تعاون مناسب ترین بستر مردمی کردن اقتصاد است

مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت:  تعاون مناسب ترین بستر مردمی کردن اقتصاد است. به گزارش “فردای همدان”، احمد توصیفیان در پنل تخصصی همایش نقش تعاونی دهیاری در توسعه کشور که در تهران برگزار شد گفت : مهم ترین مولفه اقتصاد مقاومتی مردمی کردن آن است در این میان تعاون مناسب […]

مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت:  تعاون مناسب ترین بستر مردمی کردن اقتصاد است.
به گزارش “فردای همدان”، احمد توصیفیان در پنل تخصصی همایش نقش تعاونی دهیاری در توسعه کشور که در تهران برگزار شد گفت : مهم ترین مولفه اقتصاد مقاومتی مردمی کردن آن است در این میان تعاون مناسب ترین بستر مردمی کردن اقتصاد است چرا که اساس تعاون بر سرمایه انسانی و کار جمعی است و می توان اقتصاد مقاومتی را در اقتصاد تعاون تعریف کرد .

توصیفیان کارکرد تعاون در جامعه افزایش تولید ،ایجاد اشتغال ، افزایش سرمایه گذاری رونق تولید ، کاهش فقر ،مشارکت اجتماعی ،تجمیع سرمایه های اندک ،رشد و شکوفایی استعداد های انسانی و بهره وری جامعه عنوان کرد و گفت : تعاون مسیر اعتدال برای تحقق توسعه پایدار و معنی دار کردن مشارکت های مردمی در فعالیت های اقتصادی مناسب است .

وی افزود : تعاون مسیر عادلانه رشد و توسعه اقتصادی است و ایجاد اشتغال پایدار در بستر تعاون شکل خواهد گرفت زیرا که تعاون مجال ایجاد بسترهای لازم جهت بروز و ظهور خلاقیتهای فردی و اجتماعی است .

مدیر کل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی استان همدان افزود : در راستای اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، دولت توسعه تعاونی های روستایی و دهیاران را در دستور کار خود قرار داده است و با توجه به نگاه ویژه دولت به مناطق محروم روستایی ، با تشکیل شرکت تعاونی توسعه روستا و شرکت های تعاونی دهیاران گام های ارزشمندی در راستای توسعه روستا ها فقرزدایی و استفاده از قابلیت ها و ظرفیت های روستا توسط دولت برداشته شده است. بر این اساس تفاهم نامه ای بین وزارت کشور و وزارت تعاون به امضا رسیده است که بر طبق این تفاهم نامه سعی خواهد شد سالانه 500 واحد شرکت دهیاری ها و 9500 شرکت تعاونی توسعه روستایی در کشور تشکیل شود .

وی گفت : این تفاهم نامه دارای اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی است که برخی از این اهداف کاهش تصدی گری در بخش های دولتی ،ازدیاد مشارکت مردمی در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و ایجاد اشتغال و توسعه بخش تعاون در مناطق روستایی است.

توصیفیان با اشاره به این نکته که تشکیل شرکت های تعاونی به منظور ساماندهی روستاها در راستای اشتغالزایی و خدمت رسانی بیشتر در زمینه های اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی است گفت : هدف از تشکیل تعاونی دهیاران در روستاها ، درآمد زایی خود کفایی و کاهش هزینه های اجرایی و افزایش کیفیت فنی پروژه ها و به طور کلی مشارکت دهیاری ها در بخش های عمرانی و خدماتی است .

وی تصریح کرد : استان همدان با دارا بودن 9 شهرستان و1073 روستای دارای سکنه ، یکی از مستعد ترین مناطق و استانهای کشور جهت استفاده از توانمندی ها و پتانسیل های تعاونی های دهیاری است .

مدیر کل تعاون افزود : این استان با بهره گیری ازشرکت تعاونی دهیاران که از سال 84 تا 92 شکل گرفته اند توانسته است خدمات قابل توجهی را به اهالی روستاها ارائه داده و چنانچه این شرکتها دارای امکانات ، تجهیزات و منابع مالی متناسب با حوزه عملکرد خود دریافت کرده و در اختیار داشته باشند ،قادر به ایجاد تحولی بنیادی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر خواهند شد .

وی افزود : در مجموع در استان همدان 25 تعاونی دهیاری مشغول فعالیت است که با توجه به پراکندگی روستاها و میزان جمعیت ،در هر شهرستان 2 الی 3 تعاونی دهیاری وجود دارد که این تعاونی ها از نظر حقوقی زیر مجموعه قوانین و دستورالعمل های بخش تعاون بوده و از نظر عملکرد و ارائه ی خدمات با فرمانداریها همکاری می کنند به صورتی که همه ساله با برگزاری مجمع عمومی سالیانه ،گزارش های مالی و عملکرد شرکت توسط هیات مدیره منتخب به اعضای مجمع که دهیاران روستاهای عضو می باشند ارائه می گردد و اعضا از طریق این گزارشات در جریان امور مالی و اجرایی شرکت قرار می گیرند .