پای لنگ دوومیدانی همدان

دوومیدانی همدان در گذشته وضعیت مناسبی داشت اما این روزها به دلیل نبود بودجه و امکانات رو به افول می رود. در این مطلب در گفت وگو با یک مربی و رئیس هیات دوومیدانی مشکلات این رشته را بررسی می کنیم.       به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، کرم سهرابی […]

دوومیدانی همدان در گذشته وضعیت مناسبی داشت اما این روزها به دلیل نبود بودجه و امکانات رو به افول می رود. در این مطلب در گفت وگو با یک مربی و رئیس هیات دوومیدانی مشکلات این رشته را بررسی می کنیم.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، کرم سهرابی پیشکسوت دوومیدانی استان می‌گوید: در دولت یازدهم، ورزش از جمله دوومیدانی افت زیادی داشته که شاید یکی از علت‌های آن نبود بودجه، برنامه‌ریزی مناسب و سوء مدیریت در این ورزش باشد.

سهرابی با بیان این‌که در حال ‌حاضر ورزش‌کردن دشوار‌تر شده است، عنوان می‌کند : سال‌های گذشته که دوومیدانی کار می‌کردم وضع مطلوب‌تر از الان بود. این روزها استان همدان و شهرستان نهاوند دوندگان مطرحی ندارند و شاهد قهرمانی دوومیدانی‌کاران زیادی نیستیم.

 

نبود پیست استاندارد

این مربی دوومیدانی با اشاره به این‌که مسئولین دوومیدانی استان برای این ورزش زحمات زیادی می‌کشند اما این رشته رو به پسرفت و افول است، ادامه می‌دهد: استان همدان حتی یک پیست استاندارد ندارد و تارتان‌های پیست‌ها از بین رفته است.

وی با بیان این‌که در نهاوند تنها یک تارتان استاندارد وجود داشت، می‌افزاید: اکنون این تارتان نیز به دلیل بی‌توجهی مسئولان تخریب شده و از بین رفته است و اگر دوومیدانی‌کاران روی آسفالت بدوند بهتر از دویدن روی این تارتان است.

سهرابی خاطرنشان می‌کند : مشکل مالی ورزشکاران را آزار می‌دهد. زمانی که یک ورزشکار می‌خواهد در بعد قهرمانی کار کند باید از نظر مالی حمایت شود و در وضعی عالی باشد. یک شخص به تنهایی نمی‌تواند تا قهرمانی پیش برود و نیاز به یک پشتوانه قوی دارد.

وی با بیان این‌که در گذشته در نهاوند مربی دوومیدانی وجود نداشت، اظهار می‌کند : با آمدن محرم روزبه رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوند اوضاع ورزش در نهاوند بهتر شده است. در مدیریت قبلی تمامی ورزش نهاوند روند نزولی طی کرد و به بدترین جای ممکن رسید.

 

ورزشی که جذاب نیست

این پیشکسوت دوومیدانی استان با بیان این‌که امروزه کمتر کسی به دوومیدانی روی می‌آورد، می‌گوید: این رشته در ایران برای افراد جذاب نیست و اسپانسر هم ندارد.

وی با اشاره به این‌که دوومیدانی مادر ورزش‌ها است، می‌گوید: برای شرکت در مسابقات دوومیدانی باید سختی‌های زیادی را متقبل شد چراکه مانند فوتبال و سایر رشته‌های ورزشی علاقه‌مندان و حمایت‌کنندگان زیادی ندارد.

 

دویدن برای استان‌های دیگر

سهرابی توضیح می‌دهد: دوومیدانی‌کاران در ایران نیازمند این هستند که زیر نظر یک باشگاه کار و در مسابقات شرکت کنند. در گذشته ورزشکاران در همدان در قالب باشگاه در مسابقات شرکت نمی‌کردند چراکه باشگاهی وجود نداشت.من نیز از طرف باشگاه نفت تهران، پیکان، مقاومت و بازیافت گلستان در مسابقات حضور می‌یافتم و برای استان‌هایی جز استان خودم می‌دویدم و مقام‌آوری می‌کردم.

این پیشکسوت دوومیدانی استان همدان ادامه می‌دهد: بهتر است در استان همدان هر کارخانه یا شرکتی حامی و اسپانسر یک تیم ورزشی شود تا شاهد رشد و پیشرفت تمام ورزش‌ها در استان باشیم.

این مربی دوومیدانی با اشاره به این‌که گویا تمام بودجه ورزش شهر برای تیم پاس همدان است، خاطرنشان می‌کند : این تیم هم موفق عمل نکرد و هر سال به جای رشد، افت کرد و به لیگ پایین‌تر رفت.

 

تعداد محدود دوومیدانی‌کاران حرفه‌ای

وی با اشاره به این‌که تعداد ورزشکاران دوومیدانی در استان همدان به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد، اظهار می‌کند : به راحتی می‌توان از سوی کارخانه یاهر اسپانسری این ورزشکاران را حمایت کرد تا شاهد مدال‌آوری بیشتری در این رشته بود.

سهرابی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای پیش رو دارید، می‌گوید: در حال‌حاضر در نهاوند مربی دوومیدانی هستم و هرکاری از دستم برآید برای ورزشکاران نهاوند انجام می‌دهم و در این زمینه کوتاهی نخواهم کرد.

وی با بیان این‌که وجه تمایز کشورهای اروپایی در دوومیدانی با ایران در این است که آنها دغدغه تجهیزات و وسایل و فضای ورزش کردن و حمایت را ندارند، خاطرنشان می‌کند : در ایران و خصوصا شهرستان نهاوند دوومیدانی‌کاران باید دغدغه پیش پا افتاده‌ترین مسائل از جمله کفش و لباس خود را داشته باشند.

این مربی دوومیدانی با اشاره به قابلیت‌های رشته دوومیدانی بیان می‌کند : تنوع ماده‌های ورزشی دوومیدانی زیاد است که از جمله آنها پرتاب‌ها، پرش‌ها و دوها است بنابراین هر فردی که علاقه‌مند به ورزش دوومیدانی باشد قطعا می‌تواند در یکی از این ماده‌ها موفق شود و به کار خود ادامه دهد.

 

نبود حامی مالی

رئیس هیات دوومیدانی استان با اشاره به نبود حامی مالی در همدان به همشهری می‌گوید: هیچ کس برای رشته دوومیدانی که مانند والیبال، بسکتبال و فوتبال مستقیما از رادیو و تلویزیون پخش نمی‌شود، سرمایه‌گذاری نمی‌کند و این مسأله دامن گیر دوومیدانی در شهرستان‌ها از جمله نهاوند نیز است.

مرتضی خورشیدی می‌افزاید: هیأت دوومیدانی در استان همدان با محدودیت فضا، لوازم آموزشی و کمبود منابع مالی روبه‌رو است. اگر بخواهیم حرفه‌ای کار کنیم زمینه کاری وجود دارد اما با شرایط موجود نمی‌شود به راحتی کار کرد.

وی با بیان این‌که چند سال است مشکلات این رشته همچنان پابرجاست، اظهار می‌کند : کفپوش‌های پیست دوومیدانی استان همدان مشکل دارد به طوری‌که در استادیوم قدس 6 سال است مقدمات نصب تارتان پیست دوومیدانی اجرا و آسفالت آن ریخته شده اما هنوز کاری انجام نشده است.

خورشیدی با اشاره به این‌که اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان  در این زمینه تلاش‌هایی داشته است، بیان می‌کند :  تارتان پیست مفتح، تارتان پشت دروازه‌های استادیوم قدس و تارتان استادیوم سعیدیه خارج از حدود و وظایف اداره‌ کل ورزش و جوانان استان است.

رئیس هیأت دوومیدانی استان عنوان می‌کند : متاسفانه پیست تارتان دوومیدانی ورزشگاه قدس همدان پیش از افتتاح باید تکمیل می‌شد و پس از آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، اما در حال حاضر این ورزشگاه پیست تارتان خط کشی شده ندارد و حتی لاین‌های پرش با نیزه و پرش ارتفاع نیز ناقص تحویل داده شده‌اند و هنوز پوشش آسفالت دارند.

وی با بیان این‌که وضع تارتان پیست‌های دوومیدانی شهرستان‌های استان تعریفی ندارد، خاطرنشان می‌کند : پیست دوومیدانی استادیوم مفتح در بین‌المللی است و تمام کارهای این پیست به جز تارتان آن انجام شده است.

نویسنده: مهری درویش قنبر