شهرداری بدون هماهنگی میراث‌فرهنگی و شورای‌شهر دست به تخریب چمن کبابیان زد

رئیس شورای شهر همدان گفت: تخریب بافت تاریخی چمن کبابیان بدون هماهنگی با میراث‌فرهنگی و در بی‌اطلاعی شورای شهر اتفاق افتاده است. ابراهیم مولوی در گفتگو با خبرنگار “فردای همدان”، در رابطه با تخریب سه خانه در محوطه کبابیان، اظهار کرد: من در جریان تخریب این خانه‌ها نبودم و دیروز شهردار به ما خبر داد […]

رئیس شورای شهر همدان گفت: تخریب بافت تاریخی چمن کبابیان بدون هماهنگی با میراث‌فرهنگی و در بی‌اطلاعی شورای شهر اتفاق افتاده است.

ابراهیم مولوی در گفتگو با خبرنگار “فردای همدان”، در رابطه با تخریب سه خانه در محوطه کبابیان، اظهار کرد: من در جریان تخریب این خانه‌ها نبودم و دیروز شهردار به ما خبر داد که سه خانه تخریبی در این محله بوده و بنا به درخواست اهالی و برای حفظ امنیت مردم خانه‌ها را تخریب کرده است.

 

رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه این سه خانه مصوبه کمیسیون ماده پنج دارند، افزود: بنا بر این مصوبه دو تا از این خانه‌ها باید تبدیل به پردیس گردشگری و یکی نیز به عنوان فرهنگسرا استفاده می‌شد.

 

وی با اشاره به اینکه این ساختمان‌ها ده‌ها سال رها شده و واقعا چیز خاصی برای نگه‌داشتن نداشتند، ادامه داد: اما تنها چمن سالم همدان چمن کبابیان است که قابلیت نگهداری و حفاظت را دارد.

 

مولوی عنوان کرد: برای حفظ و حراست این محله و ساختمان‌ها همکاری سازمان‌های میراث فرهنگی، شهرداری، مسکن و شهرسازی، بهسازی و نوسازی، قاف و امور خیریه و … لازم است و این سازمان‌ها یکسری وظایف قانونی داشتند که باید به وظیفه خود عمل می‌کردند.

 

رئیس شورای شهر همدان با تاکید بر اینکه قطعا موافق تخریب خانه‌ها نبودم، بیان کرد: ولی شهرداری هم وظیفه رفع خطر داشته اما باید با همکاری و هماهنگی میراث فرهنگی، خبرنگاران، سازمان‌های مردم نهاد و استانداری دست به تخریب می‌زد.

 

وی با اشاره به اینکه شهرداری باید برای تخریب این خانه‌ها با میراث فرهنگی هماهنگ می کرد، گفت: اما با میراث فرهنگی هماهنگ نشد و من و 10 عضو شورا از این قضیه بی‌خبر بودیم.

مولوی خاطرنشان کرد: عباس صوفی، شهردار همدان، قول داده است ظرف چند ماه آینده یک طرح مطلوب آماده کند که از بافت، سیما و منظر شهری به آن منطقه بخورد.

 

وی با بیان اینکه این طرح شامل مراکز اقامتی، گردشگری، موزه و مرکز محله است، اظهار کرد: یک قسمتی هم بازار می‌شود.

 

رئیس شورای شهر همدان با تاکید بر اینکه به گفته شهردار خانه‌ها قابلیت نگهداری نداشته است، گفت: دیوارهای بیرونی این سه خانه ظاهر خوبی داشت اما باطن خوبی نداشت البته من خودم نرفتم و ندیده‌ام و عکس‌های شهرداری گویای این مطلب است.

انتهای پیام/

خبرنگار: مجیر خضریان

منتشرکننده: مهری درویش‌قنبر