تولید رب با یارانه و صادرات با ارز ۱۷۰۰۰ تومانی

تولید گوجه فرنگی با یارانه دولتی و تقاضا برای واردات این محصول از چین با ارز ۴۲۰۰ تومانی و صادرات رب آن با ارز ۱۷۰۰۰ تومانی، سودجویی است که این روزها پایانی در بازار ندارد.

به گزارش فردای همدان، این روزها بازار دچار منفعت طلبی‌های عجیب و بی حد و حصری شده است که نمیتوان برای آن حد و مرزی در نظر داشت. قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی به 7 تا 7.5 هزار تومان میرسد و افزایش بیش از 2 برابری را به یکباره تجربه می‌کند و بعد از آن کاشف به عمل می‌آید که صادراتگوجه فرنگی و رب این محصول در ماههای گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش 2.5 صادرات گوجه فرنگی در سال جاری اظهار کرد: صادرات گوجه فرنگی در سال گذشته 136 هزار تن بود که در سال جاری به 306 هزار تن رسیده و بازار خوبی در کشور های همسایه، آسیای میانه و روسیه پیدا کرده است.

 

بنابراین گزارش، سیدمحمد میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه قیمت گوجه از زمان اعلام ممنوعیت صادرات تغییری نکرده، گفت: برای واردات گوجه فرنگی از چین درخواست دادهایم چراکه بیشتر گوجه داخل به عراق صادر شده است.

 

درحالی که صادرکنندگان حاضر به برگشت ارز خود به سامانه نیما نیستند و ارز خود را در بازار آزاد فروخته و یا حتی به کشور باز نمی‌گردانند نباید اجازه صادرات به آنها داد.از طرفی باید به تنظیم بازار داخلی نیز توجه توجه داشت و مسئولان نباید به یکباره اجازه صادرات کالاهای مورد نیاز مردم را حجمی بدهند که بازار داخلی با کمبود مواجه شود.

 

گفتنی است که برای تولید گوجه فرنگی در کشور دولت انواع یارانه‌های تولیدی را در بخش‌هایی نهادهای تولید مانند سموم و کود و انرژی می پردازد.

منبع: تسنیم