اقدامات کتابخانه‌های عمومی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه، مفید و سازنده است

گروه فرهنگ و هنر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان، گفت: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان با برنامه‌ریزی‌های جامع و اقدامات پرمحتوا در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه گام‌های مؤثری برداشته است. به گزارش “فردای همدان”، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با حضور محمدابراهیم الهی تبار؛ معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار همدان، دکتر عاطفه زارعی؛ […]

گروه فرهنگ و هنر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان، گفت: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان با برنامه‌ریزی‌های جامع و اقدامات پرمحتوا در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه گام‌های مؤثری برداشته است.

به گزارش “فردای همدان”، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با حضور محمدابراهیم الهی تبار؛ معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار همدان، دکتر عاطفه زارعی؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان و سایر اعضای انجمن در سالن جلسات دفتر معاونت سیاسی استانداری همدان برگزار شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار همدان، در این جلسه با اشاره به اهمیت برگزاری جلسه انجمن کتابخانه‌ها عمومی در شهرستان‌ها، اظهار کرد:‌ اهتمام فرمانداران به عنوان رؤسای انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌هابه برگزاری منظم جلسات، لازم و ضروری است.

الهی تبار با تقدیر از اعضای حقیقی و حقوقی انجمن که ضمن همکاری مناسب با کتابخانه‌های عمومی در جلسات حضور منظم داشته‌اند، اظهار داشت: از زحمات متولیان امر در حوزه انجمن بویژه فرمانداران و شهرداران، در جلسات استانی تقدیر و نسبت به اقدامات سایرین رسیدگی لازم صورت پذیرد.

وی ضمن تقدیر از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ استان در جهت مساعدت‌های مطلوب با اداره‌‌کل کتابخانه‌ها، خواستار حمایت ویژه سایر دستگاه‌ها از کتابخانه‌های عمومی استان شد و گفت: عملکرد این مجموعه مثبت و سازنده بوده و ضروری است تا حمایت‌های لازم از این مجموعه پویای فرهنگی در جهت ارتقاء فرهنگ مطالعه صورت پذیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان، گفت: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان با برنامه‌ریزی‌های جامع و اقدامات پرمحتوا در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه گام‌های مؤثری برداشته است.

دکتر عاطفه زارعی؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان، در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد شش ماهه این اداره کل پرداخت و اظهار داشت: ثبت رکورد ومشارکت 21 هزار نفری در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی که رشد 4 برابری در تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال گذشته داشته است از اقدامات این اداره کل بود که با مشارکت همکاری دستگاه‌های اجرایی استان صورت گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان، عنوان داشت: نقد و رونمایی کتاب‌های «به نام خدا، محمد بروجردی ام، مصاحبه نمی کنم»، «ماهم هستیم» و «پرده‌داران راز دوست»، نشست کتاب‌خوان اقشار ویژه قشر کتابداران، برگزاری مراسم بزرگداشت ایثارگران و تقدیر از دو نویسنده شاخص دفاع مقدس از اقدامات صورت گرفته این اداره‌کل بوده است.

وی برگزاری بیش از 340 نشست کتاب‌خوان(معرفی بیش از 1700 نسخه کتاب توسط 1700 نفر)، برگزاری 442 برنامه اوقات فراغت در فصل تابستان نظیر کلاس‌های قرآنی، نقد نویسی، نقاشی، کاردستی و … را از دیگر اقدامات صورت گرفته این اداره‌کل در سالجاری عنوان کرد.

دکتر زارعی با اشاره به اینکه «نسخه‌های خطی و قدیمی استان را احصاء کرده‌ایم»، بیان کرد:‌ با دعوت از کارشناسان نسخه‌های خطی نهاد کتابخانه‌های کشور، تمام نسخه‌های قدیمی کتابخانه‌های استان بررسی و کتاب‌های خطی، سربی، سنگی شناسایی و مورد مراقبت ویژه قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های استان همدان با اشاره به اینکه «در این عملیات یک‌میلیون و 300 هزار نسخه کتاب رف‌خوانی شد»، افزود: از سال 92 تاکنون بیش از 550 هزار کتاب به مجموعه منابع کتابخانه‌های عمومی اضافه و همچنین بیش از 270 هزار کتاب از طرف مردم به مجموعه اهدا شده و کتاب‌های فرسوده و یا کتاب‌هایی که اعتبار علمی آن‌ها بروز نیست از رده خارج شده است.

دکتر زارعی در ادامه با بیان اینکه «دو شهر زنگنه و فرسفج در استان فاقد کتابخانه هستند»، اظهار کرد: در شهر زنگنه با آمادگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به واگذاری مکانی به اداره‌کل کتابخانه‌ها، اقدامات آن در حال انجام است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان همدان با اشاره به اینکه «کتابخانه شهر فرسفج نیز آماده بهره‌برداری است که امیدواریم در هفته کتابخانه راه‌اندازی شود»، افزود: اقدامات تکمیلی کتابخانه عمومی شهید مظاهری شهر مریانج در حال انجام است که امیدواریم در دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام/