تخصيص 50 درصدي اعتبارات استاني/25 روستای همدان در معرض تنش آبي قرار دارند

فرماندار همدان با اشاره به اینکه 50 درصد اعتبارات استاني تخصيص يافته است، گفت: 27 درصد اعتبارات متوازن و 38 درصد اعتبارات نفت و گاز تخصيص يافته که بسيار اميدوارکننده است. به گزارش “فردای همدان”، علی تعالی در کميته برنامه‌ريزي شهرستان همدان با بيان اينکه اميدواريم صد درصد اعتبارات نفت و گاز تخصيص پيدا کند، […]

فرماندار همدان با اشاره به اینکه 50 درصد اعتبارات استاني تخصيص يافته است، گفت: 27 درصد اعتبارات متوازن و 38 درصد اعتبارات نفت و گاز تخصيص يافته که بسيار اميدوارکننده است.

به گزارش “فردای همدان”، علی تعالی در کميته برنامه‌ريزي شهرستان همدان با بيان اينکه اميدواريم صد درصد اعتبارات نفت و گاز تخصيص پيدا کند، اظهار کرد:: مديران استاني اعتبارات توازن را در حوزه شهرستاني پيگيري کنند تا در سطح شهرستان داشته باشيم.

فرماندار شهرستان همدان با بيان اينکه براي ايجاد پارک در روستاي ورکانه 3 هزار متر مربع زمين تغيير کاربري براي فضاي سبز در نظر گرفته شد، بيان کرد: بنياد مسکن اين زمين را از بخشي که براي الحاق روستا براي مسکوني اختصاص داده بودند جدا کرده تا تاسيسات لازم براي رفاه گردشگران در آن ايجاد شود.

وي با بيان اينکه پيمانکار پروژه پارک روستاي ورکانه مشخص شده است، تصريح کرد: براي ابتداي کار 70 ميليون تومان اعتبار در نظر گرفته شده و 800 ميليون تومان هم از محل اعتبارات استاني تخصيص پيدا خواهد کرد.

تعالي افزود: کميته برنامه ريزي بايد به صورت مرتب تشکيل شده و گزارش دستگاه‌ها اجرايي را در رابطه با پروژه‌ها ارائه شود.

وي در ادامه به قانون مجازات استفاده‌کنندگان غير مجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز اشاره کرد و با بيان اينکه آب و فاضلاب روستايي در شهرستان همدان اقدامات خوبي داشته است، ادامه داد: شهرستان همدان با توجه به وضعيت آب استان کمترين مشکل را در اين حوزه دارد.

فرماندار شهرستان همدان با بيان اينکه 75 درصد روستا‌هاي شهرستان همدان از شبکه آب روستا برخوردار هستند، افزود: 25 روستا در شهرستان همدان در معرض تنش آبي هستند که براي رفع مشکل اين روستا‌ها 12 ميليارد تومان اعتبار نياز است.

وي با اشاره به اينکه رفع مشکل آب اين 25 روستا نياز به حفر 14 حلقه چاه و تجهيز 16 حلقه چاه دارد، افزود: بايد 55 کيلومتر خط انتقال و 21 کيلومتر شبکه توزيع ايجاد شود.

تعالي با بيان اينکه برخي از روستا‌ها يک ساعت در طول شبانه‌روز آب دارند، تصريح کرد: براي رفع مشکل آب در اين روستا‌ها بايد مجتمع آبرساني ايجاد شود که برخي از مجتمع‌ها 5 ميليارد تومان اعتبار نياز دارند.

وي با تاکيد بر اينکه بايد از ظرفيت نمايندگان براي دريافت اعتبارات کمک گرفت، افزود: براي آبرساني به چند روستا توافقاتي انجام شده است.

فرماندار شهرستان همدان با اشاره به اينکه روستاي ارزانفود در طول 24 ساعت بين نيم تا يک ساعت آب داشت، بيان کرد: مقرر شد براي آبرساني به اين روستا از منابع و چشمه‌هاي بالادست استفاده شود.

وي با اشاره به اينکه در صورت مديريت درست منابع آب در روستا‌ها مشکلي پيش نخواهد آمد، افزود: شرکت آب و فاضلاب روستايي بايد از منابع آب در روستا‌ها مراقبت بيشتري کرده و بخشداري‌ها و دهياري ها نيز کمک کنند.

تعالي با تاکيد بر اينکه در داخل شهر همدان با مشکل قنوات روبرو هستيم، ياد آور شد: در بسياري از نقاط و محلات به دليل تخريب قنوات مشکلاتي پيش آمده که باعث بالا آمدن آب شده و براساس ماده 55 قانون، ساماندهي و لايروبي قنوات بر عهده شهرداري است.

وي در ادامه به موضوع اتصال انشعابات به مناطق روستايي و حاشيه اشاره کرد و افزود: در برخي از مناطق روستايي 15 خانوار زندگي مي‌کنند اما آب ندارند که بايد اين مشکل رفع شود.

فرماندار شهرستان همدان با اشاره به اينکه برخي از مناطق روستايي استعداد ويلاسازي دارند اما اين مسئله بايد کنترل شود، افزود: در هر روستا دهيار و بخشدار بايد مشخص کنند کدام خانه شرايط ارائه انشعابات را دارد.

وي با بيان اينکه براي روستا‌هاي اطراف شهر همدان موضوع الحاق اين روستا‌ها به شهر مطرح شده است، افزود: طرح الحاق روستا‌هاي اطراف شهر به شهر داده شده و مشکل اين روستا‌ها حل خواهد شد.

تعالي با انتقاد عدم مديريت منابع آبي در روستا‌ها، ادامه داد: در روستا فرد انشعاب آب گرفته اما از آب شرب براي کشاورزي و دام استفاده مي‌کند.

وي با تاکيد بر اينکه اگر در بسياري از روستا‌ها منابع آب مديريت شود آب کافي براي شرب وجود دارد، ادامه داد: در رابطه با قانون ارائه انشعاب به استفاده‌کنندگان غير مجاز تمام ملاحظات را نمايندگان مجلس ديده‌اند و موضوعي که قانون شده بايد براي اجراي آن اقدام کرد.

فرماندار شهرستان همدان در ادامه با بيان اينکه در زمينه ساخت و ساز‌هاي حاشيه شهر يک از مشکلات دلال‌ها هستند، تاکيد کرد: بخشداران و شهرداري‌ها براي جلوگيري از توسعه ساخت و ساز‌هاي غير مجاز کمک کنند.

وي با اشاره به اينکه در رابطه با واگذاري انشعابات در پايان هر ماه بايد گزارش‌ها از سوي دستگاه‌هاي مرتبط ارائه شود، بيان کرد: اگر بدون ضابطه به واگذاري انشعابات اقدام کنيم با توجه به وجود بستر مناسبي در حواشي شهر براي دلالي در آينده با رشد غير قابل کنترل ساخت و ساز مواجه خواهيم شد.

معاون امور عمراني فرماندار همدان نيز از ابلاغ قانون واگذاري انشعابات به ساخت‌وسازهاي حاشيه‌شهر خبر داد و گفت: براساس ماده 4 قانون، دستگاه‌هاي مسئول مي‌توانند در رابطه با واگذاري انشعابات غيردائمي اقدام کنند.

وي افزود: برخي از مناطق حاشيه‌اي همدان سال‌هاست که با مشکل نبود انشعاب دست و پنجه نرم مي‌کنند که با وضع اين قانون اين مشکل رفع شده است.

رضا زماني با تأکيد بر اجراي اين قانون توسط دستگاه‌هاي خدمات‌رسان، تصريح کرد: از طرفي که اين قانون اجرا مي‌شود، شهرداري‌ها بايد از ساخت‌وسازهاي غيرمجاز جلوگيري کنند.

وي با اشاره به تخصيص 50 درصدي اعتبارات استاني، افزود: تخصيص 27 درصدي اعتبارات متوازن ابلاغ شده است و اميدواريم با پيگيري مديران بتوانيم اين اعتبارات را جذب کنيم.

دبير کميته برنامه‌ريزي شهرستان همدان نيز در اين جلسه از ابلاغ 14 ميليارد توماني جرائم رانندگي به استان همدان خبر داد و گفت: اين اعتبار در حال توزيع است.

مرتضي حيدري با بيان اينکه  تعداد زيادي از دستگاه‌هاي شهرستان تخصيص 25 درصدي خود را نگرفته‌اند، اظهار کرد: 2 پروژه راه روستاي سيمين و مطالعه پخش سيلاب بخش شراء هنوز مبادله نشده است.

وي با بيان اينکه يک اعتبار 14 ميليارد توماني از محل ماده 12 به استان همدان ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: تخصيص‌هاي استاني از 25 درصد به 50 درصد افزايش يافته، تخصيص اعتبارات نفت وگاز 38 درصد و اعتبارات متوازن نيز 27 درصد ابلاغ شده است.

انتهای پیام/