تاراج هویت دیروز

در حال مرور اخبار غرق شدن نفتکش بودم که خبر گسیل لودر به محله تاریخی کبابیان و  تخریب خانه های تاریخی همدان در محله کبابیان نیز دریافت کردم. کامم تلخ در تلخ شد.   تابستان بازدیدی از شهر تبریز و تلاش نسبی آن شهر و نیز ماه گذشته در یزد به مناسبت ثبت جهانی شهر […]

در حال مرور اخبار غرق شدن نفتکش بودم که خبر گسیل لودر به محله تاریخی کبابیان و  تخریب خانه های تاریخی همدان در محله کبابیان نیز دریافت کردم. کامم تلخ در تلخ شد.

 

تابستان بازدیدی از شهر تبریز و تلاش نسبی آن شهر و نیز ماه گذشته در یزد به مناسبت ثبت جهانی شهر یزد بودم و ماه ها قبل در سامارای روسیه  در کنفرانس حفاظت از بافت های تاریخی از اهتمام این  شهرها و صدها شهر دیگر به حفاظت از بافت تاریخی واقفم.

 

راستش نهاد شهرداری همدان در آرزوی این روز بود!!

 

برای من به عناوین مختلف این خبر و تصاویر دردآور هستند.

 

اول از همه بعنوان یک کارشناس شهری که تمام هم و غم خود را برای شناخت شهرهای ایران صرف کرده و در این بین بیش از هر شهر روی همدان تمرکز داشته و دارم  همدان بخشی از تاریخ زندگی حرفه ای من هست بوده و خواهد بود و 20 سال از بهترین سالهای عمرم را صرف تحقیق و مطالعه در این شهر کردم و همدان را از صمیم قلب دوست دارم هرچه باشد پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هم می باشد.

 

دوم، بعنوان عضو علی البدل شورای اسلامی کهن شهر همدان به این رفتار شهرداری و مدیران شهر معترض هستم و آن را در تمامی مجاری ممکن بازتاب خواهم داد.

 

سوم، من در کنار دکتر سجاد زاده و دکتر موسوی عضو تیم مطالعات بازآفرینی محلات تاریخی همدان بودم و سه سال صرف این مطالعه کردیم و دهها گزارش مقدماتی و مجلدات نهایی قابل توجهی منتشر شد .بیش از 60 جلسه با مدیران شهر و استان و شورا و حتی وزارت راه و شهرسازی و دهها جلسه با کسبه و سکنه محلات کبابیان و گلپا و حاجی  برگزار نمودیم و مطالعات پیمایشی از شهروندان انجام و در هر سه محله مردم علاقمند به حفظ معماری و میراث شهری محلات خود بودند.

اکنون تجربه پاک کردن صورت مسأله در کبابیان و کوتاهی  مدیران و کم توجهی شورا در حفظ بافت تاریخی و  نوعی دهن کجی مدیران شهری است به میراث کهن  شهر همدان.

چهارم، با توجه به اینکه محوطه و بناهای محلات سه گانه کبابیان و گلپا و حاجی در سال 1384 ثبت میراث فرهنگی شده تمام شهروندان همدانی حتی در هر جای ایران حق دارند از مسولان شهر بابت این بی مهری عامدانه و منفعت طلبانه پرسش کنند بخصوص میراث فرهنگی.

 

شهردار باید در صحن شورا پاسخگویی داشته باشد. استدال این بوده و لابد هست خانه‌ها  واجد ارزش نبودند  طبیعی است که سالها بی توجهی و تعلل سبب شد به مرور خانه ها مستهلک شوند اما هنوز قابلیت احیا داشتند.

 

پس از اطلاع با ریاست کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدانٰ خانم سلماسی موضوع را مطرح و ایشان ضمن تایید قول پی گیری دادند .هرچند خانه اخلاصی و بهرامی و شمسیان برنمی گردد و شاید رویای  ساخت پارکینگ طبقاتی دوستان طالب ساخت و ساز های بی تناسب اما پول ساز تعبیر شود.همدان امسال میزان وزاری گردشگری آسیاست!!! ( همدان2018)  و این می تواند بعنوان الگویی از شهرسازی بی هویت و نامهربان با گذشته در این نشست معرفی شود !!

 

یادداشت از: اسداله نقدی، دانشیار جامعه شناسی شهری و توسعه در دانشگاه بوعلی و عضو علی البدل شورای اسلامی کهن شهر همدان

24 دی ماه 1396

انتهای پیام/