سهمیه‌های جام جهانی 2026 مشخص شد

همزمان با اعلام شهرهای میزبان، فیفا سهمیه قاره‌های مختلف را نیز تعیین کرد.

به گزارش فردای همدان، فیفا روز چهارشنبه رسما از شهرهای میزبان رقابت‌های جام جهانی 2026 رونمایی کرد و در کنار آن، سهمیه قاره‌های مختلف برای شرکت در این رقابت‌ها را نیز تعیین کرد (در حقیقت فیفا روز پنجشنبه، سهمیه‌های تعیین شده در جلسه شورای فیفا در سال 2017 را تایید کرد).

بر این اساس 16 شهر در 3 کشور آمریکا، کانادا و مکزیک وظیفه میزبانی از جام جهانی 2026 را عهده‌دار خواهند بود که از این میان، 11 شهر در آمریکا، 3 شهر در مکزیک و 2 شهر نیز در کانادا از رقابت‌ها میزبانی خواهند کرد:

آمریکا

بوستون، نیوریورک/ نیوجرسی، فیلادلفیا، آتلانتا، میامی، دالاس، هیوستون، کانزاس سیتی، لس‌آنجلس، سن‌فرانسیسکو، سیاتل

مکزیک

مکزیکو سیتی، گوادالاخارا، مونتری

کانادا

تورنتو، ونکوور

اگرچه جام جهانی 2026 قرار است برای اولین بار به میزبانی 3 کشور برگزار شود، اما همچنان بار اصلی بر دوش آمریکا خواهد بود؛ چرا که این کشور قرار است از مجموع 80 بازی (با فرمت تایید شده) میزبان 60 بازی شود و مکزیک و کانادا، هر کدام تنها از 10 مسابقه میزبانی کنند. به جز مکزیکو سیتی، دو پایتخت دیگر (واشنگتن و کانادا) قرار نیست از جام جهانی میزبانی کنند تا نام آن‌ها نیز در کنار بن (آلمان غربی، 1974) و توکیو (ژاپن، 2002)، به عنوان پایتخت‌هایی قرار گیرد که با وجود میزبانی کشورشان، مسابقه‌ای از جام جهانی را برگزار نکردند.

در همین جلسه، فیفا تصمیم شورای خود برای تعیین سهمیه قاره‌ها را نیز تایید کرد تا به این ترتیب، رسما تعداد سهمیه‌های هر قاره مشخص شود:

آسیا: 8 + پلی‌آف

آفریقا: 9 + پلی‌آف

کونکاکاف: 6 + پلی‌آف + پلی‌آف

آمریکای جنوبی: 6 + پلی‌آف

اقیانوسیه: 1+ پلی‌آف

یوفا: 16

البته سهمیه میزبانان جام جهانی 2026 از منطقه کونکاکاف کسر شده و به این ترتیب، تنها 3 تیم از این منطقه سهمیه مستقیم حضور در جام جهانی را دریافت می‌کنند.

برای اولین بار در تاریخ برگزاری جام جهانی، منطقه اقیانوسیه یک سهمیه تضمین شده و مستقیم در جام جهانی خواهد داشت و دو قاره آسیا و آفریقا نیز بیشترین جهش را در تعداد سهمیه، نسبت به جام جهانی 32 تیمی، تجربه خواهند کرد. آفریقا که پیش‌تر 5 سهمیه مستقیم داشت، اکنون 9 سهمیه مستقیم و یک سهمیه نیز در پلی‌آف بین قاره‌ای دارد و آسیا نیز که قبل از 2022 قطر، 4.5 سهمیه داشت، اکنون 8 سهمیه مستقیم در اختیار دارد. تعداد سهمیه‌های مستقیم آمریکای جنوبی (CONMEBOL) از 4 به 6 رسیده و یوفا نیز به جای 13 تیم، 16 تیم را به جام جهانی می‌فرستد.

رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 در قاره آسیا و در مرحله نهایی آن، با حضور 12 تیم در 2 گروه 6 تیمی برگزار شد. اگر قطر را از معادلات خارج کنیم و بخواهیم براساس رتبه‌بندی نهایی همین جدول، سهمیه‌های 2026 را تعیین کنیم، می‌بینیم که علاوه بر ایران، کره‌جنوبی، ژاپن و عربستان، 4 تیم عراق، امارات، استرالیا و عمان نیز قادر به صعود مستقیم به جام جهانی خواهند بود (استرالیا از طریق پلی‌آف به 2022 رسید) و سهمیه پلی‌آف آسیا نیز در اختیار یکی از تیم‌های چین یا سوریه قرار خواهد گرفت. هرچند این تنها یک شبیه‌سازی است و افزایش سهمیه‌ها، چهره مسابقات مقدماتی را نیز به کلی دگرگون می‌کند.

رقابت‌های مقدماتی جام جهانی، 43 تیم را به شکل مستقیم راهی جام بیست‌وسوم می‌کند تا در کنار میزبانان، چهره 46 تیم مشخص شود. 2 تیم دیگر نیز، پس از رقابت 6 تیم در پلی‌آف بین قاره‌ای این سهمیه را دریافت خواهند کرد. قاره میزبان (منطقه کونکاکاف) 2 سهمیه این پلی‌آف را در اختیار دارد و بقیه قاره‌ها (به جز یوفا) هر کدام یک سهمیه در اختیار خواهند داشت.

از میان این 6 تیم، 2 تیم برتر در رنکینگ فیفا سیدبندی شده، 4 تیم دیگر در 2 بازی مقابل هم قرار می‌گیرند و برنده این مسابقات، در مقابل 2 تیم سید شده می‌ایستند. این رقابت‌ها احتمالا در نوامبر 2025 و در یکی از کشورهای میزبان به انجام می‌رسد.

در حالی که قرار بود جام جهانی 48 تیمی با 16 گروه 3 تیمی برگزار شود اما در حین برگزاری جام جهانی 2022، گاردین از احتمال تجدید نظر فیفا و به کارگیری فرمت 12 گروه 4 تیمی خبر داد. در فرمت 16 گروهی، تعداد بازی‌ها به عدد 80 می‌رسید و 16 بازی اضافه شده (نسبت به جام جهانی 32 تیمی) متعلق به مرحله یک‌شانزدهم نهایی بود. با این حال 12 گروه 4 تیمی تعداد بازی‌ها را بسیار بیشتر خواهد کرد و به ادعای مارکا، به عدد 104 خواهد رساند؛ 40 بازی بیشتر از جام جهانی 2022 که در صورت انتخاب، مشخص نیست فیفا می‌خواهد ظرف چند روز آن را برگزار کند. فیفا انتخاب فرمت را به سال 2023 موکول کرده است.