راه‌اندازی مرکز کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در همدان

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان از راه‌اندازی مرکز کنترل آسیب‌های اجتماعی در شهرستان همدان خبر داد.

به گزارش فردای همدان، عباس نجفی اظهار داشت: این مرکز در چند بخش خدمت انجام می‌دهد که یک بخش آن ملاقات فرزند است و در کنار آن مشاوره اطفال، زوجین و کمیته مصلحین صورت می‌گیرد که برای عموم شهروندان آزاد است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر چهار مشاور در این مرکز خدمات ارائه می‌دهند، افزود: این مرکز در شش شهرستان نهاوند، ملایر، رزن، تویسرکان، همدان و اسدآباد راه‌اندازی شده است و در سایر شهرستان‌ها هم پیگیر راه‌اندازی آن هستیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز مهر، بیان کرد: مراکز مهر برای ملاقات فرزندان حاصل از طلاق است؛ چراکه قبلا تبادل در کلانتری ها انجام می‌شد و آنجا محیط مناسبی برای کودکان نبود.

نجفی با اشاره به خدمات مستمر در طول هفته در مراکز مشاوره قوه قضائیه ادامه داد: مشاوران  روزانه دو ساعت در این مرکز مستقر می‌شوند و به افرادی که نیاز به مشاوره دارند، مشاوره رایگان داده می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه مراجعه به این مرکز مستلزم داشتن پرونده نیست، عنوان کرد: با ادارات بهزیستی، شهرداری، اداره تعاون و … تفاهم‌نامه بسته شد تا به مرکز کمک ارائه دهند.

وی با بیان اینکه شهرداری همدان محل این مرکز واقع در پارک مردم را به ما اختصاص داده است، گفت: مرکز مهر با امکانات و تجهیزات لازم محیط مناسبی برای حضور خانواده‌ها و فرزندان است.

نجفی اظهار داشت: معمولاً روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تبادل کودک در این مرکز اتفاق می‌افتد و والدین فرزندان خود را برای تبادل به این مرکز می‌آورند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه همچنین برای مشاوره اطفال و زوجین روزهایی مشخص شده است و بدون دریافت وجه به شهروندان خدمات ارائه می‌شود، افزود: در حال حاضر در همدان ۲۲ پرونده وجود دارد که در آخر هفته والدین تبادل کودک انجام می‌دهند.

وی در ادامه به راه‌اندازی مراکز مشاوره قوه قضائیه در استان اشاره کرد و گفت: در استان همدان پنج مرکز راه‌ اندازی شده است که اسدآباد و بهار هم در شرف راه‌اندازی می باشند؛ همچنین در این مراکز مشاوره حقوقی، مذهبی و خانواده انجام می‌ شود.

نجفی با بیان اینکه دعاوی اطفال و نوجوانان در تمام شعب انجام می‌گیرد، عنوان کرد: در زمینه اطفال رویکرد قانونی مجازات‌گرایانه نیست و اصلاحی تربیتی است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با تاکید بر اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی کارهایی را دنبال می‌کند، تصریح کرد: در حوزه‌های مختلف کارهای متعددی صورت گرفته به طوری که در پیشگیری‌های قضایی موضوعاتی از قبیل سرقت که جرم دوم استان است، اولویت دارد.

وی با اشاره به اینکه توهین جرم اول در استان همدان است و در این رابطه برنامه جامع کنترل را داریم، ادامه داد: جرایم سرقت خشن در همدان بسیار پایین است اما سرقت‌های خرد که حس ناامنی را ایجاد می‌کند، وجود دارد؛ بنابراین در این راستا قرارگاه ویژه سرقت در استان راه‌اندازی شده است.

نجفی با بیان اینکه در بخش خودکنترلی‌ها، اقدامات و اطلاع‌رسانی خوبی انجام نشده است، اظهار داشت: البته پلیس اقدامات خوبی در این حوزه دارد و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هم اقداماتی انجام داده است اما متأسفانه خیلی از دستگاه‌های خدمات‌رسان توجهی نسبت به تأسیسات خود ندارند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با تاکید بر اینکه در خیلی از موضوعات دستگاه قضایی نباید ورود کند، اظهار داشت: شناسایی دعاوی و موضوعاتی که فراوانی دارد، دستگاه قضایی وارد می‌شود در حالی که اولویت دستگاه قضایی نیست و نباید به این سمت برود.

وی با بیان اینکه در حوزه حکم رشد به منظور ازدواج و دریافت تسهیلات ازدواج افراد به سمت دریافت حکم رشد از قوه قضائیه ارجاع می‌شد، خاطرنشان کرد: با هماهنگی استانداری به منظور کاهش صدور حکم رشد، بانک‌ها را مکلف کردیم تا ولی قانونی به صورت قهری به جای فرزند خود امضاء کرده و تسهیلات دریافت کند.