قایقرانان پیروز با قایق‌های مستهلک

قایقرانی از جمله رشته‌های ورزشی نوپا در همدان است و از عمر تاسیس هیأت قایقرانی استان فقط 7 سال می‌گذرد. با این‌که همدان به آب‌های آزاد، دریا و دریاچه راه ندارد اما قایقرانان آن توانسته‌اند با وجود کمترین امکانات و قایق‌های مستهلک برای موفقیت و کسب مدال‌های رنگارنگ پارو بزنند.       به گزارش […]

قایقرانی از جمله رشته‌های ورزشی نوپا در همدان است و از عمر تاسیس هیأت قایقرانی استان فقط 7 سال می‌گذرد. با این‌که همدان به آب‌های آزاد، دریا و دریاچه راه ندارد اما قایقرانان آن توانسته‌اند با وجود کمترین امکانات و قایق‌های مستهلک برای موفقیت و کسب مدال‌های رنگارنگ پارو بزنند.

 

 

 

به گزارش “فردای همدان” و به نقل از همشهری، رئیس هیأت قایقرانی استان می‌گوید: قایقرانی همدان با وجود کمترین امکانات، در مدت کوتاه به چنان پیشرفتی دست یافته‌ که به‌ طور میانگین در اردوی تیم‌های ملی قایقرانی 10 قایقران همدانی همواره حضوری ثابت دارند. محمد ضروری با  اشاره به جایگاه قایقرانی همدان در کشور، اظهار می‌کند : در حال حاضر همدان در رتبه هفتم کشور قرار دارد که برای استانی مانند همدان که فاصله طولانی با دریا دارد، این رتبه قابل ‌ملاحظه است و نشان از استعداد فوق‌العاده ورزشکاران همدان دارد.

 

کمبود زیرساخت‌ها

وی اظهار می‌کند : اگرچه استان همدان با کمبود زیرساخت‌های مرتبط با این رشته آبی روبه‌رو است اما هیأت قایقرانی همدان اکنون در رشته‌های روئینگ، آب‌های آرام، کانوپولو و اسلالوم فعالیت دارد.

رئیس هیأت قایقرانی استان با اشاره به برخی از افتخارات هیأت قایقرانی و قایقرانان همدان در سطوح ملی و بین‌المللی، می‌افزاید: کسب سهمیه المپیک از سوی آرزو حکیمی، کسب 13 مدال رنگارنگ در مسابقات آسیایی از سوی اعضای همدانی تیم ملی قایقرانی در سمرقند ازبکستان و حضور ثابت قایقرانان استان در اردوهای تیم ملی از افتخارات این رشته است.

 

همدان مهد استعدادهای قایقرانی

ضروری با بیان این‌که همدان مهد استعدادهای رشته ورزشی قایقرانی به ویژه در بخش بانوان است، عنوان می‌کند : آرزو حکیمی، مریم امیدی‌پارسا و ورزشکاران دیگر از جمله بانوان قهرمان قایقرانی‌ هستند که همواره نام ورزش همدان را در قایقرانی پرآوازه کرده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند : امیدواریم در بخش بانوان توسعه بیشتری ایجاد کنیم و با ایجاد یک پایگاه  قوی و مناسب‌تر و با آموزش مربیان و داوران شاهد موفقیت بیشتری در این رشته ورزشی در استان باشیم.

 

120 ورزشکار

رئیس هیأت قایقرانی استان با اشاره به این‌که تعداد 120 ورزشکار در بخش‌های بانوان و آقایان در رشته‌های قایقرانی مشغول به تمرین هستند، بیان می‌کند: برنامه استعدادیابی یکی از اهداف مهم هیأت قایقرانی همدان است اما برای هیأت کیفیت بر کمیت ارجح است؛ به همین دلیل بیشتر به دنبال شناسایی افراد مستعد و توانمند رشته قایقرانی در استان هستیم تا این‌که تعداد آمار ورزشکاران قایقرانی را بالا ببریم.وی با بیان این‌که در حال حاضر قایقرانی همدان با مشکل کمبود مربی روبه‌رو است، ادامه می‌دهد: به همین دلیل در 3 سال گذشته چند کلاس مربیگری در استان برگزار کردیم تا علاوه بر ارتقای سطح دانش مربیان فعال، چند مربی جدید را نیز برای قایقرانی استان تربیت کنیم.

 

وضعیت مالی نامطلوب

ضروری با اشاره به این‌که بزرگ‌ترین مشکل قایقرانی همدان وضع نامطلوب مالی و نقدینگی هیأت است، می‌گوید: در 3 سال گذشته هیأت با کمبود اعتبار و منابع مالی روبه‌رو شده و نمی‌توانیم تجهیزات لازم از جمله قایق برای ورزشکاران خریداری کنیم. قایق‌ها کهنه و مستهلک شده و به اندازه تعداد ورزشکاران نیست.رئیس هیأت قایقرانی استان همدان خاطرنشان می‌کند : به دلیل کمبود قایق مربیان با تقسیم ورزشکاران و همچنین برگزاری همزمان تمرینات بدنسازی و فنی به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که همه قایقرانان حتی در زمانی محدود فرصت استفاده از قایق‌های موجود را داشته باشند. وی با بیان این‌که برای حفظ روند صعودی قایقرانی استان نیازمند قایق و تجهیزات مناسب هستیم، اظهار می‌کند : فدراسیون قول داده چند قایق در اختیار هیأت قرار دهد که امیدواریم این قول عملی شود چراکه اگر تجهیزات اصلاح نشود ضربه بزرگی به قایقرانی همدان وارد خواهد شد.

 

مسابقات قهرمانی

ضروری با اشاره به این‌که با تزریق سرمایه و حمایت مسئولان در راستای پرورش قهرمانان می‌توان روی نیروهای جوان حساب باز کرد، می‌افزاید: قایقرانان استان همدان در ماه‌های اخیر در مسابقات مختلف از جمله مسابقات قهرمانی کشور آب‌های آرام بانوان به میزبانی تهران شرکت کرده اند. رئیس قایقرانی استان همدان با بیان این‌که قایقرانی همدان طی سال‌های گذشته نشان داده که می‌تواند ظرفیت بالقوه جوانان استان را بالفعل کند، عنوان می‌کند : برای این کار نیاز به حمایت بیشتر مسئولین ورزش استان داریم.

 

آموزش قایقرانی در رده‌های سنی پایه

ضروری با اشاره به آموزش قایقرانی در رده‌های سنی پایه خاطرنشان می‌کند : امیدواریم با آموزش قایقرانی در رده‌های سنی پایین شاهد ایجاد یک پشتوانه خوب برای قایقرانی استان باشیم.  البته با مشکلات مالی که در ورزش کشور وجود دارد کار سختی پیش‌رو داریم.

وی در پاسخ به این سوال که قایقرانان همدان در چه مکان‌هایی تمرین می‌کنند، ادامه می‌دهد: در حال حاضر قایقرانان همدانی در استخر کوثر و دریاچه سد آبشینه و قایقرانان ملایری در استخر ملایر و دریاچه پارک کوثر تمرینات خود را دنبال می‌کنند.

نویسنده: مهری درویش قنبر