مانع از انتقال فاضلاب روستا به آب مي‌شويم/ خودرو از پياده‌راه بوعلي حذف شود

فرماندار شهرستان همدان با بيان اينکه در حال انجام اقداماتي در روستاي چشين هستيم چرا که در حال حاضر فاضلاب اين روستا وارد آب شرب همدان مي‌شود، گفت: کار بزرگي در کنترل فاضلاب روستاي چشين در حال انجام است. به گزارش “فردای همدان”، علي تعالي در کارگروه سلامت و امنيت غذايي شهرستان همدان آن را […]

فرماندار شهرستان همدان با بيان اينکه در حال انجام اقداماتي در روستاي چشين هستيم چرا که در حال حاضر فاضلاب اين روستا وارد آب شرب همدان مي‌شود، گفت: کار بزرگي در کنترل فاضلاب روستاي چشين در حال انجام است.

به گزارش “فردای همدان”، علي تعالي در کارگروه سلامت و امنيت غذايي شهرستان همدان آن را يکي از کارگروه‌هاي موفق شهرستان دانست و اظهار کرد: در اين کارگروه با کار کارشناسي اقدامات پيگيري مي‌شود  که اي کاش همه کارگروه‌ها به اين شکل عمل مي‌کردند.

 

وي با اشاره به اقدامات محيط زيست در محور گنجنامه با هدف کنترل فاضلاب، گفت: اداره دامپزشکي ورود خوبي در کنترل بيماري آنفلوآنزا داشت و با اين وجود اينکه سال گذشته اين بيماري ابتدا در شهرستان همدان يافت شد، کنترل‌ خوبي صورت گرفت.

 

فرماندار شهرستان همدان ادامه داد: در کنترل آبياري سبزي با آب فاضلاب مجوز ايجاد دو حلقه چاه داده شد که مي‌توان 50 تا 60 هکتار زمين  را آبياري کرد در صورتي که کار سختي به شمار مي‌آمد چرا که محدوده ممنوعه بود.

 

وي خاطرنشان کرد: اين اقدام ‌70 تا 80 درصد باعث شده که ديگر سبزي با فاضلاب کشت نشود و کشاورزان بذر آن را بکارند.

 

با اشاره به اينکه سطح زيرکشت سبزي با فاضلاب بسيار کم شده و در اين راستا نظارت عمومي نيز حساس شده و مردم از طريق فضاي مجازي پيگير هستند، افزود: اين موضوع مي‌تواند نظارت ما را بيشتر کند و اطلاع‌رساني خوبي صورت گيرد.

 

تعالي با بيان اينکه در حوزه کنترل فاضلاب در دره مرادبيگ کار خوبي صورت گرفت، گفت: در حال انجام اقداماتي نيز در روستاي چشين هستيم چرا که در حال حاضر فاضلاب اين روستا وارد آب شرب همدان مي‌شود.

 

وي با اشاره به اينکه کار بزرگي در کنترل فاضلاب روستاي چشين در حال انجام است، افزود:‌ اين فاضلاب به بخش اصلي وصل مي‌شود که اقدام خوبي است.

 

فرماندار شهرستان همدان خاطرنشان کرد: يکي از مشکلاتي که طي سال‌هاي گذشته اتفاق افتاده اين است که بدون اينکه تصفيه‌خانه‌اي براي روستاها تعريف شود، شبکه فاضلاب را به دليل وجود اعتبار اجرايي کرده‌اند و اکنون کشاورزان به دليل خشک شدن چاه‌هايي آب از فاضلاب استفاده مي‌کنند.

 

وي با اشاره به اينکه ما در خصوص موارد بسيار حساس، ورود کرده‌ايم، گفت: 60 تا 70 درصد اين موضوع حل شده و خوشبختانه کار خوبي در کميته برنامه‌ريزي صورت گرفته است.

 

تعالي با بيان اينکه اعتباراتي براي طرح فاضلاب روستايي منقطه گردشگري امامزاده محسن(ع) اختصاص يافته است، تصريح کرد: اقدامات صورت گرفته قابل مقايسه با سال‌هاي ديگر نيست.

 

*خودرو از پياده‌راه بوعلي حذف شود/ اهميتي نمي‌‌دهند، انگار درآمدزايي عده‌اي مطرح است

 

وي در اهميت به خودمراقبتي و توجه به سلامت، گفت: 25 درصد موضوع سلامت به وزارت بهداشت برمي‌گردد اما 75 درصد با ساير سازمانهاست که بايد در اين کارگروه‌ها تلاش‌هاي خوبي در حفظ سلامتي افراد صورت گيرد.

 

فرماندار شهرستان همدان نقش سمن‌ها و آموزش و پرورش را مهم دانست و افزود: زيرساخت‌ها را بايد تقويت کرده و مکان‌هايي را براي ترغيب مردم به پياده‌روي ايجاد کرد.

 

وي با اشاره به اينکه در پياده‌راه بوعلي اقدام خوبي شده اما در بلوار ارم به طور گسترده به اين موضوع توجه خواهيم داشت، گفت: يک لاين از بلوار ارم به دوچرخه‌سواري اختصاص خواهد يافت.

 

تعالي با بيان اينکه در شهرها و ساير مناطق نيز به اين مسئله توجه شود، افزود:‌ بسياري از اقدامات را بايد در قالب کميته‌اي سازماندهي کرد.

 

وي با تاکيد به اينکه کميته‌اي تشکيل شود و مجموعه پيشنهادات ارائه شود، گفت:‌ نقش صدا و سيما در اين خصوص حائز اهميت است و بايد توصيه‌هاي بهداشتي را جدي گرفت.

 

فرماندار شهرستان همدان با بيان اينکه در پياده‌راه بوعلي خودرو جانمايي شده است در صورتي که کار درستي نيست، افزود:‌ چندين بار به سازمان شهرداري اين مسئله را گفته‌ام و مخالف وجود خودرو هستم اما موضوع درآمد‌زايي عده‌اي مطرح است.

 

وي با اشاره به اينکه با صحبت‌هاي صورت گرفته چندين خودرو کم شد، بيان کرد‌: اگر در مورد برخي از بيماري‌ها جدي ورود کرده و خودمراقبتي را در برنامه داشته باشيم، ديگر نيازي به هزينه‌ها در اين بخش نيست.

 

تعالي با بيان اينکه رئيس دانشگاه علوم پزشکي معتقد است نبايد بيمارستان ساخت و بايد کاري کرد مردم بيمار نشوند، افزود: در کشوري کلينيک‌هاي دندانپزشکي جمع مي‌شود چون مراقبت‌هاي بهداشتي مورد توجه قرار گرفته و ديگر نيازي به وجود تجهيزات نيست.

 

وي با اشاره به اينکه معاون بهداشت وزارت بهداشت مي‌گفت بايد افتخار هر استاني اين باشد که بيمارستان‌هايش کم باشد، گفت: هنگامي که بيمارستان مي‌سازيم يعني نمي‌خواهيم به بهداشت توجه کنيم و مي‌خواهيم پدافند داشته باشيم.

 

فرماندار شهرستان همدان با بيان اينکه متاسفانه 90 درصد جامعه بي‌تحرک و 80 درصد به بيماري غير واگير مبتلا هستند، افزود:‌ در برخي از فاکتورها بايد در حوزه بهداشت دخالت کنيم.

 

وي با اشاره به اينکه دو کار بزرگ صورت گرفته که يکي پياده‌راه‌سازي خيابان بوعلي بوده است، گفت: با اين اقدام نشاط رواني و سلامتي مردم مورد توجه بوده است.

 

تعالي با بيان اينکه در بلوار ارم لاين دوچرخه‌سواري را تصويب کرده‌ايم که البته همدان به نسبت شهرها داراي شيب است، افزود: همدان شهر سالم از لحاظ آب و هوا به نسبت کلانشهرهاست و بايد فرهنگسازي در پياده‌روي و دوچرخه‌سواري مورد توجه باشد.

انتهای پیام/

منبع: فرمانداری همدان