احتمال بروز بحران کم آبي دور از انتظار نيست 

گروه جامعه: ذخيره آب سد اکباتان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از 13 به 9 ميليون متر مکعب رسيده است. به گزارش “فردای همدان”، علي تعالي در شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان همدان اظهار کرد: با مديريت خوب شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و رستايي در جريان بحران کم آبي سال […]

گروه جامعه: ذخيره آب سد اکباتان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از 13 به 9 ميليون متر مکعب رسيده است.

به گزارش “فردای همدان”، علي تعالي در شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان همدان اظهار کرد: با مديريت خوب شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و رستايي در جريان بحران کم آبي سال هاي گذشته سهميه بندي و اعمال شرايط خاص مصرف آب در را همدان نداشتيم .

 

فرماندار شهرستان همدان با بيان اينکه نزولات آسماني همدان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسيار پايين تر است، افزود : کاهش محسوس بارندگي لزوم برنامه ريزي و مديريت دقيق منابع آب را در سال جاري مي طلبد.

 

اين مقام مسئول اظهار داشت: با توجه به گذر از زمان عمده بارش هاي جوي و فصل پاييز تنها  9 ميليون متر مکعب از حجم سد اکباتان آبگيري شده ،  اين در حالي است که سال گذشته 13 ميليون متر مکعب آب تا اين تاريخ در سد اکباتان همدان ذخيره شده بود .

 

وي به کاهش دبي ورودي آب به سد اکباتان در فصل بارندگي جديد اشاره داشت و اضافه کرد : دبي ورودي آب سد اکباتان پس از پاييز سال گذشته بيش از 800 ليتر در ثانيه بوده که اين ميزان در سال جاري با کاهش 500 ليتري روبرو شده است .

 

رئيس شوراي هماهنگي مديريت بحران شهرستان همدان از کاهش ورودي آب سد اکباتان به 300 متر مکعب در هر ثانيه اشاره کرد و خا طر نشان شد: افت آب بستر و منابع رودخانه ها باعث افزايش تقاضا و برداشت از خروجي سد اکباتان همدان شده است.

 

وي با تاکيد بر اينکه “مبناي مديريت منابع آب در سال جاري بايد مديريت بحران کم آبي شود”، ادامه داد : نکته تامل برانگيز اين است که  ميزان مصرف آب متقاضيان در فصل پاييز سال جاري هم نسبت به سال گذشته و فصول گرم  افزايش داشته که لزوم تحليل و اقدام مقتضي را در اين زمينه مي طلبد .

 

تعالي اظهار داشت : اگر چاه هاي پشتيبان منابع آب شهرستان همدان در تامين آب و قابليت اتصال به شبکه مهيا نشوند با مشکل جدي آب روبرو خواهيم شد .

 

وي خواستار مديريت منابع آب توسط مردم شد و اضافه کرد : رسانه ها و صدا و سيما با تهيه مصاحبه و گزارش، فضايي براي اطلاع رساني و آگاه سازي از وضعيت کم آبي پيش رو داشته و مردم را در مديريت مصرف همراه کنند .

 

اين مقام مسئول گفت : سال گذشته فرمانداري همدان در روند اجراي تکميل طرح تامين و ذخيره منابع آب شهر همدان اعتباري بالغ بر يک ميليارد ريال را اختصاص داده است .

 

وي افزود : با همراهي معتمدين و اهالي دره مرادبيگ مسائل اجتماعي اجراي طرح ساماندهي آب رودخانه اين منطقه رفع و امکان اتصال اين منبع آب به شبکه آب شهري مهيا شده است .

 

تعالي خواستار شد : معاونت برنامه ريزي ، بخشداري و دهياران روستا هاي بالادست سد اکباتان طي جلسه اي مسائل و مشکلات برداشت و انحراف انحصاري آب را بررسي و ضمن ارايه پيشنهاد مصرف بهينه در اين خصوص ؛ برنامه ريزي تامين آب را به صورت ميداني بررسي کنند .

 

وي ادامه داد : اعتباري از سوي کميته برنامه ريزي فرمانداري شهرستان همدان براي اجراي سد خاکو تخصيص داده شد که سبب ذخيره و افزايش دبي تامين آب همدان از 205 تا 400 ليتر در فصول گرما شد .

 

فرماندار همدان گفت : گذر از بحران کم آبي و عدم جيره بندي آب در سال گذشته حاصل زحمات اعضاي شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان همدان بود .

 

وي با اشاره کاهش بارندگي و احتمال بروز بحران کم آبي در روستا ها تصريح کرد : يکي از مسائل بسيار مهم شهرستان همدان تامين آب شرب روستا هاي کم آب در فصل تابستان است که مدير آبفار شهرستان همدان بايد ضمن ارائه برنامه و راه کار کارشناسي ، احتمال بروز مشکلات را سنجيده و برنامه ريزي لازم را داشته باشد .

 

اين مقام مسئل گفت : پس از پيگيري هاي صورت گرفته 25 ميليارد ريال اعتبار براي تامين آب روستا هايي که بهره مندي بسيار پاييني از آب شرب داشتند تخصيص داده شد .

 

وي خواستار مديريت جهادي اجراي پروژه هاي تامين و ذخيره سازي آب شد و عنوان کرد : متوجه شديم در روند اجراي پروژه اي در بخش قهاوند تعدادي لوله در جريان اجراي نيمه کاره انتقال آب ، سال ها است زمين مانده که با همکاري بخشداري اين لوله ها در اجراي انتقال آب به منطقه اي ديگر استفاده شد .

 

تعالي با اشاره به حفر چاه هاي غير مجاز باغ هاي شهرستان همدان گفت : جلسه اي با حضور نماينده فرمانداري ، دستگاه قضايي و آب و فاضلاب شهري و رستايي درخصوص کنترل برداشت هاي بيش از حد و انسداد چاه هاي غير مجاز برگزار شود.

انتهای پیام/