شیوع آسم در استان همدان بیشتر از سایر استان‌های کشور

فوق‌ تخصص بیماری‌های ریه، آسم و آلرژی با بیان اینکه شیوع آسم در استان همدان بیشتر از سایر استان‌های کشور است، گفت: وابستگی به اسپری مخصوص بیماران آسم پایه علمی ندارد.

دکتر علی پولاد رگ در گفتگو با خبرنگار فردای همدان، با اشاره به اینکه در استان همدان اکثر پارک‌ها و بوستان‌ها حاوی درختچه‌های و گل‌های است که سبب حساسیت و آلرژی می‌شوند، عنوان کرد: همدان یکی از آسم خیز ترین استان‌های کشور به دلیل آب‌وهوای خاص آن است.

فوق‌تخصص بیماری‌های ریه، آسم و آلرژی با بیان اینکه آسم بیماری انسدادی ریوی است، افزود: آسم شایع‌ترین بیماری مزمن در میان کودکان است، اولین علائم در حدود ۵ سالگی در قالب خس‌خس سینه و عفونت مکرر دستگاه تنفسی بروز می‌کند.

وی بیان کرد: خس‌خس سینه، سرفه شدید، تنگی نفس، احساس درد در قفسه سینه، خستگی از علائم بارز آسم است که در صورت بروز لازم است به بدان توجه کرد.

دکتر پولاد رگ با بیان اینکه گاهی اوقات احتمال دارد که این بیماری بدون علامت باشد و تنها با سرفه در هنگام خنده، غذاخوردن و صحبت‌کردن متوجه بیماری آسم شد، مطرح کرد: کنترل بیماری آسم راحت است اما نیاز به درمان بلندمدت دارد.

فوق‌تخصص بیماری‌های ریه، آسم و آلرژی با بیان اینکه پیوندی قوی بین آلرژی و آسم وجود خاطرنشان کرد: مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در سالنامهٔ آسم، آلرژی و ایمونولوژی منتشر شد نشان می‌دهد که بیش از ۶۵ درصد بزرگسالان با سن بیش از ۵۵ سال که مبتلا به آسم هستند آلرژی نیز دارند و این میزان برای بزرگسالان با سن بین ۲۰ تا ۴۰ سال نزدیک به ۷۵ درصد است

وی عنوان کرد: تماس با آلرژن‌های موجود در هوا، گیاهی، مواد غذایی سبب می‌شود که آلرژی فرد بیشتر شود.

دکتر پولاد رگ با بیان اینکه در فصل بهار به دلیل گردافشانی و بادهای بهاری آلرژی فرد بیشتر شود، تصریح کرد: استنشاق گردوخاک که به دلیل باد و گردافشانی در فصل بهار ایجاد می‌شود سبب حمله آسمی در بیماران مبتلا به آسم و یا آنها مستعد این بیماری هستند می‌شود.

فوق‌تخصص بیماری‌های ریه، آسم و آلرژی با بیان اینکه در استان همدان اکثر پارک‌ها و بوستان‌ها حاوی درختچه‌های و گل‌های است که سبب حساسیت و آلرژی می‌شوند، عنوان کرد: همدان یکی از آسم خیز ترین استان‌های کشور به دلیل آب‌وهوای خاص آن است.

وی در ادامه گفت: شیوع بیماری آسم در استان همدان نسبت سایر کشور بیشتر است.

دکتر پولاد رگ با بیان اینکه سبک زندگی ناسالم، استفاده مواد غذایی که با رنگ‌دانه غیرطبیعی، حساسیت‌زا، فست و فودی عدم فعالیت فیزیکی، استفاده بیش از اندازه ادویه‌ها و. سبب ایجاد بیماری آلرژی و آسم و تشدید علائم آن می‌شود، تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد دود سیگار با افزایش خطر ابتلا به آسم، خس‌خس سینه، عفونت تنفسی و مرگ در اثر آسم، مرتبط است.

فوق‌تخصص بیماری‌های ریه، آسم و آلرژی افزود: برای درمان آسم اسپری استنشاقی حاوی کورتون‌های استنشاقی با دوز پایین تجویز می‌شود متأسفانه این باور غلط در جامعه وجود دارد که استفاده از اسپری سبب وابستگی به آن می‌شود که تصور غلط بوده و پایه علمی ندارد .

وی با بیان اینکه متأسفانه پاندمی کرونا سبب افزایش بیماری آسم در سال‌های اخیر شده است، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ به بعد میزان ابتلا به آسم در بالغین و اطفال به‌شدت افزایش‌یافته است .

دکتر پولاد رگ در پایان توصیه کرد: با توجه‌ به اینکه همه مردم مستعد ابتلا به بیماری آسم هستند توصیه می‌شود که در هنگام بارندگی، باد شدید و رعد برق در تمام فصول به‌خصوص بهار در صورت لزوم از منزل خارج شوند.

خبرنگار: مهری درویش قنبر