باید به سمت شهرنشینی با ارتقای کیفیت زندگی حرکت کرد/ نگاه همه‌جانبه باعث صیانت از محیط زیست می‌شود

رئیس سازمان محیط زیست كشور با بیان اینکه باید به سمت شهرنشینی با ارتقای کیفیت زندگی حرکت کرد، گفت: شهروندان باید در شهرهایی زندگی کنند که سالم و پویا باشد و برای کودکان شرایط شادی، برای جوانان نشاط، برای میانسال‌ها کار و تولید و برای سالمندان شرایط آسایش و نشاط فراهم شود. به گزارش “فردای […]

رئیس سازمان محیط زیست كشور با بیان اینکه باید به سمت شهرنشینی با ارتقای کیفیت زندگی حرکت کرد، گفت: شهروندان باید در شهرهایی زندگی کنند که سالم و پویا باشد و برای کودکان شرایط شادی، برای جوانان نشاط، برای میانسال‌ها کار و تولید و برای سالمندان شرایط آسایش و نشاط فراهم شود.
به گزارش “فردای همدان”، معصومه ابتکار در همایش سبز پایدار در همدان اظهار کرد: روند شهرنشینی در دنیا نمایان و مشخص است و جمعیت‌ها به سمت شهرها در حرکت هستند به طوری که در کشور ایران نیز حدود 70 درصد جمعیت به سمت شهرها و حاشیه شهرها رفته‌اند و روستاها و مناطق دیگر کشور 30 درصد از جمعیت را در برمی‌گیرند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: نگاه همه‌جانبه باعث صیانت از محیط زیست می‌شود که باید به این مهم توجه ویژه ای شود؛ همچنین شهرنشینی یکی از الزمات توسعه شده است.
وی با بیان اینکه باید به سمت شهرنشینی با ارتقای کیفیت زندگی حرکت کرد، گفت: شهروندان باید در شهرهایی زندگی کنند که سالم و پویا باشد و برای کودکان شرایط شادی، برای جوانان نشاط، برای میانسال‌ها کار و تولید و برای سالمندان شرایط آسایش و نشاط فراهم شود.

ابتکار بیان کرد: همچنین برای ارتقای زندگی باید توجه به محیط زیست داشت چراکه شهری می‌تواند سالم باشد که مدیریت صحیح پسماند و آلاینده‌ها را داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی ایران دو مورد از این برنامه‌های جهانی جایگاه شهرها را کسب کرده‌ایم؛ ادامه داد: اولین شهر همدان است که توانسته جایگاه شهر سبز پایدار را به عنوان پایلوت و نمونه کسب کند و شهر قزوین نیز پایلوت جهانی شکوفایی شهری شده است.

وی با اشاره به اینکه دو شهر جهانی با ملاک‌های زیست‌محیطی و پایداری شهری در ایران داریم اما باید تلاش کرد به شاخص‌ها و اهداف رسید، عنوان کرد: گام مهمی در کشور برداشته شده که در این زمینه توجه دولت به بحث مدیریت شهری، رسیدگی به خلأهای قانونی و توجه به درآمدهای پایدار مطرح است.

ابتکار با بیان اینکه شهرداری‌ها باید بتوانند درآمدهای خود را به صورت پایدار اداره کنند و شهر را برای درآمد شهرداری نفروشند، گفت: چراکه این امر می‌تواند موجب ناپایداری و افزایش جمعیت تراکم و مشکلات زیست‌محیطی شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه با این دو رویکرد لایحه مدیریت واحد شهری در دستور کار است، خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای مهم این لایحه بحث محیط زیست و ارتقای کیفیت زندگی در شهرهاست؛ همچنین ارائه تسهیلات و حمایت‌های لازم برای مدیریت پسماند و توسعه فضای سبز در شهرها از اهمیت خاصی برخواردار است.

ابتکار با اشاره به اینکه از چرخه تولید و برداشت مواد اولیه از طبیعت تا محصول نهایی که فرآوری می‌شود، همه باید در یک چرخه قرار گیرد و محصول نهایی قابلیت بازیافت، بازگشت به چرخه اقتصاد و چرخه طبیعت را داشته باشد، اظهار کرد: در اقتصاد دورریز نداریم و چیزی نباید تولید شود که قابلیت بازگشت به اقتصاد و طبیعت نداشته باشد.

انتهای پیام/