افزایش مهارت برابر با افزایش درآمد است/آموزش مهارت افزایی 850 نفر سرپرست خانوار در مراکز فنی و حرفه ای

مدیر کل فنی و حرفه ای استان همدان بیان کرد: مقوله افزایش مهارت برابر افزایش درآمد است، اگر امروز میبینم توسعه نا خالص ملی و مشکل افتصاد داریم به علت افت مهارت آموزی است و مسئله بسیار مهمی است اگر میخواهیم به توسعه وپیشرفت فکرکنیم حتما باید به سمت مهارت آموزی حرکت کنیم. به گزارش […]

مدیر کل فنی و حرفه ای استان همدان بیان کرد: مقوله افزایش مهارت برابر افزایش درآمد است، اگر امروز میبینم توسعه نا خالص ملی و مشکل افتصاد داریم به علت افت مهارت آموزی است و مسئله بسیار مهمی است اگر میخواهیم به توسعه وپیشرفت فکرکنیم حتما باید به سمت مهارت آموزی حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان” وهب مختاران در جمع خبرنگاران عنوان کرد: فرمایشات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی همه به این نکته می‌رسد که به فرهنگ مهارت آموزش مجددا روی بیاوریم، امروز فرهنگ ما از این مهارتها به علت تکنولوژی و سرعت زیاد توسعه فاصله گرفته است و باید فرهنگ را مجدد در سبد خانوار بگذاریم.

وی ادامه داد: جوانان جویای زیاد در جامعه داریم، ولی جوان متخصص با مهارت کم داریم زیرا به دنبال مهارت‌آموزی نیستیم کسی به سمت مهارت بیاید ۵۰‌درصد راه اشتغال را طی کرده است.

مدیر کل فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه اشتغال معضل اصلی همه جامعه‌ها است و شرایط شغلی برای جوامعی توسعه یافته یا کشورهایی که مانند ما مشابه مشکل افتصادی دارند یکسان است، اظهار کرد: مقوله افزایش مهارت برابر افزایش درآمد است، اگر امروز میبینم توسعه نا خالص ملی و مشکل افتصاد داریم به علت افت مهارت آموزی است و مسئله بسیار مهمی است اگر میخواهیم به توسعه وپیشرفت فکرکنیم حتما باید به سمت مهارت آموزی حرکت کنیم.

مختاران ادامه داد: یکی از علت هایی که جوانان ما مشکل اشتغال دارند به این علت است که دانشگاه به جامعه نیروی تحصیل کرده تزریق میکند اما به عنوان بیکار می ماند، مشکل بیکاری این افراد فقط مهارت است.

وی ابراز کرد: استان همدان به همت مربیات توانمند و سیستم آموزش قوی در حوزه مهارت توانست در بحث المپیاد ملی و کشوری رتبه چهارم را کسب کند و در مجموع تیم اعزامی همدان یک طلا، چهار نقره، و سه برنز و شش دیپلم افتخار را کسب کردند و در کل سطح مسابقات بسیار بالا بود.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای استان همدان بیان کرد: ششم مرداد ماه با توجه به اهمیت آموزش‌های مهارتی در حوزه اشتغال از کار آفرینان برتر این حوزه تقدیر می شود که در این مراسم از یکی از خانم های کارآفرین در این حوزه نیز به دست رئیس جمهور تقدیر خواهد شد.

 

مختاران یکی از اولویت‌های فنی حرفه ای کشور را آموزش به افراد آسیب دیده و در معرض آسیب دانست، اظهار کرد: در این حوزه از کل کشور ویژه زنان سرپرست خانوار فراخوان جمع آوری طرح صورت گرفت که از این تعداد طرح 5 استان برای انعقاد تفاهم نامه برای آموزش سرپرست خانوار ها برگزیده شدند که یکی از استان‌ها همدان بود.

 

وی ادامه داد: این آموزش ها در بخش خصوصی و دولتی کاملا رایگان است در صورتی که افراد متقاضی این حرفه ها را با هزینه های بسیار زیاد باید آموزش میدند و در مجموع ۸۵۰ نفر این آموزش ها رو دیدند، این دوره های در همه شهرستان‌های استان برگزار شد که برخی از رشته ها عبارتند از طراحی دوخت، مراقب و زیبایی، مینا کاری روی سفال، طلا و جواهر و صنایع چوب.

 

مدیر کل فنی حرفه ای استان همدان با بیان اینکه باید به گونه ای رشته های آموزشی و مهارتی را آموزش دهیم که منجر به اشتغال شود و سعی کردیم فرمان آموزش صرف را به سمت اشتغال بچرخانیم، عنوان کرد: در راستای اشتغال زایی 17 کارگاه تولیدی با اشتغال ۱۲۰ نفر توسط مراکز فنی حرفه ای در جریان است و سعی بر این است که این قبیل کارگاه ها را گسترش بدهیم.

 

مختاران با بیان اینکه در فنی حرفه ۶۵۰ رشته آموزش داده می‌شود، ابراز کرد: در مراکز تولیدی آموزش مهارت هم به افراد داده می‌شود و کیفیت‌ها کارها نیز خیلی بالا است و با برخی برندهای معروف در ارتباط هستیم همچنین نوع آموزش ها و تجهیزات براساس تقاضا صورت میگیرد و به سیستم تزریق می شود.

 

وی در حوزه انتخاب درست آموزش مهارت های اشتغال زا ابراز کرد: طرح تکامل در همه استان‌ها بررسی شده مثلا در همدان بحث چرم، گردو، مبل، منبت و …است و در حوزه آموزش بر این مباحث سرمایه گذاری شده، در بحث کردشگری هم سرمایه گذاری کردیم و آموزش ها بر حسب نیاز استان صورت میگیرد.

 

مدیر کل فنی و حرفه ای استان همدان اظهار کرد: امسال در سه ماه اول سال آموزش در صنایع 37 هزار و 743 نفر در مراکز فنی حرفه ای استان تنها در حوزه صنایع و 2 هزار نفر از شاغلین کمیته امداد در مراکز ما آموزش دیدند در حوزه ایجاد اشتغال بسیار فعال بودیم و۶۰‌درصد مهارت آموختگان فنی و حرفه ای اشتغال برایشان ایجاد شده است.

 

مختاران اضافه کرد: بیش از ۱۰۰ تفاهم نامه مختلف با ادرات استان داشتیم خروجی این تفاهم نامه ها و آموزش ها مشهود است و خود ادارت مناسب با نهاد خود درخواست برگزاری دوره می‌کنند.

خبرنگار زهرا قاسمی نیما