افزايش 48 درصدي کتابخانه هاي عمومي همدان در دولت يازدهم

فرهنگ و هنر: معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار همدان گفت: کتابخانه هاي عمومي اين استان در دولت تدبير و اميد 48 درصد افزايش يافته است. به گزارش “فردای همدان”، سيد سعيد شاهرخي در آيين رونمايي از لوگوي بيست و پنجمين دوره کتاب، کتابخواني و کتابدار در کتابخانه مرکزي همدان اظهار کرد: در دولت تدبير […]

فرهنگ و هنر: معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار همدان گفت: کتابخانه هاي عمومي اين استان در دولت تدبير و اميد 48 درصد افزايش يافته است.

به گزارش “فردای همدان”، سيد سعيد شاهرخي در آيين رونمايي از لوگوي بيست و پنجمين دوره کتاب، کتابخواني و کتابدار در کتابخانه مرکزي همدان اظهار کرد: در دولت تدبير و اميد اقدامات خوبي در امر کتابخواني صورت گرفت و در چهار سال گذشته اعضاي فعال کتابخانه‌هاي عمومي استان در استفاده از امکانات و کتاب‌هاي موجود 46 درصد افزايش يافت که آمار قابل توجهي است.

وي با بيان اينکه در اين مدت تعداد نسخه‌هاي کتاب 52 درصد در کتابخانه‌هاي عمومي افزايش يافته که اين نشان دهنده اهميت و توجه دولت به امر کتاب و کتابخواني و استقبال مردم است ابراز اميدواري کرد: اين روند با کمک مسئولان استان و جديتي که در کار مديريت کتابخانه‌هاي عمومي استان وجود دارد، ادامه پيدا کند.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار همدان با اشاره به توسعه فضاي مجازي و لزوم مديريت اين فضا در امر کتابخواني بيان کرد: ويژگي‌هاي کتاب به نوعي است که به هيچ عنوان اين فضا جاي کتاب را نمي‌گيرد.

وي با اشاره به اينکه کتاب نقش بي‌بديل خود را حفظ کرده است که وظيفه ما نيز در اين راستا اجتماعي کردن فرهنگ مطالعه و کتابخواني است گفت: تمام افراد بايد در حوزه کتاب و کتابخواني احساس مسئوليت کرده و فرهنگ کتابخواني را در لايه‌هاي مختلف اجتماع گسترش دهند.

شاهرخي با تاکيد به اينکه کتاب منبع سرشار و حاصل تفکر و انديشه‌ انديشمندان است که بايد افراد از آن بهره ببرند، خواستار توجه به اين مساله شد.

مدير‌کل کتابخانه‌هاي عمومي استان همدان نيز گفت: برنامه‌هاي متنوع و بسيار گسترده‌اي در 110 باب کتابخانه عمومي استان اعم از شهري و روستايي برگزار مي شود.

عاطفه زارعي افزود: برگزاري نشست‌هاي کتابخوان مدرسه‌اي و کتابخانه‌اي مسابقات مختلف کتابخواني، قصه‌گويي، نقاشي، تشکيل‌ کانون‌هاي مطالعاتي، نقد کتاب از جمله برنامه‌هاي بيست و پنجمين دوره کتاب، کتابخواني و کتابدار در همدان است.

وي به ايجاد موج اطلاع‌رساني و تبليغاتي در رسانه‌هاي استان اعم از صدا و سيما، مطبوعات و خبرگزاري‌ها اشاره کرد و گفت: نصب بنر و پوستر و بهره‌گيري از فضاي مجازي در ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني از ديگر برنامه ها است.

وي با بيان اينکه بيش از 73 هزار نفر عضو کتابخانه‌هاي عمومي استان همدان هستند افزود: امسال با توجه به سياست نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور در راستاي اقدامات کيفي قدم‌هاي خوبي برداشته شده که اميدواريم به رشد بالاتري در اين زمينه دست پيدا کنيم.

فرماندار شهرستان همدان نيز با بيان اينکه برنامه‌ريزي‌هاي خوبي در عرصه کتابخواني در حال انجام است افزود: فرهنگ کتابخواني بايد در عرصه اجتماع گسترش پيدا کند.

علي تعالي خاطرنشان کرد: نخبگان کشور طبق شيوه گذشته به مطالعه اهميت مي‌دهند اما در سطح اقشار عمومي فضاي مجازي آثار زيانباري را در عرصه مطالعه و کتابخواني برجاي گذاشته است.

وي با بيان اينکه فضاي مجازي، عرصه کم عمقي بوده که اطلاعات بسيار سطحي دارد و نمي‌تواند انسان را به مطالعه وا دارد افزود: مطالعه صحيح ، زمينه ساز تفکر و خلاقيت کودکان و نوجوانان است و خواندن کتابها و مطالب و مضامين مختلف موجب شکل‌گيري ارزشهاي گوناگون در ذهن افراد مي‌شود.

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينکه همدان در راستاي ترويج فرهنگ مطالعه با شتاب حرکت مي‌کند افزود: بايد کتابخواني را در برنامه‌هاي روزمره خود بگنجانيم چرا که با از دست دادن فرصت ديگر امکان جبران نيست.

امير خجسته با تاکيد بر استفاده از فرصت‌ها در راستاي گسترش فرهنگ مطالعه گفت: سرانه مطالعه بايد در کشور ارتقا يابد چرا که در کشورهاي پيشرفته به اين موضوع توجه خاصي مي‌شود.

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي، خاطرنشان کرد: در چند سال اخير کتابخانه‌هاي عمومي خوبي در روستاها و شهرها به ويژه در حاشيه شهرها شکل گرفته که اين نمايانگر شتاب استان در راستاي ترويج فرهنگ مطالعه است.

وي نقش صدا و سيما را در ارتقاي فرهنگ مطالعه مهم عنوان کرد و گفت: صدا و سيما بايد افراد را با برنامه‌هاي متنوع به کتاب و کتابخواني تشويق کند.

وي با اشاره به گرايش جوانان به فضاي مجازي و لزوم هدايت آنها به استفاده درست از اين فضا خاطرنشان کرد: فضاي مجازي يک نوع فضاي کتابخواني نيز محسوب مي‌شود چرا که افراد در چنين فضاهايي مطالعات بسياري دارند اما بايد اين مطالعات به سوي اهداف مشخص هدايت شود.

خجسته با بيان اينکه فضاي مجازي يک موج جهاني است و به جلو حرکت مي‌کند که کسي نمي‌تواند جلوي آن را بگيرد، افزود: نهضتي که در فضاي مجازي ايجاد شده بايد همين نهضت را در رابطه با کتابخواني ايجاد کنيم تا با قدرت به سمت جلو پيش رويم.

وي با تاکيد به اينکه آينده کشور در کتاب و کتابخواني گره خورده است گفت: بايد بنيه‌هاي علمي جوانان را در زمينه کتابخواني تقويت کرد چرا که آينده کشور به کتابخواني بستگي دارد.

انتهای پیام/