تشکیل صندوق حمایتی سرمایه‌گذاری در اتاق بازرگانی همدان

اقتصاد: رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان گفت: بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری املاک مرغوب فعالان اقتصادی را به جای معوقات خود برمی‌دارند.   به گزارش “فردای همدان”، هادی خورشیدی در یازدهمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری با بیان اینکه امیدوارم در شکوفایی اقتصاد فعال‌تر عمل کنیم، اظهار کرد: حاصل 14 ماه تلاش با حضور […]

اقتصاد: رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان گفت: بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری املاک مرغوب فعالان اقتصادی را به جای معوقات خود برمی‌دارند.

 

به گزارش “فردای همدان”، هادی خورشیدی در یازدهمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری با بیان اینکه امیدوارم در شکوفایی اقتصاد فعال‌تر عمل کنیم، اظهار کرد: حاصل 14 ماه تلاش با حضور اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و جلسات رسمی و غیر رسمی طرح بسیاری از مسائل بوده که در راستای توسعه محقق شده است.

 

وی گفت: در تاریخ 28 دی ماه موضوع بانکی در سه مقطع بین‌المللی، ملی و استانی در شورای گفت‌و‌گوی بخش خصوصی و دولت مطرح و مسائل و مشکلاتی بر سر راه تولید و راهکار برون‌رفت از آنها گفته شد.

 

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه تمام مسائل ملی در 15 بند اعلام شده با امضای استاندار همدان برای ریاست جمهوری و وزیر اقتصاد و دارایی و برای اتاق ایران و … ارسال شد، ادامه داد: ارسال این نامه امر مبارکی است تا حرف‌های ما را بشنوند.

 

وی بیان کرد: یکی از مباحث طرح شده این است که تفویض اختیار از سوی ریاست جمهوری، وزیر کشور و … به استاندار داده شود تا برای بسیاری از مسائل در مرکز استان تصمیم‌گیری کنیم.

 

خورشیدی ادامه داد: همچنین در رابطه با افزایش حدود اختیارات استانداری، اتاق بازرگانی و بانک‌ها اختیار داشته باشند به نحوی که بسیاری از طرح‌ها را در استان بررسی کرده و دیگر نیاز به ارجاع برخی طرح‌ها به مرکز نباشد.

 

وی افزود: به گفته آقای طوماسی مدیر بانک ملی همدان طرحی به مبلغ 12 میلیارد تومان به تهران ارسال شده و بعد از 12 ماه تهران مطرح کرده که محل اجرای طرح مناسب وثیقه نیست در صورتی که اگر این موضوع به استان تفویض شود و کارشناسان بتوانند مسائل را بررسی کنند چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید.

 

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی همدان از بانک‌های خصوصی انتقاد کرد و با بیان اینکه بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری املاک مرغوب فعالان اقتصادی را به جای معوقات خود برمی‌دارند، افزود: این موضوع در بانک‌های دولتی مشاهده نمی‌شود.

 

وی یادآور شد: به طور مثال فردی 170 میلیون تومان از یک بانک خصوصی وام گرفته و 60 میلیون تومان پرداخت کرده بود اما بانک می‌گفت که باید 270 میلیون تومان دیگر پرداخت کند و ملک این فرد هم به مبلغ 270 میلیون ارزیابی کرده و به جای طلب خود برداشته است در حالی که ملک 310 میلیون تومان قیمت دارد.

 

خورشیدی با بیان اینکه بانک خصوصی زیر بار نرخ سود 18 درصد تسهیلات نرفته است، تصریح کرد: اگر بانک خصوصی زیر بار نرخ 18 درصد سود برود 20 یا 30 درصد پول را بلوکه می‌کند و این بلوکه کردن مسائل و مشکلاتی ایجاد خواهد کرد تا به سود مورد نظر برسد.

 

وی با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی در دولت اصلاحات شکل گرفت تا در کنار بانک دولتی به واحد‌های تولیدی کمک کند، افزود: بانک‌های خصوصی با طلب وثیقه‌های سنگین عملا طرح را با شکست مواجه می‌کنند.

 

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه بانک‌های خصوصی افراد خوش‌حساب را تشویق نمی‌کنند، افزود: تمام بدهی‌های معوق شده به خاطر اوضاع بد اقتصادی نیست بلکه برخی از واحد‌ها خود مقصر هستند.

 

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار را باید تعریف کنیم، افزود: هر کس می‌خواهد طرحی اجرا کند، باید تخصصی داشته باشد و فضای کار تولید خود را بشناسد.

 

خورشیدی با بیان اینکه مشکل واحد‌های تولیدی ما فقط سرمایه نیست بلکه مدیریت و تخصص هم است، بیان کرد: اتاق بازرگانی یکی از مراکز تفکر و اندیشه در کشور می‌تواند باشد.

 

وی با بیان اینکه هنوز رونق اقتصادی ایجاد نشده است، ادامه داد: در جلسه امروز ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری در اتاق بازرگانی برای اعضا را مطرح کردیم تا بتوانیم نیاز‌های آنی، کوتاه‌مدت و میان‌مدت اعضا را در اتاق بازرگانی رفع کنیم.

 

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه برای ایجاد صندوق یک هیات امنا تشکیل خواهد شد و از این هیات امنا، هیات مدیره صندوق انتخاب می‌شود، ادامه داد: با دقت نظر باید به صندوق نگاه کرد و برای تامین نیاز‌های آنی واحد‌های تولیدی باید خود قدم برداریم.

 

وی با اشاره به اینکه 20 سال پیش خواستار تشکیل این صندوق شدیم درحالی که تشکل می‌شد بسیاری از مشکلات برای واحد‌های تولیدی رخ نمی‌داد، افزود: راه‌اندازی این نوع صندوق‌ها در دنیا مرسوم است.

 

خورشیدی با بیان اینکه بعد از تشکیل صندوق هر زمان متوجه در خطر بودن آن شدیم زنگ خطر را به صدا درمی‌آوریم تا اعضا پول‌ خود را بگیرید، تصریح کرد: هرکس می‌خواهد از تسهیلات صندوق استفاده کند باید تعهد بدهد و ضامن مورد تایید صندوق داشته باشد.

انتهای پیام/