لایحه نظام جامع رسانه های کشور در ترازوی نقد

مدتی است که لایحه نظام جامع رسانه های کشور مطرح است اما بر این طرح نقدهایی از طرف فعالان رسانه ای وارد است و این لایحه توسط برخی از فعالان رسانه ای همدان در ترازوی نقد قرار گرفته است. به گزارش “فردای همدان”، فاطمه کاظمی سردبیر روزنامه همشهری همدان در نقد این لایحه می گوید: […]

مدتی است که لایحه نظام جامع رسانه های کشور مطرح است اما بر این طرح نقدهایی از طرف فعالان رسانه ای وارد است و این لایحه توسط برخی از فعالان رسانه ای همدان در ترازوی نقد قرار گرفته است.

به گزارش “فردای همدان”، فاطمه کاظمی سردبیر روزنامه همشهری همدان در نقد این لایحه می گوید: همانطور که همه می دانند یکی از دغدغه های اساسی خبرنگاران و روزنامه نگاران بحث بیمه آنها است چراکه مسئولان رسانه ها معمولا سعی می کنند به هر شکلی شده خبرنگاران را از این حق که در واقع آینده آنها را تضمین می کند محروم کنند.

کاظمی با بیان اینکه تا به حال هیچ عزم جدی برای حل این مشکل وجود نداشته، می افزاید: رسانه ها موظف هستند خبرنگاران خودشان را به عنوان کارگر بیمه کنند تا آنها بتوانند از مزایای بیمه کارگری استفاده کنند؛ در حالی که در سالهای اخیر بیمه شدن خبرنگاران توسط صندوق اعتباری هنر این مزیت را از آنها گرفته است و اگر روزی خبرنگاری دچار مشکل شوداز مزایای بیمه کارگری محروم است.من معتقدم باید در این زمینه بحث و فعالیت جدی کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تنها مشکل این لایحه بیمه است، بیان می کند: خیر، من به این بخش بیشتر توجه میکنم چراکه حداقل برای خودم کاملا محسوس است. زمانی که من در رسانه خودم با عنوان کارگر بیمه می شوم می توانم از مزایای بیشتری نسبت به دوستانی که بیمه صندوق اعتباری هنر هستند استفاده کنم اما این لایحه بیشتر به دنبال افزایش تعداد بیمه شدگان در صندوق اعتباری هنری است.

کاظمی ادامه می دهد: با این کار تعهد کارفرمایان که همان مسئولان رسانه ها هستند نسبت به خبرنگارانشان کمتر می شود و به خاطر همین است که در سالهای اخیر آنها بیشتر از قبل از بیمه کردن خبرنگاران سرباز می زنند.

افزایش تعداد خبرنگاران بیمه شده در صندوق اعتباری هنر اتفاق خوبی نیست

سردبیر روزنامه همشهری همدان عنوان می کند: می خواهم بگویم افزایش تعداد خبرنگاران بیمه شده در صندوق اعتباری هنر اتفاق خوبی نیست؛ افرادی که در این صندوق بیمه می شوند از مزایای ناچیزی برخوردار هستند و دولت سعی میکند با این کار خبرنگاران را از سر باز کند و این یکی از ضعف های اساسی این لایحه است.

وی در پاسخ به اینکه بنابراین مساله مهم شما بحث بیمه است و بیمه کارگری را مناسب تر از نوع جدید پیش بینی شده آن می دانید، اظهار می کند: دقیقا؛ برای اینکه یک خبرنگاری که بیمه کارگری دارد از بخش های زیادی میتواند پیگیر حق و حقوق خودش باشد اما این امکان برای خبرنگاران بیمه شده در صندوق اعتباری هنر وجود ندارد.

کاظمی همچنین در پاسخ به اینکه آیا نقدهای وارد بر لایحه را در رسانه ها وارد می دانید، می افزاید: بله، ما که پیگیر حقوق همه هستیم چرا نباید دنبال حقوق خودمان باشیم. ما امیدوار بودیم با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید استفاده از این لایحه متوقف شود اما متاسفانه مثل خیلی از وعده ها روی زمین ماند.

مدیر مسئول همدلی نیز در رابطه با لایحه خبرنگاران و نقاط قوت و ضعف آن به خبرنگار”فردای همدان”، می گوید: اقدام دولت در تهیه لایحه قابل تقدیر است و رسانه ها مثل همه اصناف دیگر نیازمند یک ساختار درست و اصولی هستند و همچنین باید یک قانون جامع و مشخص داشته باشند و این اقدام دولت قابل تحسین است .

اسدالله ربانی مهر با اشاره به اینکه این اقدام دولت در راستای لایحه حقوق شهروندی است و باید تصویب و اجرایی شود، بیان می کند: کشور ما با داشتن صدها خبرگزاری، نشریه و پایگاه خبری یک قانون مشخص مودن ندارد و این یک کار خوب از طرف دولت بود.

وی با اشاره به نقاط ضعف این لایحه ادامه می دهد: دولتی شدن رسانه ها چندان به صلاح نیست. باید رسانه را آزاد گذاشت تا در چارچوب قانون نقد کند و اگر دولتی شود این قدرت از آنها گرفته می شود؛ الان هم می بینم در جاهایی که نقد نیست مشکلات و فساد بیشتر است پس باید سعی شود زمینه آزادی بیان در مطبوعات فراهم شود که در این لایحه حضور مدیران دولتی و یا مراجع قانونی صدور پروانه و… مغایر آزادی بیان است و رسانه ها به سمت دولتی شدن می روند.

ربانی مهر عنوان می کند: دوم اینکه نهاد صنفی و معتبری چون خانه مطبوعات در این لایحه دیده نشده است در حالی که تشکل صنفی رسانه ها خانه مطبوعات است کنش بسیار کمرنگی دارد؛ در ضمن حضور افرادی چون مدیر صداوسیما در حوزه رسانه ها چندان جالب به نظر نمی رسد، صداوسیما رسالتش به عنوان یه تشکل کاملا دولتی با رسانه های غیر دولتی فرق دارد.

مدیر مسئول همدلی اظهار می کند: شرط خبرنگارحرفه ای در این لایحه باید بیمه خبرنگاری یا تاییدیه خانه مطبوعات اعلام می شد نه داشتن پروانه از چند نهاد و اینکه باید در واقعیت و در محتوا رسانه ای باشد.

وی با بیان اینکه دخالت غیر رسانه ای ها خیلی زیاد است و این یک آسیب است، می گوید: الان نظام مهندسی یک تشکل صنفی است اما غیرمهندسی در آن جایی ندارد و این را باید اصلاح کرد.

ربانی مهر بیان می کند: صدور کارت خبرنگاری در این لایحه بر اساس داشتن پروانه و… آمده در حالی که بنده به عنوان مدیر مسئول مستقل اجازه دارم برای خبرنگارم کارت صادر کنم و یا حتی در سطح کلان تر خانه مطبوعات، پس نباید نهاد دیگری را وارد این ماجرا کرد.

مدیر مسئول همدلی ادامه می دهد: البته نکته خوب دیگر، این که در این لایحه اشاره شده به جای ارجاع پرونده رسانه به دادگاه و قاضی یک گروه قضاوت کنند  که از رسانه ها در این کمیته است و این اقدام خوب و قابل ستایش است.

وی خاطرنشان می کند: نکته منفی دیگر این که به مشکلات شغلی و بیمه و سختی کار رسانه ها اشاره نشده، در صورتی که این مشکل اساسی امروز رسانه است؛ اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم اصل لایحه با انجام اصلاحات و گرفتن نظرات فعالین رسانه می تواند بسیار خوب و باعث ارتقا جایگاه رسانه شود.

گزارش از: مجیر خضریان

منتشرکننده: مهری درویش قنبر

انتهای پیام/