محور کار شوراهای اسلامی آسان‌سازی امور زندگی مردم باشد

معاون امور عمرانی استاندار همدان با تأکید بر اینکه محور کار شوراهای اسلامی باید آسان‌سازی امور زندگی مردم و رفع مشکلات و معضلات مردم باشد، گفت: نقاط ضعف شوراهای اسلامی با گذشت دوره های مختلف کمتر شده و این مهم به دلیل بهره‌گیری از خردجمعی با مشی مشارکت مردمی است.

به گزارش فردای همدان، محمودرضا عراقی اظهار کرد: شوراهای اسلامی باید برای توسعه و موفقیت در کار خود از افکار، اندیشه ها و خردجمعی بهره‌مند شوند و مردم را در امور مشارکت دهند.

وی معتقد است: اعتماد مردم سرمایه بسیار بزرگی است که توفیق شوراهای اسلامی باید در راستای جلب اعتماد مردم و پرهیز از هرگونه خود محوری باشد.

عراقی گفت: اصلاح امور با خردجمعی و دخالت مردم در تصمیم‌گیری‌ها امکان‌پذیر است؛ زیرا تصمیم جمعی، حمایت و عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اخلاق‌محوری پاشنه آشیل موفقیت های شوراهای اسلامی است، تأکید کرد: شوراهای اسلامی حلقه واسط بین مردم و مسئولان هستند که از این جایگاه باید برای پاسخگویی به مطالبات و خدمت به مردم بهره گیرند.

* تحقق 55 درصدی بودجه شهرداری‌های استان

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان نیز گفت: کل بودجه سال 97 شهرداری‌های استان، 882 میلیارد تومان بود که تاکنون 55 درصد از آن محقق شده است.

سید حسین جعفری افزود: میانگین سرانه هر نفر نسبت به این بودجه، 800 هزار تومان است؛ در حالی که این رقم سال گذشته 380 هزار تومان بود.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه شوراهای اسلامی، ادامه داد: امروزه جایگاه مدیریت شهری چندان مطلوب به نظر نمی رسد و دغدغه امروز ما در شهرداری و شورای شهر به عنوان دو بال مدیریت شهری، چالش‌های توسعه ای و آینده محور نیست و آنچه هست مربوط به حال و عبور از آن است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان با تأکید بر اینکه دغدغه های شهرداری‌ها بسیار سطحی و شامل پرداخت حقوق، مزایا و بیمه است؛ گفت: هزینه اداره کردن شهر گران شده است که یکی از دلایل آن می‌تواند تراکم بیش از حد نیروی انسانی در شهرداری‌ها باشد.

جعفری با بیان اینکه امروز باید به جای خطاهای پر هزینه از تجربه دیگران استفاده کنیم، افزود: باید به حکمرانی شهری خوب فکر کنیم؛ زیرا در حکمرانی خوب، شهر ما به مواردی چون دولت الکترونیک، شهر هوشمند، دولت محلی، طراحی شهری و استاندارد کوچک مقیاس، مواجه می‌شود.

وی معتقد است: اگر مردم و شهروندان را با خود همراه نکرده، از فکر و ایده آنها برای اداره شهر استفاده نکنیم و از سرمایه آنها بهره نبریم، دوباره با روزمرگی مواجه خواهیم شد.

جعفری با تأکید بر اینکه منابع دولتی اندک است و با نگاه تقویت‌محور نباید فقط به منابع دولتی اتکا کرد، گفت: چاره‌ای نداریم جز اینکه به منابع درآمدی پایدار فکر کنیم؛ زیرا اثبات شده است که دیگر نباید منتظر درآمدهای زودگذر و ناپایداری چون جریمه‌های ماده 100 و صدور چند پروانه ساختمانی باشیم.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان در پایان اعلام کرد: مجموع تعداد جلسات شوراها 2 هزار و 212 جلسه با 5 هزار و 253 مصوبه از اول دوره پنجم تا پایان آبان‌ماه امسال است که از مجموع این مصوبات، 4 هزار و 133 مصوبه در هیأت تطبیق تأیید شده است.