فعالیت 300 کتابخانه در مساجد استان همدان

گروه فرهنگ و هنر: مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان همدان از فعالیت 300 کتابخانه در مساجد استان همدان خبرداد و اظهار کرد: بیش از 650 هزار کتاب در کتابخانه های مساجد استان موجود است. به گزارش “فردای همدان”، هادی فیض منش، مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان همدان در طرح آموزش کتابداران کتابخانه های […]

گروه فرهنگ و هنر: مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان همدان از فعالیت 300 کتابخانه در مساجد استان همدان خبرداد و اظهار کرد: بیش از 650 هزار کتاب در کتابخانه های مساجد استان موجود است.

به گزارش “فردای همدان”، هادی فیض منش، مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان همدان در طرح آموزش کتابداران کتابخانه های مساجد استان همدان گفت: با توجه به حادثه اخیر زلزله در غرب کشور به عنوان فرزندان مساجد و کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید به یاری زلزله زدگان بشتابیم.

وی با بیان اینکه با نگاهی به اخبار متوجه خواهیم شد جمع کثیری از هموطنان دچار آسیب شدند، افزود: هر ایرانی وظیفه دارد با کمک های خود تسکینی بر درد قلوب افراد آسیب دیده شود.

وی خطاب به کتابداران کتابخانه‌های مساجد، تصریح کرد: کتابداران در مجموعه‌ای به عنوان سنگر کتاب و کتابخوانی کار می‌کنند که امروز به شدت مقوله کتاب و کتابخوانی احساس می شود.

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان همدان خاطرنشان کرد: هر چقدر فرهنگ مطالعه را در کشور بالا ببریم به طور قطع رسالت بزرگی در ارتقای فرهنگ عمومی انجام دادیم.

فیض منش از فعالیت و ثبت 300 کتابخانه مسجدی در استان همدان خبرداد و اظهار کرد: کتابخانه های مسجدی در کشور ما از قدمت بالایی برخوردارند و مساجد مهم در کشور دارای کتابخانه هستند .

وی گفت: اگر مسجد را به عنوان مرکز بزرگ دینی تصور کنیم مساجدی دارای طراز اسلامی قرار می گیرند که دارای کتابخانه هستند.

وی با بیان اینکه مساجد منشأ خدمات در حوزه فرهنگ و دین بودند، ابراز داشت: مساجد طراز اسلامی در واقع به معنای محور پرورش روحی ، اعتقادی ، پرورش فرهنگ و ارتقای فرهنگ عمومی به شمار می رود.

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان همدان عنوان کرد: کتابخانه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد به پنج درجه اعم از تعداد کتاب، وسعت کتابخانه و خدماتی که به محله می دهد تقسیم بندی می شوند.

فیض منش گفت: بیش از 650 هزار کتاب در کتابخانه های مساجد استان موجود است که سالیانه بخشی از کتب توسط دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد اهدا می شود .

وی از فعالیت 191 کتابخانه باز در مساجد خبرداد و افزود: کتابخانه های باز به عنوان سهل الوصول ترین کتابخانه در دسترس نمازگزاران است و فعالان عرصه ای فرهنگی می توانند کتابخانه هایی در مراکز عمومی از جمله فروشگاه ها ، مراکز تجاری ، نانوایی و مطب پزشکان راه اندازی کنند.

وی بیان داشت: اگر کتابخوانی وارد زندگی مردم شود ، غیبت و دروغ و تهمت خارج می شود و باید به عنوان سربازان کتاب و کتابخوانی کتاب را وارد زندگی کنیم.

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان همدان خاطرنشان کرد: مشکلات امروز به دلیل دوری از کتاب و کتابخوانی است؛ آمار مطالعه در کشور پایین است و به ما می‌گویند مردمی هستیم که کتاب را که فقط کتاب قرآن است می‌بوسیم و تنها در مراسم‌های عروسی و عزا از آن استفاده می‌کنیم.

فیض منش با بیان اینکه نهج‌البلاغه کتاب بزرگ شیعیان است و ما آشنایی چندانی با آن نداریم، گفت: همچنین نسل جدید در ارتباط با کتاب‌های مولانا، سعدی و حافظ آشنایی چندانی ندارند.

وی افزود: در همین کتاب‌های ایرانی مباحث اخلاقی، راهگشا و فرامین زندگی وجود دارد در حالی که نسل جدید از این موضوع فاصله می‌گیرد و این امر خطرناک است.

فیض‌منش ادامه داد: یکی از مشکلات و معضلات کشور ما دوری از فرهنگ مطالعه است به طوری که 15 میلیون پرونده قضایی در کشور به آمار قوه قضائیه به ثبت می‌رسد یعنی 60 میلیون ایرانی درگیر موارد قضایی هستند که این فاجعه است.

وی با بیان اینکه باید سرانه مطالعه را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: باید از روند فاجعه فرهنگی در کشور جلوگیری و آن را متوقف کنیم.

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان همدان با بیان اینکه این طرح آموزشی با برگزاری چند ساعت دوره جواب نمی‌دهد و سعی داریم همه ساله نکات مهمی در این دوره آموزشی ارائه دهیم، خاطرنشان کرد: مشکلات کتابخانه های مساجد بسیار فراوان است و امید با همکاری یکدیگر این مشکلات را رفع کنیم.

انتهای پیام/