روستاهاي همدان در برخورداري از كتابخانه وضعيت استانداردي ندارند/ امسال 300 جلد کتاب تهيه و اهدا مي‌کنيم

گروه فرهنگ و هنر: فرماندار شهرستان همدان با بيان اينكه روستاهاي همدان به لحاظ برخورداري از كتابخانه در وضعيت استانداردي قرار ندارند، گفت: در اين زمينه نگران هستيم. به گزارش “فردای همدان”، علي تعالي در جلسه مشترک انجمن‌هاي کتابخانه‌هاي عمومي شهرستان همدان با تسليت درگذشت تعدادي از هموطنان به دنبال زلزله، اظهار کرد: دولت جلسات […]

گروه فرهنگ و هنر: فرماندار شهرستان همدان با بيان اينكه روستاهاي همدان به لحاظ برخورداري از كتابخانه در وضعيت استانداردي قرار ندارند، گفت: در اين زمينه نگران هستيم.

به گزارش “فردای همدان”، علي تعالي در جلسه مشترک انجمن‌هاي کتابخانه‌هاي عمومي شهرستان همدان با تسليت درگذشت تعدادي از هموطنان به دنبال زلزله، اظهار کرد: دولت جلسات ويژه براي رسيدگي به مناطق زلزله‌زده تشکيل داده است؛ از استان همدان نيز اکيپ‌هايي براي امداد و ياري‌رساني اعزام شده است.

وي در ادامه با گراميداشت بيست‌و‌پنجمين هفته کتابخواني، گفت: سران مطالعه 15 دقيقه‌اي در کشور طي روز در مقايسه با ساير کشورها، با توجه به ديرينه تاريخي، فرهنگي و علمي ايران بسيار پايين است که جاي نگراني دارد.

فرماندار شهرستان همدان با تأکيد بر اينکه انتظار مي‌رود با انديشيدن تدابيري ميزان سرانه مطالعه در کشور، حداقل در حد نرمال باشد، بيان کرد: رسيدن به حد نرمال نياز به بررسي و کنکاش براي شناسايي آسيب‌ها دارد.

وي با بيان اينکه آنچه مشخص است بايد فرهنگ مطالعه را در سطح عموم جامعه گسترش دهيم، افزود: در کشورهاي اروپايي و پيشرفته بسياري از فضاها در مترو، فروشگاه‌ها و اماکن حضور مردم، فرهنگي ايجاد شده که مردم کتاب مطالعه مي‌کنند.

کم شدن مسائل تفکري در جامعه يک آسيب است

تعالي با تأکيد بر اينکه متأسفانه در جامعه شاهد توسعه شوخ‌طبعي، مزاح و عدم جديت هستيم، تصريح کرد: مسائل جدي نيز در طبع شوخ‌مندانه و مزاح مطرح مي‌شود که جديت لازم را از شاکله جامعه ربوده است و اين يک آسيب براي جامعه است.

وي گسترش شوخي و مزاح در جامعه را نشانه‌هايي دانست که با وجود فرهنگ غني ايراني، افراد را از سابقه ديرين خود دور مي‌کند و ادامه داد: نياز است جامعه‌شناسان و مهندسان فرهنگي جامعه ورود کنند چراکه اين آسيب حتي در سطح نخبگان و دانشگاه‌ها نيز رسوخ کرده و طرح مباحث علمي و تخصصي در بين اين قشر نيز کمتر شده است.

فرماندار همدان کمتر شدن مسائل تفکري در جامعه را آسيبي جدي برشمرد و خاطرنشان کرد: همين مسائل باعث شده سطح مطالعه سرانه به 13 تا 15 دقيقه در روز برسد که جاي نگراني دارد؛ بايد به سمتي برويم که با برنامه‌ريزي سرانه مطالعه در کشور را افزايش داده و فرهنگ کتابخواني را ترويج کنيم.

وي پايه‌گذاري فرهنگ کتابخواني را از سنين کودکي دانست و يادآور شد: بايد برنامه‌ها را به گونه‌اي هدايت کنيم که ترويج فرهنگ کتابخواني را به دنبال داشته باشد که نقش آموزش و پرورش در اين خصوص بسيار موثر است؛ آموزش و پرورش  در حد توان خود کار مي‌کند اما بايد کمک همگاني براي تحقق اين امر صورت گيرد.

تعالي با بيان اينکه در سطح روستايي در بحث کتابخانه هنوز نگراني داريم، اظهار کرد: تنها توانستيم دو کتابخانه روستايي را ايجاد و تجهيز کنيم؛ سال گذشته هدف‌گذاري پايه‌گذاري حداقل 6 کتابخانه را داشتيم که با مشکل مواجه شد، استاندارد وجود کتابخانه در روستاها وجود ندارد.

وي با تأکيد بر اينکه در کميته برنامه‌ريزي سال آينده، بايد اعتباري را براي ايجاد يک و يا دو کتابخانه روستايي قرار دهيم، گفت: حداقل بايد دو و يا سه کتابخانه را کلنگ‌زني کنيم.

تخصيص 300 ميليون تومان طي امسال براي تکميل کتابخانه مريانج

فرماندار همدان با اشاره به تخصيص 300 ميليون تومان طي امسال براي تکميل کتابخانه مريانج، بيان کرد: وعده‌هايي نيز از سوي نمايندگان براي تأمين اعتبار داده شده که اميدواريم با تحقق آنها امسال اين پروژه به نتيجه برسد.

وي در ادامه به رشد 4.5 درصدي عضويت در کتابخانه‌هاي عمومي همدان اشاره کرد و افزود: رشد در عضويت بوده اما با وجود ظرفيت موجود در کتابخانه مرکزي رشد 4.5 درصدي کم است؛ به تناسب شهرستان اين ظرفيت به حد مناسب نرسيده و اميد است که با برنامه‌ريزي در آينده به حد مطلوب برسيم.

تعالي در ادامه برگزاري جلساتي براي ايجاد بوستان کتاب با کمک شوراي شهر و مرکز کتابخانه‌ها را برشمرد و تصريح کرد: مرکز همايش‌ها و تالار قرآن نيز يک ظرفيت جدي و وسيع دارد که بايد استفاده بيشتري از آن شود؛ مي‌شود گوشه‌اي از اين مکان به کتابخانه اختصاص داده شود که در آن کتبي به ويژه کتب مذهبي که تناسب با نامگذاري داشته باشد نيز ارائه شود.

وي با اشاره به اهداي 500 جلد کتاب طي سال گذشته از سوي فرمانداري به اداره کتابخانه هاي عمومي شهرستان ، ادامه داد: امسال نيز فرمانداري 300 جلد کتاب تهيه و اهدا مي‌کند.

انتهای پیام/