ورود 390 میلیارد تومان در قالب طرح تحول سلامت در همدان/ مهمترین عامل مرگ و میر بیماری‌های قلبی‌عروقی است

گروه جامعه: رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان: عملیات احداث بیمارستان بزرگ همدان امسال آغاز می‌شود، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از کلنگ‌زنی ساخت بیمارستان بزرگ همدان طی امسال خبر داد. به گزارش خبرنگار ” فردای همدان”، حبیب‌الله موسوی بهار امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت با اهمیت به ارتقای سلامتی، اظهار کرد: امیدوارم […]

گروه جامعه: رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان: عملیات احداث بیمارستان بزرگ همدان امسال آغاز می‌شود، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از کلنگ‌زنی ساخت بیمارستان بزرگ همدان طی امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ” فردای همدان”، حبیب‌الله موسوی بهار امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت با اهمیت به ارتقای سلامتی، اظهار کرد: امیدوارم با همکاری هم دانش سلامت را ارتقا داد و شاهد سلامت جسمی، معنوی و اجتماعی مردم باشیم که پایه داشتن خانواده سالم و توسعه پایدار در کنار رشد اقتصادی است.

 

وی با بیان اینکه امیدواریم با کمترین هزینه‌ بیشترین دستاوردها را در حوزه سلامت داشته باشیم، گفت: متاسفانه امروزه مهمترین عامل مرگ و میر در جهان بیماری‌های قلبی-عروقی است که سالانه جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه متاسفانه دو نوع بیماری یعنی دیابت و چاقی و دردهای عضلانی و جسمی رو به افزایش است، افزود: یکی از شرکای اصلی ما در کنترل این بیماری‌ها اداره آموزش و پرورش است.

 

وی با تاکید به اینکه باید از نیروی دانش‌آموزان به عنوان سفیران سلامت استفاده کرده و به اهداف مورد نظر برسیم، گفت: چند سال پیش خود مراقبتی به عنوان شعار اصلی هفته سلامت مطرح شد که در واقع ستون اصلی سلامت و بسیار حائز اهمیت است.

 

موسوی‌بهار با اهمیت به خودمراقبتی، دسترسی آسان به خدمات و حفظ سلامتی، خاطرنشان کرد: ایران یکی از پیشروترین کشور در جهان است که در حوزه بهداشت شبکه‌ای عمل کرده و خوشبختانه به سطوح اولیه خدمات دسترسی وجود دارد.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چقدر در پرداخت کارانه پرستاران همدان تاخیر وجود دارد؟ خاطرنشان کرد:‌ سال گذشته در روز پرستار وزیر بهداشت به این قشر زحمتکش قول داد که 6 ماه اول کارانه آنها را تسویه کند و خوشبختانه این امر نیز محقق شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: تا شهریورماه سال گذشته کارانه پرستاران تسویه شده است.

 

وی با بیان اینکه بیش از 310 پروژه در حوزه بهداشتی در دستور کار داشتیم که 110 پروژه تابستان سال گذشته افتتاح شد، گفت: این هفته بیش از 60 پروژه بهداشتی با حضور دکتر رئیسی؛ معاون بهداشتی وزیر بهداشت افتتاح خواهد شد.

 

*افتتاح 70 پروژه در حوزه‌های مختلف

 

موسوی‌بهار با اشاره به اینکه طی هفته سلامت قریب به 70 پروژه در حوزه‌های مختلف افتتاح خواهیم کرد، افزود:‌ چندین مرکز جامع سلامت، پایگاه بهداشتی، خانه بهداشت، محل زیست، چند پایگاه فوریت پزشکی و… طی این هفته افتتاح می‌شود.

 

وی با بیان اینکه بیش از 23 میلیارد اعتبار صرف پروژه‌های بهداشتی شده است که این هفته افتتاح می‌شود، گفت:‌ سال گذشته بیمارستان شهید قدوسی نهاوند و اسدآباد و نیز سوختگی همدان به عنوان مهمترین پروژه‌ها افتتاح شد.

 

*بیمارستان بهار امسال افتتاح می‌شود

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از افتتاح بیمارستان شهرستان بهار طی امسال خبر داد و افزود: اگر عملیات ساخت بیمارستان تویسرکان نیز بخوبی پیش رود آن را افتتاح خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به اینکه ساخت این دو پروژه به عهده وزارت راه و شهرسازی است که باید به ما تحویل دهند تا آنها را تجهیز کنیم، گفت: البته خرید تجهیزات این دو بیمارستان را آغاز کرده‌ایم.

 

موسوی‌بهار با بیان اینکه فاز دوم بیمارستان 300 تختخوابی اکباتان نیز در بنای سه‌طبقه‌ در محوطه حیات در حال ساخت است، خاطرنشان کرد:‌ قبلاً بیمارستان قلب اکباتان مستقر بود و نمی‌شد پروژه را پیش برد که باعث شد بیمارستان فرشچیان را افتتاح و بخش قلب را به آنجا منتقل کنیم.

 

وی ادامه داد: به همین دلیل کمی تاخیر در انجام ساخت این بیمارستان پیش آمد و اکنون در حال ادامه ساخت هستیم.

 

موسوی‌بهار از افتتاح یک پد بالگرد در شهرستان ملایر طی این هفته خبر داد و گفت: قبلاً در استان پد بالگردی وجود نداشت که خوشبختانه در حال حاضر دو پد در شهر همدان فعال است.

وی با اشاره به اینکه در بیمارستان بعثت و قلب فرشچیان پد بالگرد فعال است، افزود: در فامنین، کبودراهنگ و بیمارستان قدوسی نهاوند پد بالگرد راه‌اندازی شده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در حال راه‌اندازی پد بالگرد در شهرستان ملایر هستیم، گفت: در شهرستان اسدآباد نیز اقداماتی در این زمینه در حال انجام است.

وی  تصریح کرد:  تاکنون شاهد بیش از 200 پرواز امداد و نجات در استان بودیم که خوشبختانه سه مورد از آن در ایام نوروز انجام شد.

 

موسوی‌بهار در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه استخدام کمک پرستار در طرح تحول سلامت اتفاق خوبی بود اما در حال حاضر پیام‌های متفاوتی نسبت به کار‌گیری آنها دریافت می‌کنیم که مثلاً دانشگاه شرح وظایف این گروه را تغییر داده و به باعث نارضایتی‌هایی شده است و نیز برخی از  آنها بکار گرفته نمی‌شوند، علت چیست؟ افزود: ما هیچگونه تعهدی برای جذب کمک پرستاران نداریم و تنها از خدمات آنها استفاده می‌کنیم.

 

وی  با بیان اینکه در حوزه علوم پزشکی اشتغال‌زایی خوبی وجود است و به همین دلیل تصور بر این است هیچ کس نباید بیکار باشد و همه به کار گرفته شوند، خاطرنشان کرد: ما در حد توان از مجوز جذب نیرو استفاده می‌کنیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره بکارگیری کمک‌پرستاران گفت:‌ قبلاً از افراد بی‌سواد به عنوان بیماربر و خدمتکار استفاده می‌شد اما اکنون به افرادی آموزش داده و به کار می‌گیرم و افرادی در این حوزه جایگزین می‌شوند.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تعدادی از عمل‌ها به علت کمبود تجهیزات پزشکی لغو می‌شود؟، بیان کرد:‌ احتمالاً در خصوص تجهیزات پزشکی مصرفی بوده که البته نشنیده‌ام عملی کنسل شود اما چند روزی عقب افتاده تا وسایل مورد نیاز تامین شود.

 

موسوی ‌بهار تاکید کرد: در عمل جراحی پزشک باید پد کامل وسایل مورد نیاز را تهیه چراکه در حین عمل باید ببیند کدام مناسب استفاده برای بیمار است.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ایران در حوزه درمان سوختگی 40 سال از استانداردها عقب هست، این وضعیت در همدان چگونه است؟ گفت: 40 سال حرف محاوره‌ای است و واقعاً اینطور نیست.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در سطح پزشکی پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم، افزود: بخش مهمی از تجهیزات مدرن در حوزه سوختگی در کشور وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه دلخراش‌ترین صحنه‌های سوختگی را پرستاران می‌بینند و واقعا کار کردن در این حوزه سخت است، گفت: بخش سوختگی بیمارستان بعثت را در همدان افتتاح  کردیم که در حال گسترش آن نیز هستیم.

 

وی با بیان اینکه خطای پزشکی بسیار کم بوده اما البته یک مورد نیز بسیار سخت و نباید باشد، افزود:‌ در ایام عید بیش از یک هزار مورد جراحی در بیمارستان دانشگاهی انجام شده اما خطای پزشکی بسیار پایین بوده است.

 

موسوی‌بهار با اشاره به اینکه کمیته خطاها را برگزار می‌کنیم، افزود:‌ سخت‌ترین کمیته‌ خطاها برای بررسی مسائل مادران باردار برگزار می‌شود.

 

وی در مورد لزوم بکارگیری دفترچه الکترونیکی سلامت گفت: سازمان تامین اجتماعی این اقدام را آغاز کرده و بیمه سلامت نیز در حال انجام اقدامات است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه تاکنون 390 میلیارد تومان از طرح تحول سلامت وارد استان  شده است، افزود:‌ با اجرای این طرح بیماران بستری به طور میانگین 150 هزار تومان از بیمه بهره‌مند شده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 350 هزار متر مربع ساخت و ساز را در حوزه پزشکی در استان انجام داده‌ایم،  گفت: بزرگترین ساخت و سازها در دولت متعلق به علوم پزشکی همدان بوده و در کشور نیز آمار استان بالاست.

 

موسوی‌بهار در پاسخ به درخواستی مبنی بر ارتقای بیمارستان فاطمیه همدان، افزود:‌ بیمارستان فاطمیه یک بیمارستان تک تخصصی در فضای محدود قرار گرفته که در حال حاضر ساخت و سازهای 4 هزار متری در آن انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه اورژانسی در یک‌هزار متر در طبقه اول این مکان  ساخته می‌شود، گفت: یک طبقه آن مختص کاهش ناباوری و یک طبقه «ان آی سیو» و طبقه دیگر L.D.R ساخته می‌شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: نجات بیمارستان فاطمیه در گرو ساخت یک بیمارستان جنرال است.

 

*تبلیغ دارو و حوزه پزشکی ممنوع است

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا پزشکان نمی‌توانند تبلیغاتی در روزنامه‌ها داشته باشند؟، افزود: تبلیغ دارو و حوزه پزشکی ممنوع است چراکه باعث گمراهی افراد خواهد شد.

 

موسوی‌بهار خاطرنشان کرد: دارو اجازه تبلیغ ندارد مگر در مجله‌های تخصصی و آن هم برای اطلاع پزشکی و داروسازان باشد.

 

وی در خصوص طلب‌ دانشگاه از بیمه‌ها بیان کرد: وضعیت پرداختی‌ها بهتر شده و بیمه‌ها در این خصوص ماه‌ها جلو آمده‌اند اما بیش از هفت یا هشت ماه طلب داریم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به ساخت مرکز جامع سرطان در استان، اظهار کرد: اقدام خوبی صورت گرفته و همراه استاندار همدان خدمت خانواده فرشچیان رسیدیم تا مکاتباتی نسبت به کمک این خانواده در ساخت بیمارستان جامع سرطان داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه درخواست مشارکت در این پروژه از خانواده فرشچیان شد که آنها با روی باز استقبال کردند، افزود: تابلوی مرحوم فرشچیان در مرکز جامع سرطان نصب شده است؛ اما متاسفانه توسط یکی از نهادها به خانواده آن مرحوم اطلاع داده شده که نباید چنین کاری صورت گیرد و این به معنی تبلیغات است.

 

موسوی‌بهار با اشاره به اینکه عکس آن مرحوم داخل محوطه بیمارستان است و تصور نمی‌کنم تبلیغاتی برای آن مرحوم باشد چراکه در این دنیا نیست، در ادامه گفت: باید نسبت به برخی از رفتارها در جامعه فرهنگ‌سازی صورت گیرد و قدردان اقدامات خیرین نیز باشیم.

 

وی با بیان اینکه بارها به نمایندگان مجلس استان گفته بودم که نجات درمان استان راه‌اندازی یک بیمارستان بزرگ و جامع است، افزود: با کمک آقای حاجی‌بابایی ردیف خاصی در لایحه‌ بودجه به عنوان جایگزین بیمارستان امام(ره) گنجانده شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه برای ساخت بیمارستانی 300 تختخوابی توافق اولیه صورت گرفته است گفت: به دنبال ساخت بیمارستان جدید و بزرگی با 600 تختخواب هستیم و  فعلا 300 تخت خوابی را قبول کرده‌ایم اما امیدواریم آن را ارتقا دهیم.

 

وی با تاکید به اینکه به دنبال جانمایی این بیمارستان هستیم و امروز چندین زمین را بازدید کرده‌ایم و هفته آینده در این خصوص با استاندار جلسه‌ای خواهیم داشت، افزود: امسال به دنبال کلنگ‌زنی ساخت یک بیمارستان بزرگ در همدان هستیم.

 

موسوی‌بهار در پایان از خبرنگاران خواست تا در حوزه رعایت اصول بهداشتی مطلبی را منتشر کنند، گفت:‌ متاسفانه مرگ و میر تصادفات بالاست و امیدوارم در زمینه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی فرهنگ‌سازی شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: مهسا جعفری