تنها راه حذف نجومی بگیران، اتاق شیشه‌ای است/لایحه حمایت از محیط بانان تصویب شود

نشست بررسی مسایل محیط زیست استان همدان بعد از ظهر پنجشنبه با حضور نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد.

به گزارش فردای همدان، در این نشست نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تدوین برنامه ششم توسعه قانون محکمی برای محیط زیست در نظر گرفته شد ، اقزود: برهم زدن محیط زیست به معنای برهم زدن زندگی است در حالی که امروز گویی همه دست در دست هم دادیم که به محیط زیست آسیب وارد شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی ادامه داد: گاهی اوقات به دلیل کبر و غرور، انسان محیط زیست و زندگی دیگران را نابود می‌کند و چون از همه محیط زیست نمی‌توانیم به خوبی حفاظت کنیم فضاهایی محدود را تعریف کردیم تا حفاظت کنیم.

وی بیان کرد: مناطق حفاظت شده وشکارممنوع را حفظ می‌کنیم اما بهترین مناطق را از دست می‌دهیم لذا باید توجه داشت که قوه قضاییه، معلمان و هر فردی به نوعی محیط‌بان است و در جامعه باید فضایی شکل گیرد که کسی جرأت نکند کار اشتباه انجام دهد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای حفظ محیط زیست محدوده شهر همدان را از  7 هزار و 200 کیلومتر به 5 هزار و 70 کیلومتر کاهش دادند اظهار کرد: این در حالی که از سوی دیگر بالای شهر را با نام‌های مختلفی تفکیک کردند و تا قله الوند ادامه دادند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد باید قدرتمندتر ورود کنند ادامه داد: از فضای مجازی باید استفاده کرد و پایش‌های عمومی صورت گیرد به طوری که در حفظ محیط زیست به کسی رحم نشود.

وی با اشاره به اینکه باید تمامی اقدامات را در اتاق شیشه‌ای قرار دهیم اظهار کرد: باید ساخت و ساز در باغات ممنوعه را عنوان کرد تا همه بدانند چه افرادی به صورت غیر قانونی ساخت و ساز انجام دادند تا کسی جرأت اقدام غیر قانونی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه برخی جرأت ندارند نظرات خود را شفاف اعلام کند افزود: تصمیم گرفته شد که به افرادی که حقوق بالا دریافت می‌کنند اضافه نشود و به افراد حقوق پایین بیشتر پرداخت شود که رأی نیاورد اما طرفداران این نظریه حاضر نشدند که به طور شفاف نظر خود را اعلام کنند.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه افرادی که حقوق بالا می‌گیرند در هنگام مطرح شدن کاهش حقوق‌ها، بیشتر فعال می‌شوند تصریح کرد: تا روز ابد نمی‌توانیم از عهده نجومی‌بگیران برآییم بنابراین تنها یک راه دارد که مسائل را در اتاق شیشه‌ی بگذاریم تا مردم ببینند.

حمیدرضا حاجی بابایی با بیان اینکه صاحبان حقوق‌های نجومی باید در اتاق شیشه‌ای قرار داده شوند، گفت: برخی آن‌قدر که از مردم می‌ترسند از خدا نمی‌ترسند و اگر بدانند کارهایشان از طرف مردم رصد می‌شود، عقب‌نشینی کرده و خطا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم به سختی مصوب شد تا حقو‌ق‌ها شفاف شود ادامه داد: هیچ اداره‌ای نیست که گلایه کارمندهای شرکتی و قراردادی وجود نداشته باشد.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های برنام ششم توسعه محیط زیست است اظهار کرد: در قانون مسائل مطرح می‌شود اما اجرای آن مهم است و همه مردم ایران باید حامی محیط زیست باشند تا حفظ شود.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز گفت: دستاوردهای نظام باید رسانه‌ای شود، اما با دست خالی نمی‌توان کاری کرد و باید بودجه ویژه‌ای برای روابط عمومی‌ها در نظر گرفته شود.

امیر عبدالرضا سپنجی بیان کرد: بودجه روابط عمومی سازمان صفر است و با این وضعیت چطور انتظار فرهنگ‌سازی را داریم؟

وی اظهار کرد: دستاوردهای نظام باید رسانه‌ای شود، اما با دست خالی نمی‌توان کاری کرد و امید است بودجه روابط عمومی‌ها احیا شود تا بتوان برای حفاظت از محیط‌زیست و جلب افکار عمومی فرهنگ‌سازی کرد.

وی همچنین گفت: تبعیض از فقر اقتصادی و جهالت مردم نشأت می‌گیرد، اما هرگاه از مردم دعوت‌شده با رویکرد برد برد همراه بوده که نمونه آن دوران دفاع مقدس است.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: هر جا مردم حضور پیداکرده‌اند، بیش‌ترین منفعت را به خود نظام و کشور رسانده‌اند و  عرصه محیط‌زیست هم از این موضوع جدا نیست.

سپنجی گفت: توسعه پایدار و پیشرفت کشور 4 اصل دارد که شامل اقتصاد، حفظ مسائل اجتماعی و حقوق نسل‌های آینده، معیشت مردم و محیط‌زیست می‌شود.

وی بیان کرد: 80 تا 90 درصد توسعه پایدار و پیشرفت کشور بر اساس منویات مقام معظم رهبری به محیط‌زیست مربوط می‌شود .

وی مطرح کرد: افزایش 47 درصدی بودجه سازمان حفاظت از محیط‌زیست، اقدام خوبی است که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی مصوب شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: : امیدواریم که مجلس در تصویب لایجه حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان تسریع کند.

عادل عربی افزود: در حفاظت محیط زیست چالش‌های بزرگ وجود دارد و در این مسیر به حمایت مجلس برای انجام وظایف گسترده این سازمان نیاز داریم

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی محیط زیست در سال 94  ابلاغ شده است خاطرنشان کرد: این سیاست‌ها که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده مغفول مانده و تبدیل به قانون و شیوه‌نامه نشده است.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 98 به طور متوسط بودجه سازمان محیط زیست 47 درصد افزایش یافته است اظهار کرد: به خاطر مشکلات محیط زیست درخواست داریم که این میزان کاهش نیابد و مجلس در تصویب آن مساعدت کند