سار صورتی برای اولین بار در همدان دیده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان خبر داد: پرنده سار صورتی برای اولین بار در استان، توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست استان همدان در حاشیه تالاب شیرین سو دیده شد. به گزارش “فردای همدان”، محمدرضا محمدی با اعلام این خبر افزود: پیش از این، حفاظت محیط زیست استان این پرنده را در هیچ کدام از […]

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان خبر داد: پرنده سار صورتی برای اولین بار در استان، توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست استان همدان در حاشیه تالاب شیرین سو دیده شد.
به گزارش “فردای همدان”، محمدرضا محمدی با اعلام این خبر افزود: پیش از این، حفاظت محیط زیست استان این پرنده را در هیچ کدام از زیستگاه های استان همدان مشاهده نکرده بود.

محمدی بیان کرد: سار صورتی با نام علمی Sturnus Roseus بسیار مشابه ساد معمولی است، گرچه پرواز آنها مختصری با هم تفاوت دارد، این پرنده دارای پر و بال صورتی با سر، گردن، بال‌ها و دم سیاه براق و کاکل مشخص، منقار زرد نارنجی ( در زمستان قهوه‌ای ) و پاهایش صورتی است.

وی ادامه داد: این گونه، پرنده‌ای است اجتماعی و حتی در هنگام لانه‌سازی، اغلب همراه سار دیده می شود، به خصوص هنگامی که در اطراف گله‌های گاو ، مشغول تغذیه است .

محمدی اضافه کرد: زیستگاه این ساز فضاهای باز، زمین‌های زراعتی، صخره‌های مرتفع کوهستان و استپ‌ها است و در سوراخ بین سنگ‌ها در نقاط وسیع، درون دیوارها و توده‌های چوب، زاد و ولد می کند .

گفتنی است: در استان همدان 307 گونه جانوری شناسایی شده است که 27 درصد از تنوع زیستی کشور را شامل می شود.