نشست خبری آنلاین “فردای همدان” با معاون جوانان ورزش و جوانان استان همدان

نشست خبری آنلاین “فردای همدان” با معاون جوانان ورزش و جوانان استان همدان برگزار شد. به گزارش “فردای همدان”، اسداله ربانی مهر، معاون جوانان سازمان ورزش و جوانان استان همدان در گفتگوی آنلاینی که برگزار شد به سوالات مخاطبین جواب داد. متن کامل این گفتگوها را می‌خوانید. ربانی مهر می گوید: حوزه جوانان استان در […]

نشست خبری آنلاین “فردای همدان” با معاون جوانان ورزش و جوانان استان همدان برگزار شد.

به گزارش “فردای همدان”، اسداله ربانی مهر، معاون جوانان سازمان ورزش و جوانان استان همدان در گفتگوی آنلاینی که برگزار شد به سوالات مخاطبین جواب داد. متن کامل این گفتگوها را می‌خوانید.

ربانی مهر می گوید: حوزه جوانان استان در حوزه های مختلف سازمانهای مردم نهاد، ازدواج و طلاق، برنامه های مناسبتی، برنامه های فرهنگی در حوزه ورزش، هفته جوان، هفته ازدواج، برگزاری برنامه های فرهنگی هویتی جشنواره ها و…فعالیت می کند و در سالهای اخیر استان همدان در حوزه جوانان باوجود جوانان نخبه فعال و بسیار با برنامه ای که دارد از استان های فعال کشور است؛ دونمونه کوچک آن یکی ازسمن های جوان همدان است که دراسفندماه درگیرم درمیان۷۰ تیم رباتیک کسب رتبه اول را داشت و همه مسابقات ترکیه را گرفت.

همچنین در حوزه سازمانهای مردم نهاد فعالیت هایی چون راه اندازی ۳۰سمن جدید، دوره توانمندسازی سمن ها، همایش سمن های استان، اردوها گردشگری وهویتی سمن ها، برنامه های ورزشی سمن ها، تسهیلات اشتغال زایی سمن ها با همکاری صندوق کارآفرین، اعزام به دوره های کشوری، حمایت ویژه از سمن های شهرستانها، دیدار با مسئولین، اجرای برنامه های هفته جوان مثل جشنواره ها و… انجام می گیرد.

درسال ۹۵ همدان تنها استانی بود که علاوه بر راه اندازی خانه جوانان در اسفندماه با حضور معاون وزیر….سمن سرای جوانان را راه اندازی کرد.

۴ دبیرخانه تخصی سمن ها در حوزه علمی، آسیبهای اجتماعی، گردشگری و محیط زیست و خیریه.همچنین مشکل مکان و دفترسمن ها که همیشه مطرح بود، حل شد؛ انتخابات مجمع عمومی سمن های جوانان در اسفندماه برگزار و هر هفته جلسات منظم برگزار می شود.

همچنین امروز ساعت۱۶ در محل خانه جوانان جلسه عمومی دبیران سمن ها با موضوع هفته جوان، برنامه های اوقات فراغت و خانه جوانان برگزار می شود.

سوال نخست، تعریف اولیه سمن برای کسانی است که با این مفهوم آشنایی ندارند .

سازمان های مردم نهاد یا سمن تشکلهای غیردولتی هستند که در حوزه های مختلف  فرهنگی علمی خیریه محیط زیست و گردشگری آسیب های اجتماعی و… در کشور فعالیت می کنند در کشور است.

سمنهای جوانان استان همدان در چه حوزه هایی بیش از سایر حوزه ها فعال هستند؟

در حوزه فرهنگی، اجتماعی، خیریه، آسیب های اجتماعی، علمی، پژوهشی، کارآفرینی محیط زیست، گردشگری و خانواده فعال هستند.

اولویت نخست با چه حوزه ای است؟

در شرایط فعلی اولویت آسیب های اجتماعی، علمی، فرهنگی، گردشگری و محیط زیست است.

در صورت امکان تنها مواردی از فعالیت های اسفندماه سمن های جوانان جهت اطلاع دوستان ارسال شود؟

کسب مقام اول مسابقات ملی رباتیک جی کاپ استان گیلانو کسب سهمیه مسابقات جهانی آنکارا توسط تیم رباتیک موسسه مردم نهاد پیشرو در علم از تشکل های اداره کل ورزش وجوانان همدان.

روندرشد کیفی سمن ها 2-چشم انداز بهرگیری برتر از ظرفیت های سمن های استان 3-شاخصه های مهم فعالیت سمن های استان 4-نحوه و روند حمایت از سمن های استان و... را بفرمایید؟

رشد کمی بر اساس علاقه افراد در حوزه های تخصصی در حال حاضر ۷۵ نفر در سامانه درخواست تشکیل سمن دادند که براساس آمار وزارت ۴ استان بودیم که استقبال خوبی شد.۲. بهره گیری بهتر با برنامه ریزی درست ومشارکت سمن ها امکان دارد که در دست اقدام است ۳. شاخصه های مهم اجرای برنامه های بزرگ و تاثیرگذار بر اساس نیازهای روز

خبرخوب دیگر اجرای ۷ طرح ملی از سوی سمن های استان در سال جاری با موفقیت وزارت از جمله مسابقات رباتیک جوانان کشور، گردهمایی عکاسان گردشگری، ‌‌تربیت مربی زبان انگلیسی، مسابقات فوتسال سمن های کشور، جشنواره فرهنگی ورزشی سمن ها است. البته هنوز تامین اعتبارنشده و در دست پیگیری است.

آیا در سمنها گرایشهای متفاوت حضور دارند ؟

بله من معتقدم  که درحوزه جوانان و کارهای فرهنگی نباید خط کشی کرد.خود شما که ازسمن های فعال جوانان هستید و دوستان را می شناسید سعی براین است که نگاه ها بر اساس عملکرد سمنها باشد.

از آقای ربانی بپرسید برای تشکل های با سابقه ای که در دولت احمدی نژاد از فعالیتشان جلوگیری شد و اعتبار نامشان تمدید نشد در دوران مدیریتشان چکار کرده اند؟ مشخصا کانون قلم قدیمی ترین ngo سازمان ملی جوان.

تشکل های قبلی که مراجعه کردند آنهایی که در شرایط سنی مشکل نداشتند با تمدید مجوز فعالیت داشتند مراجعه هم که کردند گفتم. البته مواردی بود که مشکل مالی داشتند و استعلام نگرفتند شورای سنی شان اجازه نداد. درغیر این صورت مشکلی ندارند.

گرایش فکری خودتان را نزدیک به کدام جریان سیاسی ایران می دانید؟

بنده معتقدم به عنوان کسی که درحوزه فرهنگی فعالیت میکنم سعی ام  این است که با پرهیز از سیاسی کاری ها درحوزه خودم فعالیت کنم و رمز بسیاری ازموفقیت ها همین بود و در حال حاضر براساس برنامه های دولت در حوزه جوانان سمن ها ازدواج، اوقات فراعت و… خدمت جامعه عزیز جوانان هستیم.

از آقای ربانی مهر بپرسید آیا معتقدیم این آمارهای تعداد سمن ها که دارند اثر اجتماعی واقعی دارند و واقعا به عنوان یک ngo تاثیرگذارند؟ من فکر میکنم بیشتر یک بازی هیجان انگیز انجام میشود تا یک فرایند موثر و تاثیر گذار بر مسائل جامعه.

من همیشه گفتم سه نوع سمن داریم یکی مجوز می گیرد برای کار و دغدغه دارد و خیلی فعال. یکی هم مجوزش را میگیرد دغدغه دارد، حضوردارد، کار می کند اما کم. یکی هم فقط مجوز را دارد و میرود کاری هم نمی کند. آمار واقعیت است نمیشود اعلام کرد اما فعالیت ها مطمئنا تاثیرگذاراست، هرچند رضایت بخش و ایده ال شاید نباشد، نمونه آن فعالیت همین ماه اسفندماه سمن ها بود که من از۱۵ نوع فقط سه مورد اشاره کردم. باید پذیرفت تشکلها درایران قدمت زیادی ندارند اما به خوبی فعال شدند.

جهت اطلاع دوستان برای سه ماه اول امسال در حوزه جوانان استان اقدامات زیر در دست اقدام است:

1.اجرای طرح همسان گزینی بعد از تهران و اصفهان در همدان

۲.جشنواره حضرت علی اکبر(ع) و تقدیر از جوانان نخبه استان

۳ .راه اندازی ۳۵ تشکل جدید در۹حوزه مختلف

۴.دوره آموزشtoto  ویژه مربیان ومشاورین خانواده با همکاری دفتر ازدواج وزارت ورزش وجوانان

۵. جشنواره بهار زندگی با همکاری دانشگاه بوعلی در حوزه خانواده

۶. راه اندازی مرکز مشاوره خانواده

۷. اردوی گردشگری وهویتی و نور تشکل های جوانان

8 .سخنرانی جوانان نخبه در خطبه های نماز جمعه در هفته جوان درهمه شهرستانها در اردیبهشت ماه

۹. ساخت المان، نرم افزار و… با موضوع جوانان

۱۰.همایش جوانان و کارآفرینی با موضوع شعار سال

۱۱.فعال نمودن مجمع خیرین ازدواج شهرستانها

۱۲.جشن گلریزان زوج های جوان درسه شهرستان

۱۳.همایش جوانان و کارآفرینی

۱۴.طرح جوان کارت و استفاده جوانان همدانی از مراکز فرهنگی تفریحی و گردشگری

۱۵. برنامه های اوقات فراغت خانه جوانان

۱۶. برگزاری کارگاه توانمندسازی جوانان حاشیه شهر

۱۷. اجرای ۴۶ برنامه هفته جوان با همکاری سمن های جوانان

۱۸. برگزاری ستاد ساماندهی امور جوانان استان و شهرستان به ریاست استانداران و فرماندار آن و پیگیری کمک مالی جهت طرح های جوانان

۱۹. برگزاری ۵نمایشگاه با موضوع ازدواج، آسیب های اجتماعی، فضای مجازی و…

سخن پایانی

موضوع و مشکل جوانان عمومی و فراگیراست و همه دستگاه ها از ارشاد و دانشگاه ها تاصداوسیما و اداره کار و اوقاف و… وظیفه دارند و باید برای حل این مشکلات همه کمک کنند. دفتر امام جمعه بنیاد صیانت از خانواده راه اندازی کرد و شاید نتیجه آن کاهش طلاق بعد از پنج سال بود. البته هنوز دستگاه های فرهنگی چون صداوسیما، بعضی دانشگاهها اداره اوقاف و….عملکرد خوبی در این حوزه ندارند و امیدواریم که در سال جدید مثل دانشگاه بوعلی فعال ترشوند وبی شک نتیجه آن حل بخشی از مشکل جوانان است و همچنین در حوزه اقتصادی از استانداران تا اداره کار و صنعت و کشاورزی و‌… زمینه اشتغال جوانان را فراهم آورند.

انتهای پیام/