30 میلیارد تومان برای جابجایی سالانه زباله ها در همدان

پویش «همه داناییم برای نه به کیسه های پلاستیکی» با هدف تشویق شهروندان به استفاده کمتر از کیسه های پلاستیکی با حضور مردم و هنرمندان از جمله رسول نجفیان بازیگر تئاتر و تلویزیون پنجشنبه گذشته در پیاده راه بوعلی برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان”در این مراسم شهردار همدان با اشاره به اینکه هزار و500 […]

پویش «همه داناییم برای نه به کیسه های پلاستیکی» با هدف تشویق شهروندان به استفاده کمتر از کیسه های پلاستیکی با حضور مردم و هنرمندان از جمله رسول نجفیان بازیگر تئاتر و تلویزیون پنجشنبه گذشته در پیاده راه بوعلی برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان”در این مراسم شهردار همدان با اشاره به اینکه هزار و500 نفر در 24 ساعت، بیش از 420 تن زباله را از شهر جمع آوری می‌کنند گفت‌: سالانه حدود30 میلیارد تومان برای جابجایی این زباله‌ها به محل دفن زباله هزینه می‌شود که علاوه بر تحمیل هزینه‌ها احتمال شیوع انواع بیماری‌ها را هم افزایش می‌دهد.

عباس صوفی افزود: بخش زیادی از این زباله‌ها کیسه‌های پلاستیکی است و سرانه هر شهروند روزی 2 پلاستیک است.

صوفی با بیان اینکه همدان با توجه به پیشینه‌ای که دارد باید در هر کاری اولین باشد ادامه داد: پویش «همه داناییم برای نه به کیسه‌های پلاستیکی» به عنوان یک کار عالی در کشور مطرح شده که امیدواریم به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن در کارهای فرهنگی همچنان پیشتاز باشیم.

صوفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و سازمان مدیریت پسماند شهرداری اقداماتی داشته است، خاطرنشان کرد: حفاظت محیط زیست، سازمان مدیریت پسماند و سازمان‌های مرتبط اقداماتی برای کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیک داشته‌اند.

صوفی با اشاره به دو رویداد پیش رو در سال جاری، اظهار کرد: سال 2018 دو رویداد بسیار بزرگ را پیش رو داریم و همدان در شهریورماه پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی خواهد بود و در آبان ماه نیز فعالان گردشگری دنیا به همدان می‌آیند.

وی با تأکید بر اینکه همدان به عنوان مدار گردشگری دنیا قرار گرفته و این موضوع امری مهم است، گفت: افتخار ماست گردشگران در این دو رویداد با شهری پاکیزه مواجه شوند.

* گردان: استفاده از نظرات شهروندان در مسائل فرهنگی

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان هم در این مراسم گفت: مسائل فرهنگی را با شهروندان در میان می‌گذاریم و از ظرفیت و نظرات آن‌ها در مسائل مختلف فرهنگی استفاده می‌کنیم.

کامران گردان گفت: با اینکه رتبه هفدهم جمعیت را در دنیا داریم اما متأسفانه در تولید زباله و پلاستیک رتبه پنجم را به خود اختصاص داده‌ایم.

گردان ادامه داد: تمام مقامات استان به این پویش پیوسته‌اند و باید با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها این پویش در کشور ترویج شود.

*سیبی: جایگزینی ساک‌های پارچه‌ای و سبد با کیسه‌های پلاستیکی

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان هم گفت: یکی از سیاست‌های سازمان مدیریت پسماند فرهنگ‌سازی در راستای کاهش تولید زباله در شهر است که شهرداری‌ها این سیاست‌گذاری را پیگیری می‌کنند.

حسین سیبی میزان تولید زباله روزانه در شهر را 420 تن دانست و گفت: 12 تن از زباله تولیدی کیسه‌های پلاستیکی است که به معضل بسیار بزرگی برای محیط زیست تبدیل شده است.

سیبی تصریح کرد: شهرداری نزدیک به 30 میلیارد تومان برای پاک‌سازی شهر هزینه می‌کند که در صورت کاهش تولید زباله بخشی از این هزینه می‌تواند صرف پیشرفت پروژه‌های عمرانی شود.

وی با اشاره به اینکه این رقم هزینه بسیار بزرگی بر دوش شهر است، خاطرنشان کرد: تجزیه‌ناپذیری و ماندگاری 400 ساله نایلون، مراتع و چراگاه‌ها را آلوده می‌کند و احشام و آبزیان را از بین می‌برد که شهروندان می‌توانند در این زمینه گام‌های مؤثری بردارند.

*عربی: سبک زندگی و استفاده از ظروف پلاستیکی تهدیدی برای محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان هم در سخنان کوتاهی از هنرمند برجسته کشور ” رسول نجفیان” به منظور ارائه مطالب ارزشمند در زمینه محیط زیست قدردانی کرد و گفت: پسماند یکی از موضوعاتی است که همه کشورها به خصوص ایران با آن درگیر هستند و عمده آن به سبک زندگی ما که مصرف کننده ظروف یکبار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی شده‌ایم برمی‌گردد.

عادل عربی افزود: ماهانه 200 هزار تن پلاستیک در کشور تولید می‌شود و متأسفانه بازیافت نمی‌شود چراکه صرفه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: مردم ما بافرهنگ هستند و در عرصه‌های مختلف می‌توانند مؤثر باشند، همچنین باید حواسمان به تولید زباله در حاشیه جاده‌ها و دریاها باشد زیرا در غیر این صورت طی چندسال آینده زباله اطراف دریا چندین برابر آبزیان می‌شود.

وی با بیان اینکه حامی این پویش هستم و امیدوارم این پویش ادامه داشته باشد، یادآور شد: شهرداری کارهای زیربنایی بسیاری انجام داده و امیدواریم پایان سال به نتایج خوبی در زمینه پسماند برسیم.

* رسول نجفیان: همدان یکی از تمیزترین‌ شهرهای ایران است

بازیگر تئاتر و تلویزیون نیز از همدان به عنوان یکی از تمیزترین شهرهای ایران یاد کرد و گفت: بدون تعارف همدان واقعاً تمیز و پاکیزه است و در سفری که چند روز پیش به کلاردشت داشتم این را عنوان کردم، چرا که کلاردشت وضعیت بسیار نامناسبی از نظر پاکیزگی داشت.

رسول نجفیان افزود: کیسه‌های پلاستیکی در حال نابودسازی محیط زیست، آب و انسان‌هاست و در تمام کشورهای توسعه یافته و به ویژه اسکاندیناوی، به شکل یک خطر و میکروب با آن برخورد می‌کنند.

وی با تأکید بر استفاده از ساک‌های پارچه‌ای و سبد برای خرید، اظهار کرد: خوشحالم به این پویش پیوستم و این خبر خوب نیز دریافت کردم که در مرکز توانبخشی «مریم» به دوخت کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید اقدام شده تا از استفاده از نایلون دوری کنیم.

در ادامه با حضور مدیران مناطق شهر و عضو شورای اسلامی شهر همدان از سعید گلستانی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به دلیل همکاری با سازمان مدیریت پسماند شهرداری در پیشگیری از ریزش پسماندها در محیط زیست با اهداء هدیه‌ای قدردانی شد.

همچنین در این مراسم پیوستن هنرمندان کشوری به این پویش اعلام و پیام هدیه تهرانی به این پویش به نمایش درآمد و نیز فروشگاه‌های رفاه و آفتابگردان نیز به این پویش پیوستند.

در پایان مراسم نیز به 17 نفر از شهروندانی که در فضای مجازی اقدام به تبلیغ پویش ” همه داناییم برای نه به کیسه‌های پلاستیکی” کردند هدایایی داده شد.