مسؤولان ایمنی و کارگران آموزش داده شوند

گروه اقتصاد: معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اصلاح رویکرد رویه‌سازی آموزش اعضای کمیته انسانی در سراسر کشور مد نظر است، گفت: باید مسؤولان ایمنی در ادوار مختلف و خود کارگران آموزش داده شوند. به گزارش “فردای همدان”، احمد مشیریان در اولین همایش مسوولان ایمنی استان همدان با بیان […]

گروه اقتصاد: معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اصلاح رویکرد رویه‌سازی آموزش اعضای کمیته انسانی در سراسر کشور مد نظر است، گفت: باید مسؤولان ایمنی در ادوار مختلف و خود کارگران آموزش داده شوند.

به گزارش “فردای همدان”، احمد مشیریان در اولین همایش مسوولان ایمنی استان همدان با بیان اینکه نیروی انسانی مهمترین رکن تولید در کشور است اظهار کرد: حوادث ناشی از کار در جهان نشان می‌دهد 2 میلیون 340 هزار نفر درگیر این موضوع می‌شوند که 340 هزار نفر فوت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از حوادث ضایعاتی است که کار نسبت به کارگر ایجاد می‌کند افزود: در دنیا روزانه حدود 6 هزار و 300 نفر از بیماری‌های ناشی از کار رنج می‌برند و روزانه حدود 700 نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در زمنیه ایمنی در کشور نیازمند کار بیشتری هستیم ادامه داد: تعداد افراد درگیر حوادث ناشی از کار در ایران 76 نفر در سال گذشته و 79 نفر در سال 94 بوده است.

وی با بیان اینکه حوادث ناشی از کار در بخش صنعت 36 درصد و در بخش ساختمان 40 درصد منجر به فوت شده است، افزود: 38 درصد حوادث به دلیل عدم نظارت بر کارگاه از سوی کارفرما، 24 درصد سهل‌انگاری فرد حادثه‌دیده، 17 درصد نبود وسایل ایمنی و 11 درصد به دلیل عدم آموزش بوده است.

مشیریان با بیان اینکه 34 درصد فوتی‌ها به دلیل سقوط و لغزش، 24 درصد گیر کردن بین اشیا، 19 درصد نداشتن تجهیزات و 12 درصد سقوط اشیا بوده است، ادامه داد: 59 درصد حوادث در فاصله ساعت 19 تا 24 رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه 75 درصد حادثه‌دیدگان متاهل و 25 درصد مجرد بودند افزود: 97 درصد از این حادثه‌دیدگاه مردان و سه درصد نیز زنان بوده‌اند.

معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 14 هزار مسؤول ایمنی در کشور وجود دارد، افزود: این 14 هزار مسؤول ایمنی برای کارگاه‌های کشور کافی نیست و باید تعداد بیشتر شود.

وی با بیان اینکه اهمیت مسؤولان ایمنی برای روابط کار بسیار مهم است، ادامه داد: کارگری آموزش‌دیده در حوزه ایمنی کار خود می‌تواند به مسؤول ایمنی و کارفرما کمک کند.

مشیریان با اشاره به اینکه ایجاد مسؤولان ایمنی یک سرمایه‌گذاری برای کارفرما است، تصریح کرد: مسؤولان ایمنی باید به‌روز بوده و اطلاعات روز داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت کار مهمتر بودن جان انسان‌ها از همه مسائل دیگر است، افزود: در صورتی که اخطاری به کارفرما داده شده و کارفرما توجه نمی‌کند، باید مسؤولان ایمنی به وظایف خود عمل کنند، حتی اگر منجر به تعطیلی کارگاه شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه امسال به پنج معادن کشور اخطار داده شده است، ادامه داد: یکی از اقدامات وزارت کار در رابطه با ایجاد اشتغال است که بار این مهم را بر دوش می‌کشد.

وی با تاکید بر اینکه سالم‌سازی محیط کار و امحای تدریجی مشاغل سخت و زیان‌آور یکی دیگر از سیاست‌های وزارت کار است، بیان کرد: باید کارگاه‌ها و کارفرما‌ها را برای اصلاح شرایط محیط کار کمک کرد تا کار سخت و زیان آور نداشته باشیم.

مشیریان با اشاره به اینکه باید کرامت نیروی انسانی را افزایش دهیم، تصریح کرد: کرامت‌بخشی و توانمندسازی به نیروی کار به جای نگاه صرف حمایتی مد نظر قرار دارد.

وی با بیان اینکه اصلاح رویکرد رویه‌سازی آموزش اعضای کمیته انسانی در سراسر کشور مد نظر است، بیان کرد: باید مسؤولان ایمنی در ادوار مختلف و خود کارگران آموزش داده شوند.