نشست خبری آنلاین “فردای همدان” با دبیرکل فدراسیون جهانی او-اسپرت

نشست خبری آنلاین “فردای همدان” با قاسم منوچهری بنیانگذار و دبیرکل فدراسیون جهانی او-اسپرت برگزار شد. به گزارش “فردای همدان”، قاسم منوچهری بنیانگذار و دبیرکل فدراسیون جهانی او-اسپرت در گفتگوی آنلاینی که برگزار شد به سوالات مخاطبین جواب داد. متن کامل این گفتگوها را می‌خوانید. خودتان را معرفی کنید؟ محمد قاسم منوچهری، متولد 1356 در […]

نشست خبری آنلاین “فردای همدان” با قاسم منوچهری بنیانگذار و دبیرکل فدراسیون جهانی او-اسپرت برگزار شد.

به گزارش “فردای همدان”، قاسم منوچهری بنیانگذار و دبیرکل فدراسیون جهانی او-اسپرت در گفتگوی آنلاینی که برگزار شد به سوالات مخاطبین جواب داد. متن کامل این گفتگوها را می‌خوانید.

خودتان را معرفی کنید؟

محمد قاسم منوچهری، متولد 1356 در همدان هستم. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی، بنیانگذار و دبیرکل فدراسیون جهانی او-اسپرت، رئیس انجمن های او-اسپرت ج.ا.ایران.

حوزه فعالیت او-اسپرت را بفرمایید؟

چنانچه منظورتان ساختار فنی او-اسپرت است، خرسندم تا به اطلاع برسانم ساختار فنی چند ورزشی او-اسپرت یا چند مهارتی بودن آن از بازی های ملی دوز،  الک دولک،  تیرکمان سنگی، لی لی، شنا و زورآزمایی اقوام پارسی شکل گرفته که طی یک فرایند مطالعاتی عمیق و مدرن استاندارد گردیده و به صنعت ورزش تبدیل شده است. این رشته شامل  ورزش های آبی (ترکیب مچ اندازی، شنا و  دویدن  همراه  با  عبور  از موانع در ساحل)،  ورزش های هنری  (ترکیب مهارت های  سرعتی و عبور از موانع همرا با حرکات آکروباتیک)،  ورزش های مبارزه ای (نبرد آزاد، ترکیبی و نیمه آزاد) و ورزش های ذهنی (دوز ) می باشد که با استفاده از واژگان پارسی و نامهای باستانی شهرهای ایران تکنیک ها و رشته های تحت پوشش آن نام گذاری شده و مورد توجه ویژه مسئولین این مرز و بوم قرار گرفته است.

یعنی او- اسپرت یک رشته کاملا ایرانی است؟ توضیح بیشتری درباره این رشته بفرمایید.

بله او-اسپرت یک رشته ورزشی ایرانیست، در واقع او- اسپرت از مخفف عبارت اوریجینال پرشین اسپرت استخراج گردیده که نام تجاری ورزش های پارسیان اصیل است و  سال ها پیش توسط من و گروهی از ملی پوشان، قهرمانان جهان و متخصصین علوم ورزشی در ایران پایه گذاری شده و با موفقیت به بازار جهانی ورزش عرضه گردیده است.

سال تاسیس این رشته چه زمان است و تاکنون چه مسابقاتی را برگزار کرده است؟

بخشی از تشکیلات ملی این رشته ورزشی در مورخ 8/11/ 1385 توسط سازمان تربیت بدنی وقت مجوز فعالیت دریافت نموده و پس از توسعه همه جانبه و جذب علاقه مندان بی شمار، درمورخ 25/5/1393  انجمن او-اسپرت کشور در وزارت ورزش و جوانان  و  پیرو آن در مورخ 9/11/1393  انجمن او-اسپرت دانشجویان کشور تحت پوشش دانشگاه پیام نور کشور و همچنین در مورخ 4/9/1394  انجمن او-اسپرت کارگران کشور تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز به فعالیت نمودند و تعامل این انجمن ها در سطوح استانی و شهرستانهای سراسر کشور با سازمانها ونهادهای دولتی و غیر دولتی ازجمله جمعیت هلال احمر، دانشگاه آزاد اسلامی ، وزارت آموزش و پرورش و شهرداری ها بارها توسط مقامات ورزشی چشمگیر و قابل توجه قلمداد شده است .

شایان ذکر است تشکیلات بین المللی این رشته ورزشی برابر با مقررات بین المللی در مورخ 24/9/1384 در ایران تاسیس و پس از پالایش و بررسی های لازم سرانجام در16/2/1389 کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران ضمن معرفی فدراسیون جهانی او-اسپرت و محمد قاسم منوچهری بعنوان بنیانگذار آن، مرکزیت و دبیرخانه این رشته ورزشی را در جمهوری اسلامی ایران به تمامی کمیته های ملی المپیک کشورها اعلام و گزارشی از توسعه و عملکرد قابل توجه این رشته ایرانی را به شورای المپیک آسیا ارسال نمود و موجبات حمایت و همکاری سایر کمیته های ملی المپیک کشورها را به ارمغان آورد.

همچنین تا کنون بیست و سه دوره مسابقات قهرمانی مردان کشور و هجده دوره مسابقات قهرمانی بانوان کشور، 9 دوره مسابقات قهرمانی آماتور جهانی (آقایان و بانوان)، 6  دوره مسابقات قهرمانی آماتور آسیایی (آقایان و بانوان)،5  دوره مسابقات قهرمانی آماتوری اروپا ( آقایان و بانوان)، و ده ها رویداد بزرگ و کوچک در اقصی نقاط جهان برای او-اسپرت سازماندهی شده است.

 

هدف از تشکیل او اسپرت چه بوده است؟

اهداف استراتژیک تاسیس و توسعه او-اسپرت عبارتند از: تقویت قدرت چانه زنی ایرانیان در دیپلماسی بین‌المللی ورزشی، تقویت صنعت گردشگری ورزشی، جذب گردشگر خارجی، اشتغال زائی و پیرو آن ارزآوری.

شنیده شده که او اسپرت قصد دارد رشته های خود را وارد بازی های المپیک کند؟ این موضوع تا چه اندازه صحت دارد و مهم تر اینکه چقدر شدنی است؟

به نکته مهمی اشاره نمودید. توسعه جهانی این رشته در 68 کشور و عضویت فدراسیون جهانی او-اسپرت درسازمان های مسئول در جنبش جهانی المپیک شامل آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA، شورای بین المللی علوم ورزشی و تربیت بدنی(ICSSPE)، انجمن جهانی ورزش های همگانی (TAFISA)، انجمن بین المللی اطلاعات ورزشی(IASI) و همکاری مستمر و هدفمند با   شورای المپیک آسیا(OCA) و اتحادیه فدراسیون های بین المللی (SportAccord) و همچنین برگزاری 9 دوره قهرمانی آماتور جهان (بانوان و آقایان در رده های سنی مختلف) و 6 دوره قهرمانی آماتور آسیا (آقایان و بانوان رده های سنی مختلف) و ده ها رویداد بین المللی بزرگ و کوچک از شرقی ترین کشورهای قاره آسیا چون فیلیپین، تایوان و کره جنوبی تا غربی ترین کشورهای قاره ی اروپا و آمریکا چون ایتالیا، اسپانیا و آمریکا نشان از جهانی شدن این رشته ایرانی بدون یک ریال بار مالی برای وزارت ورزش و جوانان را دارد و مقدمات ورود غریب الوقوع اولین رشته ورزشی ایرانی را در شورای المپیک آسیا را فراهم نموده است.

همچنین پیرو جلسه حضوري مقامات او-اسپرت جمهوری اسلامی ایران در اداره مركزي شوراي المپيك آسيا (OCA) در كويت و مذاكرات به عمل آمده با آقاي حيدر فرمان رئيس اداره بازي‌هاي آسياييOCA  ، جلسه ای در مورخ 1/3/1394 در دفتر استاندارمحترم همدان با حضور دکتر مرتضی بانک معاون محترم کل نهاد ریاست جمهوری، محمد ناصر نیکبخت استاندار همدان و اینجانب بنیانگذار و دبیرکل فدراسیون جهانی او- اسپرت، حیدر فرمان رئیس اداره بازی های آسیایی شورای المپیک آسیا و الهادی محمد رئیس کمیته روابط بین الملل شورای المپیک آسیا، سید عبدی افتخاری مدیرکل  وقت ورزش و جوانان استان همدان، شجاعی خزانه دار کمیته ملی المپیک، علیپور رئیس فدراسیون انجمن های ورزشی، دکتر جاسم منوچهری دبیرکل فدراسیون آسیایی او-اسپرت و دکتر بهروزکارخانه ای رئیس فدراسیون آسیایی او- اسپرت برگزار شد و مقدمات ورود او- اسپرت ورزش های پارسیان اصیل را در شورای المپیک آسیا فرآهم آورده که به یاری خداوند متعال برای نخستین بار در تاریخ ورزش جمهوری اسلامی ایران یک رشته ورزشی ایرانی به عضویت شورای المپیک آسیا در خواهد آمد که نقطه عطفی در دیپلماسی بین المللی فرهنگی ورزشی خواهد بود.

شایان ذکراست اینجانب به همراه اعضای هیات رئیسه فدراسیون جهانی او-اسپرت در حال مذاکره با اسپورت آکورد و اعضای کمیته بین‌المللی المپیک(IOC)جهت شناسائی این رشته ورزشی تحت عنوان ورزش پارسیان اصیل می‌باشند که نتایج قابل توجه و ارزشمند آن به زودی به اطلاع حضرتعالی خواهد رسید.

نحوه استخدام در او اسپرت به چه شکل است؟ برخی از جوانان ورزشکار استان همدان اطلاعات بیشتری در این رابطه می خواهند؟ مهمتر اینکه تا چه تاریخی مهلت ثبت نام است؟

همانگونه که مطلع هستید اشتغالزایی یکی از دغدغه های اصلی مردم و دولت و کلا نظام  جمهوری اسلامیست.

لذا در راستای منویات مقام معظم رهبری، و با توجه به نام گذاری مجدد سال 96، فدراسیون جهانی او-اسپرت با همکاری بخش خصوصی در نظر دارد تا سهم خود را در این مقوله مهم اجتماعی ایفا نماید، ما در تلاشیم  تا 100 نفر از فارغ التحصیلان تربیت بدنی وعلوم ورزشی این مرز و بوم را در قالب ووف دولوپمنت آفسیر (افسران توسعه ورزش) استخدام نماییم.

آخرین مهلت ثبت نام مقدماتی پایان وقت اداری شنبه آتی خواهد بود.

راه های ارتباط با انجمن او اسپرت در استان همدان و کشور چیست؟

خوشبختانه دبیرخانه فدراسیون جهانی او-اسپرت در همدان است، دفتر انجمن او-اسپرت کشور نیز در همدان مستقر است، به نظرم بد نیست سری به ما در شهرک الوند بزنید و از نزدیک با مقر تشکیلات ملی و بین المللی این رشته ایرانی آشنا شوید. آدرس: شهرک الوند، انتهای خیابان گلستان، مجموعه ورزشی او-اسپرت، طبقه سوم.

او اسپرت تا چه اندازه می تواند به صنعت گردشگری استان کمک کند؟

برای آنکه پاسخ این سوال را بدهم اجازه بدهید تا مقوله گردشگری ورزشی را با هم مرور کنیم. گردشگری ورزشی به سفرهایی گفته می‌شود که تماشای یک مسابقه‌ی ورزشی یا شرکت در مسابقات یا رویداد های ورزشی را در بر می‌گیرد. گردشگری ورزشی یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری و صنعت توریسم است که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و بر تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود.

بسیار خوب نقش او-اسپرت در گردشگری استان را باید اینگونه بیان نمود. مقر جهانی او-اسپرت در همدان است، آکادمی بین المللی این رشته ورزشی نیز در همدان است، هر دو نهاد ذکر شده دارای مجوز های قانونی از دستگاه ورزشی کشور است. او-اسپرت به روش های مختلف می تواند نه تنها در توسعه صنعت گردشگری همدان و جذب گردشگر داخلی و بخصوص خارجی بلکه در صادرات صنایع دستی آن نقش آفرین باشد، با کمی تامل و دقت می توان اینگونه بیان نمود که در واقع ایرانی ها در کدام فدراسیون جهانی  ورزشی معتبر شناسایی شده در جنبش المپیک (منظور سازمانهای رسمی ورزشی جهانی است ) سمت دارند، که در سطح دبیرکلی آن فعالیت کند و بتواند در تصمیم سازی کلان آن فدراسیون جهانی دخیل باشد.

او-اسپرت طی سنوات گذشته با برگزاری رویداد های مختلف ملی و بین المللی در همدان نشان داده است که از چه توانی در حوزه جذب گردشگر خارجی برخوردار است.

من یقیین دارم نمونه های بارز آن را می توان برگزاری مسابقات قهرمانی آسیایی او-اسپرت در سال های 2010 در سالن ابن سینا، سال 2015 در سالن 6000 نفری انقلاب بیان نمود.

البته طرح گردشگری او-اسپرت در مراحل نهایی در ادارات استان است، ما در صدد هستیم یکی از بزرگترین کمپ های گردشگری منطقه را در همدان در مستاحتی 5 هکتاری در منطقه منوچهری دایر کنیم. استانداری، میراث فرهنگی و ادارات مرتبط در جریان این روند هستند.

آیا هزینه های ثبت نام در رشته های او اسپرت به نحوی هست که افراد از هر قشری بتوانند در این رشته ها ثبت نام کنند؟

در طبقه اول اداره مرکزی او-اسپرت در شهرک الوند باشگاه او-اسپرت دایر است، هر فردی با هر شرایط مالی که دوست دارد در آنجا می تواند عضو شود،آنجا صندوقی وجود دارد که جهت کمک به قشری که نام آن را ذکر نمی کنم وجود دارد و شهریه یکی از کلاس های شخصی خودم مستقیما توسط متقاضیان داخل آن صندوق ریخته میشود و صرف امور خیریه می شود، او-اسپرت در باشگا های خودش یک سانس مجانی برای قشر ضعیف جامعه دارد که سال ها دایر است.

در او اسپرت چه اندازه به ورزش بانوان توجه شده است؟

جایگاه بانوان در او-اسپرت دقیقا برابر آقایان است واز ابتدا این یکی از حساسیتهای مدیران ارشد او-اسپرت بوده و می باشد. این موضوع را می توان در کلاس های دایر او-اسپرت در اقصی نقاط کشور، در تیم های ملی اعزام شده به مسابقات و رویداد های بین المللی او-اسپرت و حتی کرسی های کسب شده توسط بانوان او-اسپرت در حوزه ورزش بین الملل به راحتی دریافت.

خبرنگار: مجیر خضریان

انتهای پیام/