پسماند بزرگترین مشکل محیط زیست استان است

به گزارش فردای همدان، عادل عربی بابیان این مطلب در جلسه به روز رسانی تفاهم نامه با شوراهای اسلامی شهر و روستای استان همدان ادامه داد: در حوزه محیط زیست گام به گام پیش می رویم و باید از شعارزدگی بیرون بیاییم.   عربی گفت: شوراها ناظر و سیاست گذار هستند و محیط زیست نیز […]

به گزارش فردای همدان، عادل عربی بابیان این مطلب در جلسه به روز رسانی تفاهم نامه با شوراهای اسلامی شهر و روستای استان همدان ادامه داد: در حوزه محیط زیست گام به گام پیش می رویم و باید از شعارزدگی بیرون بیاییم.

 

عربی گفت: شوراها ناظر و سیاست گذار هستند و محیط زیست نیز عامل اجرایی نیست بلکه ارگان نظارتی است لذا از اشتراکات شوراهای اسلامی و حفاظت محیط زیست می توان در راه حفظ محیط زیست بهره جست.

 

وی بیان کرد: غفلت فراگیر در حوزه محیط زیست به چشم می خورد و حس عدم مالکیت به انفال از سوی عموم جامعه مشکلاتی ایجاد کرده است.

 

عربی تاکید کرد: محیط زیست به دنبال جذب گروه های مردمی و گروه هایی است که توان نظاتی و برنامه ریزی داشته و از پشتوانه قانونی بهره مند باشند.

 

وی گفتمان سازی را از نیازهای حفظ محیط زیست در مقطع کنونی برشمرد و اظهار کرد: اگر بخواهیم مر قانون عمل کنیم درصد بالایی از صنایع و فعالیت های صنعتی تعطیل می شوند اما در صورتی که مردم و صنایع با احساس تعلق سرزمینی، خود برای حفظ محیط زیست تلاش کنند، مشکلات بسیار کم می شود.

 

عربی مسئله پسماندهای روستایی را از جمله مسائلی دانست که هنوز اقدام قابل فراگیری برای آن در سطح استان انحام نشده است و از شوراهای اسلامی شهر و روستا خواست در این خصوص با محیط زیست همکاری کنند.

 

وی انباشت پسماند در محیط روستا و اطراف آن را ناشی از تغییر فرهنگ تولید به فرهنگ مصرف در روستا دانست و ابراز امیدواری کرد با این تفاهم نامه شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان بتوانند بیش از پیش مسائل محیط زیستی حوزه فعالیت خود را مدیریت کنند.

 

غلامی رئیس شورای اسلامی استان نیز ضمن قدردانی از حضور مدیر کل و همکارانش در این جلسه افزود:شورای اسلامی استان نهایت همکاری وتعامل در راستای برطرف کردن مشکلات زیست محیطی در استان را خواهد داشت و از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

 

گفتنی است در این جلسه، تفاهم نامه محیط زیست با شوراهای اسلامی شهر و روستای استان همدان به روز رسانی و با تغییرات جزئی به امضا رسید.

 

در این تفاهم نامه به مواردی از جمله برنامه ریزی های مشترک به منظور رفع آلایندگی های محیط زیست در روستاها، ارتقای کارایی و استانداردها به منظور مدیریت پسماند از مرحله تفکیک تا دفع بهداشتی، پیشگیری از آلودگی آب های سطحی و غیر سطحی، کاهش زیان آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه و … اشاره شده است.