کارآفرینی اقتصادی روستاییان با اجرای طرح «روستا تعاون» محقق می‌شود

گروه اقتصاد: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با تاکید بر پیگیری وتسریع طرح روستا تعاون، که استان همدان پیشرو وآغازگر این طرح مهم کشوری بوده است، گفت: کارآفرینی اقتصادی روستاییان با اجرای طرح «روستا تعاون» محقق می‌شود. به گزارش “فردای همدان”، دکتر احمد توصیفیان اظهار کرد: تسهیل گری در ایجاد شغل با […]

گروه اقتصاد: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با تاکید بر پیگیری وتسریع طرح روستا تعاون، که استان همدان پیشرو وآغازگر این طرح مهم کشوری بوده است، گفت: کارآفرینی اقتصادی روستاییان با اجرای طرح «روستا تعاون» محقق می‌شود.

به گزارش “فردای همدان”، دکتر احمد توصیفیان اظهار کرد: تسهیل گری در ایجاد شغل با توجه به فرصتهای موجود در روستاها، ایجاد صنایع متناسب با زندگی روستایی در روستاها، تسهیل گری و تضمین داد و ستد محصولات روستایی، تسهیلگری در ایجاد شغل با توجه به فرصتهای موجود در روستاها، ایجاد صنایع متناسب با زندگی روستایی در روستاها، تسهیلگری و تضمین داد و ستد محصولات روستایی تعاون با محوریت اجرای طرح روستا تعاون و تحقق هدف «1000 روستا؛ 1000 تعاونی» از جمله اهداف است.

مدیرکل تعاون، کارورفاه اجتماعی استان همدان در جلسه ای با عنوان  نقش و تبیین طرح روستا تعاون در همدان گفت: طرح روستا تعاون یکی از طرح‌هایی است که در قالب اشتغال فراگیر آمده است.

توصیفیان  با اشاره به شیوه اجرایی شده طرح روستا تعاون بیان کرد: طرح روستا تعاون در استان همدان برای 27 تعاونی اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در استان همدان همزمان با سراسر کشور آغاز شده است، تصریح کرد: هدف از اجرای طرح روستا تعاون توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روستاها است و در قالب آن فعالیت‌های توسعه‌ای روستا بر مبنای بهره‌گیری از استعدادها و ظرفیت‌های موجود در روستا و یا عضویت ساکنان روستایی است.

وی با اشاره به طرح روستا تعاون گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال و نیز پیاده سازی برنامه اشتغال فراگیر وزارت متبوع و نیز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانایی های اجرایی بخش تعاون در روستاها، طرحی با نام روستا تعاون تهیه و تدوین شد.

توصیفیان افزود: توسعه و توانمندسازی تعاونی های روستایی، رونق اقتصادی، مشارکت سازمان یافته و کارآفرینی اقتصادی روستاییان با طرح روستا تعاون محقق خواهد شد.

وی توسعه بازار محصولات روستایی، بهبود وضعیت زندگی، پیشگیری از مهاجرت و هدایت سرمایه ها به سمت اشتغال مولد را از اهداف اصلی این طرح خواند و اظهار کرد: استفاده بهینه از منابع و مزیت های روستا، افزایش راندمان و کاهش هزینه و هم افزایی در تولید محصولات به بهره برداری رساندن13 طرح تعاونی در روستاها که منجر به ایجاد 225 فرصت شغلی خواهد شد از دیگر اهداف اصلی طرح روستا تعاون است.

این مقام مسئول افزود: افزایش مشارکت مردمی، توسعه پایدار مناطق روستایی و سازماندهی سرمایه‌های خرد از ویژگی‌های این طرح می باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان  در ادامه با بیان اینکه روستاهای همدان  شرایطی متفاوت با تنوع های فرهنگی واقلیمی متفاوت از روستاهای دیگر استان ها دارند

وی افزود: با این وجود باید از ظرفیت های روستاهای استان استفاده کرد و به عنوان یک فرصت مورد بهره برداری قرار داد؛ همچنین به منابع آبی و شرایط سکونتگاهی هر روستا نیز توجه لازم صورت گیرد.

توصیفیان ادامه داد: با توجه به منابع، استعداد و ظرفیت هر روستا، تعاون می تواند پرورش دهنده این حوزه ها باشد؛ چراکه اگر محورها شناخته و احصا شد، تعاون مفهوم واقعی خود را پیدا می کند و روستا به توسعه لازم خواهد رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان  با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی، صرفا توسعه بنگاه‌های اقتصادی نیست گفت: برای توسعه یک روستا می‌توان به ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری آن روستا نیز توجه کرد و درآمدزایی لازم را داشت.

وی افزود: با شناسایی این ظرفیت ها و اعلام نیاز ساکنان روستا، می توان محورهای توسعه روستا را مشخص کرد و به صورت پراکنده تصمیم نگرفت.

دکتر توصیفیان با اشاره به نحوه تعیین روستاهای هدف گفت: این اداره کل طبق ماده 27 قانون برنامه از بین روستاهای موردنظر استان، حداقل به میزان دوبرابر هدف کمی تعیین شده برای استان به انتخاب روستاهای هدف پرداخته است.

وی با اشاره به انتخاب 52 روستای هدف در استان افزود: این روستاهای منتخب حتی الامکان باید دارای مزیت خاص در تولید یک یا چند محصول و مسئولیت اجتماعی بالایی در ساکنین آن برای مشارکت در اجرای طرح های روستایی باشند.

وی شناسایی و انتخاب روستاهای هدف را نخستین اقدام مربوطه دانست و اعلام کرد: تهیه گزارش مزیت سنجی روستای هدف، برگزاری جلسه هماهنگی و مشترک با حضور مقامات استانی، برگزاری جلسه انتخاب هیئت موسس و صدور موافقت نامه تشکیل تعاونی توسعه روستایی از سوی این اداره کل و راهبری از مراحل بعدی فرآیند اجرای طرح روستا تعاون می‌باشد.

توصیفیان افزود: راهبری و پیگیری مراحل ثبت و تشکیل تعاونی از سوی اداره کل و پیگیری جلب حمایت‌های موردنیاز و شروع مراحل اجرای طرح موردنظر تعاونی از اقدامات نهایی این فرآیند است.

مدیر کل تعاون  ادامه داد: شناسایی و انتخاب روستاهای هدف، صدور موافقت نامه تشکیل تعاونی توسعه روستایی توسط اداره کل، راهبری و پیگیری مراحل ثبت و تشکیل تعاونی توسط اداره کل، پیگیری جلب حمایت‌های مورد نیاز تهیه گزارش مزیت سنجی روستای هدف، برگزاری جلسه هماهنگی و مشترک با حضور مسؤولان استانی مراحل اجرای طرح مورد نظر تعاونی فرایند و زمانبندی اجرای طرح روستا تعاون است.

وی در پایان به تعداد تعاونی‌های فعال استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 1100 تعاونی در سطح استان فعال است.

انتهای پیام/