بیش از 5 نیروگاه خورشیدی در همدان به بهره‌برداری رسیده است

معاون وزیر نیرو گفت: نیروگاه های خورشیدی در اقصی نقاط کشور در حال نصب است، زیرا این نیروگاه ها از ارزان ترین نیروگاه های تولید برق در سراسر دنیا هستند. به گزارش “فردای همدان”، محمد صادق زاده، معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های پاک و تجدیدشونده، در برنامه “دوباره ایران” رادیو گفت و […]

معاون وزیر نیرو گفت: نیروگاه های خورشیدی در اقصی نقاط کشور در حال نصب است، زیرا این نیروگاه ها از ارزان ترین نیروگاه های تولید برق در سراسر دنیا هستند.

به گزارش “فردای همدان”، محمد صادق زاده، معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های پاک و تجدیدشونده، در برنامه “دوباره ایران” رادیو گفت و گو در خصوص توسعه، پیشرفت و آبادانی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی در حوزه برق و انرژی اظهار کرد: موضوع انرژی های تجدیدپذیر به خصوص انرژی خورشیدی که در کشور ما مزیت بالایی دارد در حال گسترش روزافزون است.

 

وی افزود: ما دشت های فراوانی در کویرهای کشور داریم که بدون استفاده مانده اند و تابش نور خورشید نیز بسیار ارزشمند است که باید از این امر استفاده بیشتری ببریم که خوشبختانه دولت و مجلس توجه بسیار ویژه ای به این امر داشته اند.

 

معاون وزیر نیرو گفت: نیروگاه های خورشیدی در اقصی نقاط کشور در حال نصب است در استان همدان با سرمایه گذاری مردم و بخش خصوصی بیش از 5 نیروگاه به بهره برداری رسیده و در استان های کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان نیروگاه هایی داریم و در حال حاضر کمتر استانی داریم که نمونه های نیروگاه های کوچک و بزرگ خورشیدی در آنها نصب نشده باشد.

 

صادق زاده با بیان اینکه بیش از هزار نیروگاه خورشیدی کوچک در کشورمان داریم، ادامه داد: از سال گذشته تاکنون در مناطق روستایی که بخاطر کمبود بارش و آب معشیت خودشان را از دست داده بودند در همان زمین ها با نصب پنل های خورشیدی تولید برق انجام می دهند و به شبکه سراسری و وزارت نیرو این برق را می فروشند.

 

رییس سازمان انرژی های پاک و تجدیدشونده بیان کرد: در حال حاضر نیروگاه های خورشیدی از ارزان ترین نیروگاه های تولید برق در سراسر دنیا هستند و هزینه تمام شده تولید برق توسط نیروگاه های خورشیدی بین 3 تا 4 سنت در کیلووات ساعت تمام می شود که قطعا از نیروگاه های سیکل ترکیبی ارزان تر است.

 

وی توضیح داد: به دلیل شرایط تابشی کشور ما، تولید برق به وسیله خورشید ارزان تر از همه جاست، البته وزات نیرو برای رونق این کار و رواج این تجارت و ورود تکنولوژی آن به کشور در حال حاضر با قیمت بالاتری خرید می کند اما این روند افزایشی قیمت همیشگی نیست.

 

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: اساسا وزارت نیرو توسعه انرژی های تجدیدپذیر را از دریچه مردم آغاز کرده است به طوریکه به صورت مبنایی به غیر از یک یا دو نیروگاه استثنا که سال های خیلی دور احداث شدند از سه سال گذشته تاکنون احداث نیروگاه های جدید همگی توسط مردم و به صورت مشارکت صد در صدی بخش خصوصی بوده است.

 

صادق زاده در خصوص نیروگاه های بادی گفت: فعالیت ها در زمینه نیروگاه های بادی کمتر از نیروگاه های خورشیدی نبوده است. با توجه به اینکه سابقه توسعه نیروگاه های بادی در کشور ما طولانی است در حال حاضر دو تولیدکننده توربین های بادی در کشور داریم و علاوه بر منجیل در چندماه گذشته نیروگاه 55 مگاواتی کهک قزوین با سرمایه گذاری و ساخت توربین های ایرانی به بهره برداری رسید و در منطقه آغکند آذربایجان اولین توربین نیروگاه جدید 50 مگاواتی را نصب شده که امیدواریم در اردیبهشت ماه سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/