مباحث زیست محیطی اصلی‌ترین محور خدمات شهری است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان گفت: مباحث زیست محیطی از محورهای اصلی خدمات شهری است و باید از نظر کارشناسان در این زمینه بهره گرفته شود.

به گزارش فردای همدان، علی اکبر نظری در جلسه کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت شورا با اشاره به عملکرد خوب مدیریت پسماند شهرداری همدان در ساماندهی و جمع آوری سگ‌های بلاصاحب، اظهار داشت: با پیشرفت علم و فناوری و صنعتی شدن جامعه، دخالت های بشری در چرخه حیات بیشتر می‌شود که این امر باعث شده بسیاری از موجودات به سمت نابودی کشیده شوند.
وی با بیان اینکه به هم خوردن چرخه حیات طبیعت مشکلات عدیده‌ای را در جامعه به دنبال دارد، افزود: قطعاً مضرات دخالت‌های بیشتر بشر در طبیعت، به چرخه زندگی انسان وارد می‌شود که نمونه بارز آن اهلی کردن سگ ها است که در عصر پسامدرنیته این حیوانات بیشتر وارد منازل شده‌اند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: طی سالیان گذشته این حیوانات حرایم داشته و در واقع بیشتر به حفاظت و حراست از باغات و یا اطراف شهر و روستا می‌پرداختند، اما اکنون با نفوذ فرهنگ‌های غربی به فرهنگ ما متاسفانه سگ‌ها وارد زندگی و منازل افراد شده‌اند.
وی اظهار کرد: نباید اجازه داد دخالت های بی‌رویه بشری باعث به هم خوردن چرخه زندگی حیات وحش شود و پرداختن به موضوعات نیازمند مدیریت زیست محیطی است و از نظرات کارشناسان در این راستا باید بهره گرفته شود.
نظری اضافه کرد: مدیریت پسماند شهرداری همدان در زمینه ساماندهی و جمع آوری سگ های بلاصاحب خوب عمل کرده و کارنامه قبولی دارد اما نقش دیگر ارگان‌های مربوطه کمرنگ بوده و باید این ارگان ها به شهرداری کمک کنند.
وی تاکید کرد :مدیریت شهری تنها متولی ساماندهی و جمع آوری سگ‌های بلاصاحب نیست و چنانچه اداره بهداشت و درمان یا نهادهای ذیربط دیگر در این زمینه تعلل کنند فجایای جبران ناپذیری در سطح شهرها رخ می‌دهد.
نظری با اشاره به انتقال بیماری‌های خطرناک به ویژه بیماری هاری از سگ به انسان، اظهار داشت: آمار سگ‌گزیدگی در استان و متعاقباً شهر همدان بالاست و در این زمینه دستگاه‌های متولی مسئول بوده و باید به موضوع جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های سطح شهر بپردازند.
وی از وجود پدیده غیرعادی در جامعه برای حمایت از سگ‌های بلاصاحب انتقاد کرد و گفت: نتیجه این حمایت غیرعادی افزایش تلفات در گونه‌های حیات‌وحش است، چرا که ضربه انسان بر محیط زیست شامل تغییر در محیط‌های بیوفیزیکی و اکوسیستم‌ها، تنوع زیستی و منابع طبیعی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط انسان ایجاد می‌شود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان اضافه کرد: برای داشتن شهر ایمن و پایدار باید نکات زیست محیطی رعایت شود.
نظری با اشاره به اینکه متاسفانه اخیرا شاهد رهاسازی سگ‌های روستاها در شهر هستیم، افزود: جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بدون صاحب باید با کنترل و روش‌های علمی صورت پذیرد و دراین راستا از ظرفیت سمن‌ها استفاده شود.
وی اظهار داشت: همچنین عقیم کردن سگ در امر ساماندهی، باید بر اساس اقدامات کارشناسی صورت پذیرد چرا که اقدام غیر کارشناسانه باعث افزایش دیگر حیوانات موذی شده و تعادل چرخه حیات را به هم میزند.
سعید نظری: 82 درصد سگ گزیدگی های همدان خانگی است
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان به ارائه گزارشی از سگ گزیدگی در همدان پرداخت و گفت: از سال ۸۷ تاکنون آمار سگ گزیدکی رشد صد در صدی داشته و در استان همدان سالیانه ۷هزارو ۶۷۴ مورد سگ گزیدگی گزارش شده که ۸۲ درصد آن را گزیدگی مربوط خانگی است.
سعید نظری با بیان اینکه هزینه‌های واکسن هاری بسیار بالاست اظهار داشت: هر واکسن هاری ۷ یورو قیمت دارد و برای هر فرد ۳ تا ۵ واکسن مصرف می‌شود لذا هزینه هنگفتی به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می‌شود و بر این اساس باید در راستای صرفه‌جویی و جلوگیری از هزینه‌های هنگفت واکسن‌های وارداتی و سایر هزینه‌های تحمیلی، جمعیت سگ‌ها متعادل شود.
نظری با بیان اینکه ما موافق معدوم سگ‌ها نیستیم بلکه باید جمعیت آنها را کنترل کرد، گفت: متاسفانه اخیراً شاهد افزایش جمعیت گرگاس و گونه‌های وحشی هستیم که این نیز از دیگر معضلاتی است که باید به صورت علمی بررسی شود.
وی فرهنگ سازی درخصوص نگهداری سگ‌ها را ضروری دانست و افزود: طبق بررسی صورت گرفته یک جفت سگ از ۹ماهگی سالی ۲بار زاد و ولد کرده و در طی ۱۰سال زندگی خود چند هزار تولید مثل دارند و اگر این موضوع کارشناسانه کنترل نشود با معضل افزایش تصاعدی و انفجاری سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر مواجه خواهیم بود.نایب رییس شورای شهر همدان با اشاره به اینکه غذادهی به حیوانات و پرندگان در بسیاری از کشورها جرم است، اظهار داشت: باید این قانون هم در ایران اجرایی شود و آگاهی لازم به مردم داده شود.
نظری با یبان اینکه بسیاری از افراد ناآگاهانه به‌دنبال غذارسانی به سگ‌ها و گربه‌ها هستند و اخیرا در شبکه‌های اجتماعی نیز این موضوع به‌ شدت مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ اظهار داشت: متاسفانه این افراد اطلاع ندارند با این شیوه جمعیت سگ‌های بلاصاحب بیش از اندازه زیاد شده ‌و وارد زیستگاه‌ها انسان می‌شوند و با حمایت غیرعادی خود حق زیست گونه‌های در معرض خطر انقراض را سلب می‌کنند.
وی تأکید کرد: عقیم سازی سگ‌های ولگرد موضوع مهمی است و کنترل سگها نیازمند زنجیره‌ای گسترده دارد، اضافه کرد: مردم، نهادها، محیط زیست، دامپزشکی، استانداری و مدیریت شهری باید در کنار هم برای کنترل این معضل وارد عمل شوند.
به گفته نظری راه‌حل مسئله سگ‌های بلاصاحب این است دستگاه‌های متولی باید به سرعت وارد عمل شده و با ممانعت از غذارسانی به سگ‌های ولگرد، افرادی را که به سگ‌های ولگرد غذارسانی می‌کنند را توجیه کرده و حتی به‌دلیل مشارکت در آسیب به حیات‌وحش جریمه شوند چرا که این قانون در اکثر کشورهای دنیا نیز برای حفاظت از دیگر گونه‌ها رعایت می‌شود.