با سیستم ارباب رعیتی مخالفم/ ارشاد پاتوق هنرمندان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه با سیستم ارباب، رعیتی نمی‌شود کار کرد گفت: موفقیت اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند همگرایی و هم‌افزایی است. به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان” پیش از ظهر امروز نشست صمیمی به بهانه قدردانی از خدمات فاضل عبادی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و خوش‌آمدگویی […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه با سیستم ارباب، رعیتی نمی‌شود کار کرد گفت: موفقیت اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند همگرایی و هم‌افزایی است. به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان” پیش از ظهر امروز نشست صمیمی به بهانه قدردانی از خدمات فاضل عبادی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و خوش‌آمدگویی به علیرضا درویش‌نژاد، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در دفتر روزنامه همدان‌پیام برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیرمسئول روزنامه همدان پیام گزارشی از وضعیت کنونی نشریات در استان ارائه کرد.

نصرت‌اله طاقتی‌احسن با بیان اینکه هدف ما توسعه فرهنگی استان همدان است، گفت: روزنامه همدان‌پیام در حال حاضر با ارائه هشت محصول فرهنگی در حال فعالیت است و به زودی تکنولوژی جدید در حوزه چاپ راه‌اندازی خواهیم کرد.

مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در این نشست از سابقه درخشان همدان در همه رشته‌ها سخن گفت و اینکه این استان در عرصه های مختلف حضور جدی دارد.

فاضل عبادی با تأکید بر اینکه توسعه فرهنگی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه از زیرساخت‌های فرهنگی شروع کنیم؛ خاطرنشان کرد: این حرکت در همدان آغاز شده است.

در ادامه این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هم دیدگاه‌های خود را درخصوص مسائل مختلفی فرهنگی و هنری بیان کرد.

علیرضا درویش‌نژاد گفت: از نگاه من جامعه بدون مطبوعات، جامعه ای رو به سکون و رکود است. اساس خلقت بر پایه خبر و رسانه بوده و معتقدم قرآن یک منشور بزرگ اطلاع‌رسانی است و پیامبران هم برنامه‌های رسانه ای انجام می دادند.

وی با بیان رسانه از بدو خلقت همراه بشر بوده، افزود: در ادبیات امروز هم رسانه، رکن چهارم دموکراسی است. برخی معتقدند در سال های آینده رسانه های مکتوب کنار خواهند رفت؛ اما بنده اعتقادی به این موضوع ندارم زیرا ریشه رسانه های مکتوب شکل گرفته و ثبات دارند. شما نمی توانید چون کتاب مجازی دارید از کتاب چاپی بگذرید؛ لطافت و ظرافت رسانه های مکتوب قابل چشم پوشی نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با ابراز خرسندی از اینکه در فضای مطبوعاتی همدان چالش جدی وجود ندارد؛ خاطرنشان کرد: چالش با نقد تفاوت دارد؛ نقد منصفانه، آگاهانه و علمی نوعی تعامل و گفتگو است.

درویش نژاد با تأکید بر اینکه از تشکل‌های مختلف حمایت خواهد کرد، گفت: خانه مطبوعات هم جزو تشکل هایی است که نیاز به حمایت دارد. ایجاد تشکل های صنفی دیگر مانعی ندارد؛ اما تشکلی که مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد؛ خانه مطبوعات است.

وی با بیان اینکه معتقدم واگذاری امور به همه تشکل های صنفی باید انجام شود؛ تصریح کرد: در پرداخت یارانه های مطبوعاتی اشکالاتی وجود دارد؛ باید آسیب های این حوزه بررسی شود و اگر خانه مطبوعات راهکار مناسبی برای این موضوع داشته باشد استقبال می کنیم.

درویش‌نژاد افزود: درخصوص برگزاری هفته خبرنگار هم به برنامه های ابتکاری و خلاقانه نیاز است، باید بپذیریم که در تولید محتوا مشکل داریم و دچار کلیشه ها شده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر نقش رسانه در جامعه، اظهار کرد: بارورتر کردن اندیشه های عمومی جزو دشوارترین کارهاست؛ ما نشاط اجتماعی لازم داریم و در ایجاد نشاط اجتماعی رسانه ها تاثیرگذارند.

وی با تأکید بر اینکه با سیستم ارباب رعیتی نمی شود کار کرد؛ گفت: ارشاد پاتوق هنرمندان است باید در برگزاری برنامه‌های مختلف از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد. مشارکت مردم در برگزاری برنامه ها، افزایش سطح فرهنگ عمومی را در پی خواهد داشت.

درویش‌نژاد با بیان اینکه نیاز مردم به فرهنگ باید ملموس شود؛ گفت: توجه به استعداد یابی و پرورش نخبه های هنری نکته ای است که نباید از آن غافل شد.

اجتناب از موازی‌کاری، توجه به همه رشته‌های فرهنگی و هنری، تمرکززدایی از اجرای برنامه‌ها در مرکز استان و… دیگر مواردی بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو برنامه‌های آتی خود در این حوزه برشمرد.