن به توسعه بود؛ از طرفي هم يکي از اصول مهم در حکمروايي شهري؛ موضوع شفافيت است.

 

وی با تأکید بر اینکه شفافيت پايه و اساس مديريت شيشه‌اي است، بیان کرد: شهرداري‌ها به لحاظ ارتباط نزديک با مسائل روزمره مردم و همچنين حجم بالاي فعاليت و ورود به طرح‌هاي کلان مالي و اقتصادي، جزو نهادهاي داراي ريسک بالاي فساد و بستر بروز فسادهاي بزرگ هستند.

 

نایب رئیس شورا ادامه داد: يکي از کارآمدترين روش‌ها براي مقابله با فساد در مديريت شهري و احيا و ارتقاي سطح اعتماد متقابل مردم و شهرداري، قرار دادن شهرداري در اتاق شيشه‌اي از طريق ابزارهاي شفافيت است.

 

بادامی نجات معتقد است: در مباحث توسعه شهري و الزامات و ضرورت‌هاي آن، مفاهيم‌محوري و مؤلفه‌هاي استراتژيک مختلفي وجود دارد که يکي از مهم‌ترين اين محورها؛ شفافيت است، آن‌هم شفافيتي که با فرآيندي قاعده‌مند و ساختارمند تعريف و اعمال شود.

 

وی با بیان اینکه شوراهاي شهر به‌عنوان نهاد سياست‌گذار و ناظر و شهرداري‌ها به‌عنوان نهاد مجري و عملياتي، هر کدام در شفافيت برای قانون‌گذاري و فرآيندها و پاسخگويي اقدامات و سياست‌هاي خود وظايفي بر عهده دارند، گفت: اين شفافيت در حوزه اداره شهرها از چنان اهميتي برخوردار است که همگان بايد با درک آن، در راستاي تحقق و نهادينه‌سازي هنجارهاي آن گام‌هاي اساسي بردارند.

 

  جايگاه نظارتي شورا مهم‌ترين روش اجراي شفافيت در شهرداري‌

 

بادامی‌نجات با اشاره به قوانين و مقررات جاري کشور و اسناد بالادستي با محوریت شفافيت و لزوم اجراي آن، افزود: سازوکارهاي مختلفي براي اجرايي شدن شفافيت در شهرداري‌ها وجود دارد که در شهرهاي مختلف ايران و جهان مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما مي‌توان ادعا کرد جايگاه نظارتي شوراي شهر و فعاليت اثربخش اعضاي شورا، مهم‌ترين روش در اجراي شفافيت در شهرداري‌هاست.

 

نایب رئیس شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه در صورت مصوب شدن جزئیات طرح، شهرداري باید تا پايان بهمن‌ماه هر سال گزارش جامعي از اقدامات خود در زمینه شفافيت، مبارزه با فساد و دسترسي آزاد به اطلاعات به شورا تقديم و براي اطلاع عموم منتشر کند، گفت: شورای شهر و شهرداری‌ همدان بر اساس قوانین موجود موظفند تمامی مباحث مرتبط با اداره شهر را به منظور عملياتي شدن قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات در «سامانه جامع شفافيت شهرداري همدان» و یا به صورت بر خط به اطلاع عموم شهروندان برسانند.

 

بادامی‌نجات افزود: بودجه سالانه شهرداري و آخرين گزارش تفريغ آن؛ اهداف، وظايف، سياست‌ها، خط‌مشي‌ها و ساختار شهرداری؛ سازوکارهاي شکايات شهروندان از تصميمات يا اقدامات شهرداري؛ انواع اطلاعاتي که در شهرداري همدان نگهداري مي‌شود و آيين دسترسي به آنها؛ اختيارات و وظايف مأموران ارشد شهرداري و همچنین تمام سازوکارها يا آيين‌نامه‌هايي که به‌وسيله آنها اشخاص حقيقي و حقوقي و سازمان‌هاي غيردولتي مي‌توانند در اجراي اختيارات شهرداري همدان مشارکت داشته يا به نحو ديگري مؤثر واقع شوند از جمله مباحثی است که شهرداری همدان باید اطلاع‌رسانی کند.

 

وی همچنین اظهار کرد: شوراي شهر همدان هم مکلف است گردشکار بررسي طرح‌ها و لوايح واصله، متن تمامی طرح‌ها و لوايح به رأي گذاشته‌شده در شورا (اعم از مصوب يا رد شده) و همچنین خلاصه مذاکرات جلسات علني و بودجه سالانه خود را برای اطلاع عموم شهروندان منتشر کند