حوزه هنری استان همدان در سالی که گذشت

گروه فرهنگ و هنر: سال 95 با تمام فراز و نشیب‌های کاری و فعالیت‌های فرهنگی‌اش رو به اتمام است. اینکه فعالیت‌های حوزه‌ی هنری استان همدان در این سال چه بود و واحدهای هنری و ادبی چه کردند را، به صورت خلاصه در گزارش زیر خواهید خواند. به گزارش “فردای همدان”، سیدمحمدباقر حسینی، رییس حوزه هنری […]

گروه فرهنگ و هنر: سال 95 با تمام فراز و نشیب‌های کاری و فعالیت‌های فرهنگی‌اش رو به اتمام است. اینکه فعالیت‌های حوزه‌ی هنری استان همدان در این سال چه بود و واحدهای هنری و ادبی چه کردند را، به صورت خلاصه در گزارش زیر خواهید خواند.

به گزارش “فردای همدان”، سیدمحمدباقر حسینی، رییس حوزه هنری استان همدان در تشریح فعالیت‌های سازمان متبوعش در سال 95 اینگونه آغاز می‌کند: تالیف و تدوین 33 جلد کتاب در قالب دانشنامه در سال 95 و پیگیری روند چاپ 15کتاب تالیف‌شده در سال 94؛ و آغاز استخراج مداخل اعلام و مشاهیر استان در بخش الفبایی دانش‌نامه،  از عمده فعالیت‌های این حوزه در سال جاری بوده است که توسط واحد پژوهش و آموزش و با همکاری دیگر واحدها در حال پیگیریست.

وی ادامه داد: برپایی بیش از 70 نشست خانه پژوهش با حضور پژوهشگران؛ بیش از 66  نشستکارشناسی و 450  نفر-ساعت مشورت و مصاحبه با افراد و پژوهشگران جوان و پیشکسوت با موضوع دانش‌نامه؛ برپایی کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف ادبی و هنری با همکاری دیگر واحدهای این نهاد (خوش‌نویسی، تذهیب، عکاسی، داستان‌نویسی، شعر، فیلم‌سازی، موسیقی‌ و…) در کنار پیگیری و تولید 2کتاب و همکاری در تولید 31کتاب مرتبط با دیگر واحدها؛از فعالیت‌های واحد پژوهش و آموزش حوزه هنری استان در سال 95 بود.

حسینی ادامه داد: در واحد آفرینش‌های ادبی نیز تولید نخستین آثار در خانه‌ی رمان حوزه هنری؛ نشست‌هایمشترکباشاعرانو نویسندگان دیگر شهرها؛ چاپ و رونمایی کتاب «آسمانخانهما» (مجموعه شعر کودک)، «شایدکسیآنسویبادمنتظرمباشد» (مجموعه شعر سپید استان)، مجموعه شعر طنز«واترپلوباماهی»، و مجموعه شعر«جغرافیایچشم‌ها»؛ نقدپیشازچاپآثار اعضای کارگاه‌ها؛ برپایی کارگاهداستان، شعر، رمان و…باحضور افرادی چونفرهادحسنزاده، جواد محقق، محمدحسینی، مصطفی علیپور، حمیدرضا شکارسریو… برخی از فعالیت‌های سال جاری بوده است.

رییس حوزه هنری استان برپایی 42 نشست در قالب خانه فیلم بلند،خانه فیلم کوتاه، وسینما اقتباس؛ برگزاری کارگاه‌هایتخصصی فیلم کوتاه، تصویربرداری، فیلمنامه‌نویسی و…؛ برپایی هفته فیلم؛ و ساخت مستند، پویانمایی و داستانی را از فعالیت‌های واحد هنرهای تصویری (فیلمسازی) این حوزه برشمرد و ادامه داد: در زمینه هنرهای تجسمی نیز برگزاری 22 نمایشگاه، 60 نشست عمومی و تخصصی در خانه عکاسان، خانه نقاشان، خانه گرافیک، خانه تصویرسازی، و خانه حجم؛ اجرای ورکشاپ‌های مختلف و تولید اثر اهم فعالیت‌های سال جاری حوزه هنری همدان است.

این مسئول ادامه داد: تولیدواجراینمایش«واگویه‌هایعلی گندابی» در شهر همدان و اجرا در شهرهای تهران، نجفوکربلا (در اربعین حسینی)؛ تولیدواجراینمایش«بهخاطرمروارید»وحضوردرجشنوارهبینالمللیتاترکودکونوجوانوجشنوارهسراسریبسیج؛ تولید و اجرای نمایش‌های خیابانی و نمایشنامه‌خوانی؛ تولیدونگارش 10 نمایشنامهکوتاهرادیویی(برایفضایمجازی) در بخش هنرهای نمایشی؛ و همچنین اجرای برنامهشبآوازهگمتانه و برپایی یادمان و بزرگداشت اساتید مطرح استان؛ تولید کتابهای«بردستانالوند»و«چهارنای» و همچنین آلبومهای موسیقی«صدایشاعر» و«شوریده‌یشهر» و انجام مراحل مقدماتی تولید چهار آلبوم موسیقی دیگر؛ در کنار برپایی سمینارهای پژوهشی مختلف از فعالیت‌های واحد موسیقی و سرود این حوزه می‌باشد.

حسینی در ادامه افزود: در بخش فرهنگ و ادبیات پایداری نیز آماده‌سازی و چاپ کتاب‌های «من محمد بروجردی ام؛ مصاحبه نمی کنم»، «خس بی‌سر و پا» و «من مادر دوم تورجم» و آماده‌سازی کتاب‌هایی با موضوع خاطرات مرتضی فضلعلی، محمدعلی سلطانی و کریم مطهری موید، و همچنینآغاز مصاحبه و گردآوری خاطراتمحمدجواد هاشمی‌فرا و جمشید ایمانی از فعالان انقلاب و دفاع مقدس در استان؛ در کنار برگزاری برنامه‌های مختلف از فعالیت‌های این حوزه بوده است.

رییس حوزه هنری استان همدان با تاکید بر توجه به استعدادهای برتر دانش‌آموزی در زمینه‌های مختلف هنری و تلاش جهت جذب ایشان در کانون‌ها و کارگاه‌های مختلف این حوزه، افزود: در سال آینده با نیازسنجی آموزشی در برگزاری دوره‌های آموزشی و هدفمندکردن کلاس‌ها با پیگیری دورنمای مشخص در پرورش هنرمندان متعهد به انقلاب اسلامیو تولید آثار فاخرِ هم‌راستا با اهداف حوزه هنری؛فعالیت‌های حوزه هنری استان در سال آینده برنامه‌ریزی خواهد شد.

حسینی در پایان نیازسنجی پژوهشی در استان، تعامل بیشتر با پژوهشگران مستعد جوان در استان، همکاری موثر با دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، حمایت از تولید فیلم مستند و برگزاری کارگاه­های آموزشی جهت بکارگیری هنرمندان در تولید فیلم کوتاه، و توجه به تولید اثر تجسمی با موضوع کودک و نوجوان را اهداف کلی برنامه‌ریزی واحدهای ادبی و هنری این حوزه در سال 96 عنوان کرد.

انتهای پیام/