2 رودخانه همدان عاري از فاضلاب مي‌شود

مدير امور آب و فاضلاب شهرستان همدان با بيان اينکه دو رودخانه همدان عاري از فاضلاب مي‌شوند، گفت: 170 ليتر در ثانيه به تصفيه فاضلاب همدان اضافه مي‌شود.

به گزارش فردای همدان، حسين آذرتکين در کارگروه سلامت و امنيت غذايي شهرستان همدان با اشاره به اينکه در حال پاکسازي رودخانه‌هاي آلوده به فاضلاب که روانه دشت بهار مي‌شوند، هستيم اظهار کرد: در ابتداي سال 97 اقدام با محاسبه‌هاي جديد و طراحي طرح‌هاي خاص در اين زمينه انجام شد.

وي با اشاره به جمع‌آوري فاضلاب‌هايي که روانه رودخانه‌ها مي‌شوند، گفت: قدم اول در دره مرادبيگ بوده که کلکتور فاضلاب اصلي اجرايي شده و تقريباً يک ماه پيش به اتمام رسيده است.

مدير امور آب و فاضلاب شهرستان همدان با بيان اينکه در حال حاضر تمام شبکه فاضلاب که وارد رودخانه دره مرادبيگ مي‌شدند جداسازي شده است، افزود: اين طرح تا ابتداي ورودي مرکز صدا و سيما اجرايي شده و در حال حاضر تا بند ورودي رودخانه دره مرادبيگ عاري از فاضلاب است.

وي با اشاره به اينکه بعد از ورودي صدا و سيما فاضلاب توسط کانال قديمي وارد رودخانه مي شود گفت: براي جداسازي آن بايد کلکتور اجرا کرد که از رودخانه تا ميدان دانشگاه‌ را پوشش دهد.

آذرتکين با بيان اينکه بايد کلکتوري به سايز 800 ميلي‌متر اجرا کرد افزود: طرح تهيه شده و در سال 98 اجرايي مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه تا سال 92 طرح از آرامگاه بوعلي تا ميدان دانشگاه اجرايي شده بود، گفت: براي ادامه کار از ميدان دانشگاه و براي جلوگيري دوباره فاضلاب به رودخانه همکاري شهرداري و گرفتن مجوز حفاريي از جاده قديم دره مرادبيگ نياز بود.

مدير امور آب و فاضلاب شهرستان همدان با بيان اينکه در حال حاضر اجراي طرح به پيمانکار ابلاغ شده و مشغول نقشه‌برداري و حفاري است افزود: از سر رودخانه دره مرادبيگ تا انتهاي منطقه استادان کار انجام خواهد شد تا به شبکه فاضلاب وصل شود.

وي با اشاره به اينکه تا سه ماه آينده فاضلابي که در سربند وارد رودخانه دره مرادبيگ مي‌شود، جدا شده و تا انتهاي منطقه استادان مي‌آيد، گفت: تمام فاضلاب دره مرادبيگ به داخل رودخانه‌اي که از وسط آن عبور مي‌کرد، روانه مي‌شد اما کلکتوري اجرا شده تا فاضلاب روستاي سيلوار و دره مرابيگ جمع‌آوري و به دور ميدان دره مرادبيگ که کانال قديمي بوده وصل شود.

آذرتکين با بيان اينکه فاضلاب از طريق کانال قديمي به رودخانه بند دره وارد مي‌شود که براي جداسازي آن بايد خطي را تا ميدان دانشگاه اجرايي کرد، افزود: از مسير جاده قديم دره مرادبيگ تا انتهاي منطقه استادان خطي به سايز 500 ميلي متر در حال اجراست تا دره مرادبيگ به شبکه فاضلاب اصلي وصل شود.

وي با اشاره به اينکه رودخانه منوچهري دومين رودخانه عاري از فاضلاب خواهد بود گفت: طي يک يا دو هفته آينده فاضلاب منطقه منوچهري جمع‌آوري و وارد تصفيه‌خانه مي‌شود.

مدير امور آب و فاضلاب شهرستان همدان با اشاره به اينکه با اجراي طرح دره مرادبيگ 100 ليتر در ثانيه تصفيه فاضلاب اضافه مي شود، خاطرنشان کرد: 70 ليتر بر ثانيه هم در طرح منطقه منوچهري اضافه مي‌شود که جمعاً به 170 ليتر در ثانيه مي‌رسد.