نوشتن برای من حفظ لحظه‌هاست

فرهنگ و هنر: بیست و دومین نشست «روی میز منتقد» حوزه هنری استان همدان، با همکاری نهاد کتابخانه‌های شهر ملایر و در کتابخانه علامه مجلسی(ره) این شهر با نقد مجموعه داستان‌های کوتاه «نسل تمیز» برگزار شد. به گزارش “فردای همدان”، در این نشست که با خوانش یکی از داستان‌های این مجموعه توسط علیرضا روزبهانی، نویسنده […]

فرهنگ و هنر: بیست و دومین نشست «روی میز منتقد» حوزه هنری استان همدان، با همکاری نهاد کتابخانه‌های شهر ملایر و در کتابخانه علامه مجلسی(ره) این شهر با نقد مجموعه داستان‌های کوتاه «نسل تمیز» برگزار شد.

به گزارش “فردای همدان”، در این نشست که با خوانش یکی از داستان‌های این مجموعه توسط علیرضا روزبهانی، نویسنده کتاب آغاز شد، دوتن از نویسندگان استان و همچنین اعضای انجمن نویسندگان جوان ملایر هر کدام با برشمردن ویژگی‌های داستان‌های کتاب «نسل تمیز» نظرات خود را ارائه کردند.

مرتضی فرجی، از نویسندگان و منتقدان استان به بیان ویژگی‌هایاصلی این مجموعه داستان پرداخت و گفت: حجم اندک این داستان‌ها باعث شده به سمت خاص شدن حرکت کنند و مخاطب خاص داشته باشند.

این عضو خانه رمان حوزه هنری استان همدان ادامه داد: این حجم اندک و کوتاهی داستان‌ها نقاط سفید و حفره‌های متعددی برای مخاطب ایجاد می کند و همین امر فعالیت ذهنی و مشارکت مخاطب را در امر بازنویسی و بازسازی ذهنی می‌طلبد.

وی گفت: موقعیت‌های خاصی که نویسنده برای روایت برگزیده، باعث شده فضاهایی برای عبور ایجاد شود که مخاطب را در گستردن ایده‌های اولیه تشویق می‌کند،آنگونه که می توان بارها برای روایتِ همان قصه‌ی کوتاه بازگشت.

فرجی به دقت نویسنده در انتخاب اسم داستان ها نیز اشاره کرد و افزود: اسم داستان‌ها گاهی بیش از نیمی از بارِ داستان را بر عهده دارد.

در ادامه نشست نیز تیمور آقامحمدی معاون هنری حوزه هنری استان همدان، کوتاهی و پیچیدگی و بعضاً گنگی داستانها را محصول تاثیر گفتمان مطرح در دهه هفتاد دانست که در آن، گفتمان وظیفه و سهم مخاطب در خلق یک اثر ادبی چشمگیر بوده است.

این نویسنده و منتقد ادامه داد: اعتماد به درک و دریافت مخاطببه برخی از داستانها آسیب زده است؛ کم گویی و ایجاز، نزدیکی برخی از داستانها به موقعیت و صحنه، گرایش نثر به زبان شعر، نزدیکی و بهره گیری از تکنیک‌های فیلم نامه نویسی، کم رنگی و بی رنگی مفهوم اقلیم در داستانها، بهره‌گیری از فضاهای غریبه، دغدغه فرم و شیوه‌های متعدد روایت، دوری از داوری و قضاوت، بی توجهی نویسنده به حس های چندگانه آدمی در داستانها، و بهره گیری از زبان یک دست که در اکثر داستانها شبیه به هم است، از دیگر ویژگی‌های آثار این مجموعه است.

علیرضا روزبهانی، نویسنده اثر، نیز در پایاننشست اظهار داشت: دغدغه‌ی نوشتن داستان برای من حفظ لحظه‌ها و تصاویر تاثیرگذار روزانه هستند که تلاش می‌کنم در فرمی خلاق و با زبانی موجز روایت هنرمندانه یابند.

وی ادامه داد: داستانی را می پسندم که همه جزئیات و زیبایی هایش را در خوانش اول آشکار نکند و مخاطب، مشتاق چندین بار خواندن آن گردد.

نسل تمیز دارای 32 داستان کوتاه از علیرضا روزبهانی، دکتر و مدرس ادبیات فارسی دانشگاه آزاد ملایر است که در 107 صفحه توسط نشر کبریا در سال95 به چاپ رسیده است. از نکات جالب این کتاب طرح روی جلد است که کاری انتزاعی از پسر نویسنده در سن یک سال و نیمگی اش است.

انتهای پیام/