کانون های مساجد بزرگترین شبکه فرهنگی و هنری در کشور هستند

مدیر دبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان با بیان اینکه کانون های مساجد بزرگترین شبکه فرهنگی و هنری در کشور هستند،گفت: 591 کانون فرهنگی و هنری در استان همدان فعال اند. به گزارش خبرنگار فردای همدان، هادی فیض منش، مدیردبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان […]

مدیر دبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان با بیان اینکه کانون های مساجد بزرگترین شبکه فرهنگی و هنری در کشور هستند،گفت: 591 کانون فرهنگی و هنری در استان همدان فعال اند.

به گزارش خبرنگار فردای همدان، هادی فیض منش، مدیردبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان امروز (15 اسفند) ضمن  تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زهرا(س) در جمع خبرنگاران گفت: بانوان نقش مهمی در توسعه و پیشرفت جامعه دارند.
وی با بیان اینکه در اسفند ماه سال 71 شورای عالی انقلاب فرهنگی نشستی را با موضوع تهاجم فرهنگی ترتیب داده و تصمیم به تأسیس مراکزی برای تجمع جوانان و نوجوانان گرفته بود، افزود: امسال بیست و پنجمین سال تأسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد  حاصل ربع قرن تلاش را جشن می گیریم.

وی تصریح کرد: در دین اسلام مسجد به عنوان یک محلی برای برگزاری برنامه های مختلف با رویکرد مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… است به طوری که پیروزی انقلاب اسلامی از همین مساجد شکل گرفته است.

فیض منش با بیان اینکه 18 اسفند سالروز تأسیس کانون های فرهنگی و هنری با شعار مسجد، جوان و هنر است، ابراز کرد: در مسجد طراز اسلامی آمده که مسجد صرفا محل برگزاری اقامه نماز تلقی نمی شود بلکه به حل مشکلات مختلف و فعالیت های فرهنگی و هنری می پردازد.

وی بیان داشت: در مساجد دستگاه ها و نهادهای مختلفی اعم از بسیج، اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، هئیت حسینی، کانون های فرهنگی و هنری مساجد مستقر هستند که هر کدام براساس ماموریت های ذاتی خود بخشی از امور مساجد را برعهده می گیرد.

وی با بیان اینکه کانون های فرهنگی و هنری به دو مقوله گسترده فرهنگ و هنر می پردازد، ابراز داشت: کلاس های هنری شامل خوشنویسی، شعر و تئاتر و…، آموزش های مختلف فرهنگی شامل داستان نویسی و… در راستای جذب جوانان در مساجد برگزار می شود.

مدیردبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان اظهار داشت: در میان معابد و اماکن مدهبی ادیان زنده دنیا مسجد تنها عبادت گاهی است که از نظر شکل و فرم و همچنین عملکرد ظاهر و باطن آنچنان از ظرفیت و پتانسیل گسترده و بالای برخوردار است که می تواند به عنوان نماد وحدت و انسجام معرفی شده و مورد توجه برنامه ریزان فرهنگی قرار گیرد.

فیض منش گفت: معماری مساجد، نقاشی و نقوش انواع کاشی ها، خوشنویسی، الواح و کتیبه ها، موسیقی در صدای موذن و بانگ قاری همه در تکمیل زیبایی و عظمت مسجد نقش خود را ادا کرده‌اند.

وی ابراز کرد: از سویی با هنرهای اسلامی می توان جوانان را به سمت مساجد هدایت کرد و هنر مورد پسند نسل جوان از جمله گرافیک، خوشنویسی، نمایش، سرود و … که از هنرهای اصیل و اعتقادی به شمار می روند می توانند عامل جذب بیشتر نسل جوان به مسجد و کانون مساجد باشند.

وی ادامه داد: همچنین کانون های فرهنگی  وهنری مساجد راستای شکوفا کردن استعدادهای نسل امروز تلاش می کند تا با شکوفایی و پرورش استعدادهای جوانان مسجدی در عرصه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در راستای تربیت افراد متخصص و متعهد گام بردارد.

وی خاطرنشان کرد: نیت درونی برنامه های کانون های مساجد باید توجه به بحث ترویج هنر از طریق مساجد و هنر ناب اسلامی باشد زیرا منبع ترویج زمینه های هنری مساجد است.

مدیردبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان عنوان کرد: در بحث کاهش آسیب های اجتماعی نیز هنر می تواند نقش ارزنده ای داشته  باشد و برنامه های قرآنی کانون های مساجد توام با  زبان هنر باشد و باید بدانیم هر اندازه  در مسجد و کانونهای مساجد سرمایه گذاری کنیم در اصل توانسته ایم ریشه های بنیادی، اعتقادی و باورهای دینی جامعه را مستحکم کنیم.

وی با اشاره به اهداف  کلی کانون های فرهنگی و هنری مساجد، گفت: تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ روح بخش اسلام و تاکید بر آرمانها و ارزشهای معنوی و فرهنگ اسلامی، گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی هنری اجتماعی  علمی، زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و نیروهای متعهد در عرصه فعالیت های فرهنگی و هنری، شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان و استفاده از اوقات فراغت جوانان از اهم اهداف کانون های مساجد است.

فیض منش، تقویت روحیه نشاط، سلامت روانی و بالندگی اعضای کانونها و کتابخانه های مساجد کشور ، ارائه و عرضه فعالیت های فرهنگی، هنری براساس موازین و ضوابط اسلامی  و ایجاد جاذبه های فرهنگی هنری و کانونهای پرتحرک و فعال، در مقابله با تهاجم فرهنگی را از دیگر اهداف کانون های مساجد برشمرد.

وی با اشاره به اهم فعالیت های دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان درسال جاری، ابراز داشت: عقد تفاهم نامه با فنی و حرفه ای ، حوزه هنری، انجمن سینمای جوان در خصوص در اختیار قرار دادن مربی رایگان به کانون ها در جهت برگزاری دوره های آموزشی در زمینه هنرهای نمایشی و تصویر برداری، عقد تفاهم نامه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بهره گیری گروه های سرود کانون فرهنگی و هنری از استودیو ضبط صدا، حمایت از کانون های فعال در زمینه کار آفرینی هنری در رشته های مختلف هنری بویژه صنایع دستی بانوان، توزیع تجهیزات کتابخانه ای بین مساجد استان طبق سنوات گذشته از جمله فعالیت های کانون های مساجد بوده است.

وی، شرکت ائمه جماعات همدان در همایش سفیران آسمانی ، اجرای طرح قرآنی 1451 در بیش از 100 کانون در ماه مبارک رمضان ، افتتاحیه طرح غنی سازی اوقات فراغت در 550 کانون مساجد استان، برگزاری جشن های دهه کرامت 150 جشن در 150 مسجد، برگزاری جشنواره عروسک قشنگ من مروج زیبایی حجاب، برگزاری برنامه های روز جهانی مسجد از جمله اجرای دوره آموزشی اندیشه های آسمانی ویژه 56 هنرمند مسجدی،غبار روبی مساجد، افتتاح خانه نور، برگزاری دوازدهمین دوره مسابقات قرآن کریم مدها متان در همدان، برگزاری طرح آموزشی کتابداران کتابخانه های مساجد را از دیگر اقدامات کانون های مساجد استان همدان برشمرد.

مدیردبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان اظهارداشت: در حال حاضر استان همدان دارای 591 کانون فرهنگی و هنری، هشت مرکز خانه های دیجیتال، 293 باب کتابخانه مسجدی، 40 مرکز خانه های نور، 707 مسجد در قالب مساجد مجری طرح تلاوت نور می باشد.

وی با بیان اینکه 22 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح کشور فعال هستند، گفت: امروزه کانون های مساجد به عنوان بزرگترین شبکه فرهنگی و هنری در کشور محسوب می شوند.