ضرورت ساخت سایت بازیافت زباله و نخاله‌های ساختمانی در همدان

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان به همراه اعضای شورا، کارشناسان شورا و شهرداری همدان از سایت بازیافت مواد و تولید کود آلی و سایت نخاله های ساختمانی و عمرانی شهر کرمانشاه که با مشارکت شهرداری این شهر فعالیت دارد در راستای بهره گیری از تجربیات این سایت بازیافت بازدید به عمل […]

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان به همراه اعضای شورا، کارشناسان شورا و شهرداری همدان از سایت بازیافت مواد و تولید کود آلی و سایت نخاله های ساختمانی و عمرانی شهر کرمانشاه که با مشارکت شهرداری این شهر فعالیت دارد در راستای بهره گیری از تجربیات این سایت بازیافت بازدید به عمل آوردند.

به گزارش “فردای همدان”، در این بازدید رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورا با اشاره به فعالیت هایده شیرزادی مدیرعامل مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه، از وی به عنوان بانوی کارآفرین و تلاشگر موفق یاد کرد و اظهار داشت: سایت بازیافت زباله کرمانشاه یکی از سایت های قدیمی تفکیک زباله در سطح کشور بوده که با همت خانم شیرزادی یکی از افراد موثر در حفاظت از محیط زیست کشور است که فعالیت چشمگیری در این زمنیه دارد.
حمید بادامی نجات با اشاره به دفن زباله در نقاط مختلف کشور اظهار کرد: در سایت بازیافت زباله کرمانشاه زباله ها به خوبی تفکیک و بازیافت شده و به عنوان مواد آلی در بخشهای مختلف کشاورزی و عمرانی استفاده می شود.

 

بادامی بازدید از سایت بازیافت زباله شهر کرمانشاه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: می توان با استفاده از تجربیات این سایت و سایت های دیگر پروسه تفکیک و تبدیل مواد آلی را به صورت تکمیل و کاملتر در همدان اجرا کرد.

 

وی ساخت سایت بازیافت زباله و نخاله های ساختمانی در همدان را ضروری دانست و یادآورشد: زباله که به عنوان طلای کثیف از آن یاد می شود باید به انرژی سوخت جهت مصارف امور شهری از آن استفاده کرد.

 

این عضو شورای شهر همدان اضافه کرد: روزانه بیش از 500 تن زباله در همدان تولید می شود و با توجه به سیاست های جدیدی که از سایر شهرهای همجوار زباله به سایت زباله شهرداری همدان اضافه شده است می توان به این ظرفیت به عنوان یک فرصت نگاه کرده و منبع درآمدی برای شهرداری همدان از آن بهر ه برد.

 

بادامی با بیان اینکه امروزه در بیشتر کشورهای پیشرفته توجه به محیط زیستی جزو اولویت کاری  قرار گرفته است، اظهار کرد: متاسفانه به این موضوع در کشور ما کمتر اهمیت داده می شود.

 

وی در بازدید از سایت بازیافت نخاله های ساختمانی و عمرانی کرمانشاه نیز گفت: نخاله های ساختمانی که در بیشتر شهرهای کشور به عنوان یک معضل در مدیریت شهری تبدیل شده و فضای نامناسبی را در کنار شهرها ایجاد کرده است که در سایت بازیافت نخاله های ساختمانی و عمرانی کرمانشاه این مصالح به ریزدانه های قابل استفاده تبدیل می شود.

 

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر همدان با اشاره به اینکه شورا و شهرداری همدان نیز می تواند سایت بازیافت نخاله های ساختمانی را در سطح توسعه یافته تر را ایجاد کند، تاکید کرد: بازیافت زباله یا نخاله های ساختمانی علاوه بر مسایل اقتصادی در حفظ محیط زیست بسیار اهمیت دارد چرا که محیط زیست به آیندگان تعلق داشته و همه ما در قابل آیندگانمان مسول بوده ودر این راستا باید تمام تلاش و همت خود را داشته باشیم.

 

بادامی با بیان اینکه امیدواریم شهرداری همدان برنامه های خود در خصوص بازیافت زباله و نخاله های ساختمانی را به شورا ارائه دهد ، ادامه داد: اعضای شورا از اینگونه برنامه ها که در جهت حفظ محیط زیست موثر باشد، حمایت های لازم را خواهد داشت.

 

وی همچنین نهادینه کردن تفکیک زباله از مبداء را حائز اهمیت دانست و افزود: ترویج و نهادینه کردن تفکیک زباله از مبداء نیازمند فرهنگ سازی است که تمامی سازمانها و مجموعه ها باید در این زمینه نقش آفرین باشند و در این راستا کمک تشکل های مردمی و سمن ها در مشارکت دادن مردم هم می توانند نقش موثری را ایفا کنند.

 

به گفته بادامی، ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی از طریق شیرابه ها، تفکیکی زباله های قابل بازیافت و تولید برق، تولید کود آلی و کمپوست،  بازگشت مواد آلی به خاک، جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست از مهمترین دستاوردهای طرح بازیافت پسماندها است که سالانه از نابودی ده‌ها هکتار زمین جلوگیری می‌کند.

 

مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه نیز در این بازدید ضمن پرد اختن به تشریح نوع فعالیت این سایت، طرح تفکیک زباله‌ها را به‌عنوان فعالیت ارزشمند که محیط زیست را از دست زباله‌ها نجات می‌دهد معرفی کرد و گفت: فعاليت ما کسب و کار نيست بلکه يک رساله و تعهدی است که به سرزمین و محیط زیست خود داریم و باید در حفظ آن تلاش کنیم.

 

هایده شیرازی با بیان اینکه بسياری از فعاليت ها نياز به آگاه سازی عمومی دارد بخصوص محيط زيست، افزود:  متاسفانه خاک‌های ایران روز‌به‌روز از لحاظ مواد آلی فقیرتر می‌شوند و باید تمام مواد آلی از طریق بازیافت به خاک برگردانده شود.

 

به گفته شیرزادی محيط زيست تنها کالايی است که نه وارداتی و نه صادراتی است و بايد محيط زيست را در محل و منطقه ساخت، موضوع آلودگی زيست محيطی ناشی از دفن غير اصولی پسماندها در تمامی شهرهای ايران مشکلی است که بايد حل شود و این يک امری ضروری است.

 

مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه با بیان اینکه روزانه می‌توان با طرح بازیافت هکتارها از خاک ایران را احیا کرد، گفت: مواد بازیافتی به‌عنوان مواد احیاکننده بافت خاک و خاک‌ساز تعریف می‌شود، زیرا محیط زیست را باید برای آیندگان حفظ کرد.

 

وی فرهنگ سازی در توسعه اجتماعی را ضروری برشمرد و گفت: فرهنگ سازی نیازمند تغییر رفتار و همت بالاست و در این راستا باید برنامه ریزی مناسب داشت زیرا کار بدون برنامه ریزی نتیجه بخش نخواهد بود.

انتهای پیام/