سازمان های مردم نهاد راهکار کاهش ظروف یکبار مصرف در ایام محرم را ارائه دهند

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان از اعضای سازمان های مردم نهاد استان همدان خواست به منظور کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در ایام اربعین راهکار ارائه دهند.

به گزارش فردای همدان، مهرداد نادی فر که در نشست ماهانه اعضای سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان با مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان حضور یافته بود ادامه داد: آمار و حجم استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در ایام اربعین نگران کننده است به طوری که در روز 600 هزار لیوان پلاستیکی و 4 هزار ظرف یکبار مصرف صرف غذا در این ایام مصرف می شود.

نادری فر از ساماندهی یک گروه 130 نفره برای جمع آوری زباله های پلاستیکی در مرز مهران در ایام اربعین خبر داد و گفت: این حجم از زباله پلاستیکی هم برای سلامتی زائران ضرر دارد و هم محیط زیست را آلوده می کند.

وی بیان کرد: 40 ایستگاه صلواتی در ایام اربعین در همدان فعال است و 3 ماه زمان داریم تا برای کاهش حجم زباله های پلاستیکی تا اربعین چاره ای بیاندیشیم که در این راستا از تمام سازمان های مردم نهاد محیط زیستی تقاضا داریم راهکار ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها مصرف کیسه ها و ظورف یکبار مصرف پلاستیکی ممنوع شده است افزود: هفته گذشته استفاده از این ظروف در کراچی پاکستان ممنوع شد و ما نیز چاره ای جز حرکت به این سمت نداریم.

منصور ستوده. رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان نیز در پاسخ به موارد مطرح شده توسط اعضای سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان در این جلسه بیان کرد: مطالعات زیست محیطی سد گرین در حال بازنگری است.

ستوده ادامه داد: تشکیل شبکه فاضلاب در بالادست رودخانه ها سبب بهبود وضعیت رودخانه ها می شود و چه بسا با تکمیل این طرح بتوانیم رودخانه هایی که پوشانده شده است را باز کنیم.

وی تاکید کرد: به شدت مخالف پوشاندن رودخانه ها هستم و در کشورهای توسعه یافته نیز از رودخانه های موجود برای گسترش فضای سبز و بهبود وضعیت زیستی شهرها استفاده می شود.

وی در خصوص تخصیص حق آبه تالاب ها نیز گفت: در حال پیگیری این موضوع هستیم.

در این نشست که با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان و دبیران سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان برگزار شد، اعضای این سازمان ها به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و در پایان از فعالین این عرصه تجلیل شد.