کمک به خوداتکایی ملی مأموریت و رسالت جهاددانشگاهی است

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان همدان با بیان اینکه کمک به خوداتکایی ملی مأموریت و رسالت جهاددانشگاهی است، گفت: پژوهش یکی از مأموریت‌های مهم سازمانی در جهاددانشگاهی است که از ابتدای تأسیس این نهاد انقلاب اسلامی، سهمی تعیین‌کننده در ساختار فعالیت های آن داشته است.   به گزارش “فردای همدان”، علی کلانتر‌نیا افزود: در اساسنامه جهاددانشگاهی […]

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان همدان با بیان اینکه کمک به خوداتکایی ملی مأموریت و رسالت جهاددانشگاهی است، گفت: پژوهش یکی از مأموریت‌های مهم سازمانی در جهاددانشگاهی است که از ابتدای تأسیس این نهاد انقلاب اسلامی، سهمی تعیین‌کننده در ساختار فعالیت های آن داشته است.

 

به گزارش “فردای همدان”، علی کلانتر‌نیا افزود: در اساسنامه جهاددانشگاهی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، ۲ هدف از ۳ هدف مصوّب و ۵ وظیفه از ۹ وظیفة کلی جهاددانشگاهی به فعالیت های تحقیقاتی این نهاد معطوف است.

کلانترنیا گفت: مأموریت و رسالت جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری کمک به پیشرفت کشور و نیل به خوداتکایی ملی در حوزه های منتخب و استراتژیک علم و فناوری از طریق توسعه دانش و تحقیقات کاربردی، توسعه‌ای مورد نیاز کشور، ایجاد، توسعه و انتقال فناوری‌های منتخب در حوزه‌های مهم و استراتژیک کشور، توسعه تجاری سازی فناوری‌های آماده بهره‌برداری است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان همدان ادامه داد: از ویژگی‌های فعالیت‌های پژوهشی در جهاددانشگاهی انجام تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای، تلاش برای کارفرمایی‌بودن پژوهش‌ها، استفاده از نیروی متخصص و متعهد و دارا بودن ساختاری منعطف است که باعث می‌شود از دل سازمانی کوچک، پروژه‌ها و تحقیقاتی به‌ثمر برسد که بسیاری از آنها برای اولین‌بار در کشور صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: از جمله برنامه توسعه سه ساله معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان همدان تبدیل شدن به سازمان پژوهشی برتر در پاسخ به نیاز‌های استان و منطقه در حوزه گیاهان دارویی، ظرفیت‌سازی برای تبدیل شدن به قطب سفال غرب کشور، گسترش حوزه خدمات مرکز طب کار ایجاد زمینه تحقیقاتی و مطالعات اجرائی در خصوص طراحی سیستم های ایمنی در محیط کار است.

ایجاد زمینه تحقیقاتی و مطالعاتی

وی از دیگر این برنامه‌ها به ایجاد زمینه تحقیقاتی و مطالعات اجرایی در خصوص طراحی سیستم‌های ایمنی در محیط کار، ارائه خدمات علمی تخصصی در حوزه گیاهان داروئی، راه اندازی مرکز خدمات تخصصی سفال و سرامیک، برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها و کنگره‌ها در راستای اهداف حوزه پژوهشی، تالیف و انتشار مقاله و کتاب، تلاش در راستای توسعه خدمات  مرکز خون بند ناف رویان و جذب نیروی انسانی متخصص در حوزه علوم آزمایشگاهی اشاره کرد.

کلانترنیا ابراز کرد: آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی استان همدان در سال 66 با ارائه آزمایش‌های بیوشیمی، هماتولوژی، میكروبیولوژی، سرولوژی و پارازیتولوژی تاسیس شده است و در حال حاضر اكثر آزمایشات در خود آزمایشگاه اعم از آزمایش خون بندناف رویان، میكروالبومین، ویتامین D3 و هلیكوباكتر پیلوری IgA و… انجام می‌شود.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان همدان جذب متخصص پاتولوژی، تجهیز آزمایشگاه، ایجاد مرکز مشاوره ژنتیک را از اهداف توسعه ای آزمایشگاه تشخیص طبی عنوان و خاطرنشان کرد: تعداد مراجعه کنندگان به این مرکز طی 4 ماه ابتدای سال 7 هزار و 913 نفر است.

وی بیان کرد: بانک خون بند ناف رویان همدان در سال 1386 به عنوان نمایندگی همدان شروع به فعالیت نموده که در طی این سالها یعنی از سال 86 تا 92 توانسته 450نمونه را در بانک خون بند ناف رویان مرکزی تهران فریز نماید.اما از سال 93 تا پایان 94 توانسته است بیش از 500نمونه را اضافه نماید.پیش بینی می گردد تا پایان سال 94 این تعداد به یک هزار نمونه فریز شده برسد.

وی افزود: طی دو سال اخیر از جمله کارهای انجام شده در مرکز بانک خون بند ناف رویان همدان استعداد یابی و پرورش نیروی کار، برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، استفاده از کمترین پتانسیل‌ها، عقد معاهدات متعدد با اشخاص و ادارات جهت همکاری، آموزش مشاوران بانک خون بند ناف رویان و هماهنگی با پزشکان فعال استان و ارائه مشاوره به مادران باردار در مطب‌ها و غیره است.

جمع‌آوری نمونه‌های خون بند ناف مرکز رویان در همدان

وی اضافه کرد: در همدان در حال حاضر جمع‌آوری نمونه‌ها به صورت شبانه_روزی در سراسر استان در حال انجام است حتی خانواده‌های که در زمان زایمان نیز متوجه این موهبت شوند می‌توانند از امکانات بانک خون بند ناف رویان بهر‌مند گردند و در بانک خون بند ناف در حال حاضر پیوند‌ها در حال انجام بوده و سالانه به تعداد پیوند‌ها و بیماری‌های قابل درمان با خون بند ناف روبه افزایش است.

وی با تأکید بر اینکه مرکز تخصصی طب کار جهاددانشگاهی استان همدان به عنوان یکی از اولین مراکز ارائه دهنده خدمات طب کار در استان از سال 84 تأسیس شده است، عنوان کرد: این مرکز با هدف بررسی اثرات متقابل کار، محیط و سلامت بر یکدیگر و شناسایی، ارزیابی، پیشگیری، کنترل، مدیریت و درمان  بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی  از  کار در  شاغلین و  عوارض ناشی از مواجهه با عوامل زیان آور محیطی در افراد شاغل جامعه  فعالیت خود را آغاز کرده است.

کلانترنیا ادامه داد: این مرکز با بهره‌مندی از پزشک متخصص طب کار و پزشک دارای کد معاینات شاغلین و کارشناسان با تجربه با فراگیری و به کارگیری علوم پزشکی و بهداشتی، اپیدمیولوژی، سم‌شناسی، ارگونومی، ایمنی، علوم رفتاری، مدیریت، قوانین مرتبط وانجام آموزش، پژوهش و مشاوره مسئولیت خود را در دستیابی به هدف نهایی که تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شاغلین در حرف مختلف است را  ایفا می‌نمایند.

انجام معاینات سلامت شغلی رانندگان و صدور کارت سلامت

وی عنوان کرد: از جمله فعالیت‌های مرکز تخصصی طب کار جهاددانشگاهی استان همدان انجام معاینات سلامت شغلی رانندگان و صدور کارت سلامت، انجام معاینات بدو استخدام، انجام معاینات سلامت شغلی تاکسیرانی و وانت بار، انجام ادیومتری و اسپیرومتری، انجام نوار قلب و تست روانشناسی رانندگان مشاوره شغلی وتعیین نقص عضووازکارافتادگی است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش ابراز کرد: مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی نیز از سال1392 تأسیس و همزمان دبیری کمیته راهبردی گیاهان دارویی استان همدان را تا سال 94 عهده دار بوده است و از جمله کارهای این مرکز برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه بسیجیان و پایگاه‌های مقاومت بسیج، چاپ مقالات علمی پژوهشی در مجلات داخلی و خارجی، ساخت محلول ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال سریع دست با اسانس طبیعی لیمو به عنوان اولین محصول دانش بنیان واحد تحقیق و توسعه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی همدان، برگزاری کارگاه فنون مذاکره و پرسشگری، است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان همدان با اشاره به راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی سفال و سرامیک عنوان کرد: این مرکز پیشرو در زمینه آموزش، پژوهش، نوآوری، تولید، ترویج، فروش، بازاریابی سفال و سرامیک راه اندازی شده است.

علل بالا رفتن سن ازدواج در بين كاركنان دولتی بررسی شد

وی ابراز کرد: از دیگر مراکز این معاونت دفتر افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در همدان است که از جمله طرح‌های اجرا شده در این مرکز می‌توان به بررسی علل بالا رفتن سن ازدواج در بين كاركنان ادارات دولتی استان همدان، پيمايش ملي ارزش‌ها و نگرش‌های ايرانيان، بررسی نظرات و انتظارات مشتريان بانك دی، بررسي نظرات دانشجويان در خصوص انتخابات مجلس و خبرگان و … است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت های این معاونت برگزاری کارگاه IsI با تدریس اساتید خبره و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان، برگزاری  کارگاه آموزشی تئوری و علمی طراحی پرایمر با حضور 50 شرکت کننده از دانشگاه های داخل و خارج کشور همچنین مسابقه برنامه نویسی دانشجویی جهاد و راه اندازی وب سایت معاونت پژوهشی بوده است.