توزیع100 هزار نهال درخت ویژه روزدرختکاری در استان

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان همدان از توزیع100 هزار نهال درخت ویژه روزدرختکاری در استان خبر داد و اضافه کرد: 50 هزار نهال بین مردم و شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.   به گزارش خبرنگار پایگاه خبری”فردای همدان” اسفندیار خزایی، مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان همدان در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های هفته […]

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان همدان از توزیع100 هزار نهال درخت ویژه روزدرختکاری در استان خبر داد و اضافه کرد: 50 هزار نهال بین مردم و شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری”فردای همدان” اسفندیار خزایی، مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان همدان در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های هفته منابع طبیعی بیان کرد: هفته منابع طبیعی از 15 اسفند ماه آغاز می‌شود و تا 21 اسفند نیز ادامه خواهد داشت، برنامه های این هفته در امتداد شعار «همیار طبیعت باشیم» صورت می‌گیرد و سیاست اصلی در هفته منابع طبیعی افزایش مشارکت مردمی در راستای حفظ منابع طبیعی است.

 

وی ادامه داد: برنامه‌های این هفته در حوزه های روز ملی درختکاری، فرهنگ منابع طبیعی، مسئولیت اجتماعی و رسانه، جنگلبانان و حفاظت و قانون، سلامت اداری، بسیج سازندگی و همیاران طبعیت، آموزه‌های دینی و خیرین و سازمان‌های مردم نهاد، مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، مشاکرت مردم و اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد.

 

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان همدان از توزیع100 هزار نهال درخت ویژه روزدرختکاری در استان خبر داد و افزود: همزمان با روز درختکاری 50 هزار نهال بین مردم و شهرستان‌ها توزیع خواهد شد و 5 هزار و 300 هکتار از شهر فارسبان به عنوان پایلوت کاشت نهال در نظر گرفته شده است.

 

خزایی با بیان اینکه توزیع نهال در راستای طرح «نهضت سبز» اظهار کرد: 50 هزار نصله از این نهال‌ها را درختان سوزنی برگ و پهن برگ شامل می‌شود.

 

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان همدان با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری منابع طبیعی اظهار کرد: در راستای حفظ منابع طبیعی باید به روز باشیم، اگر عرصه‌های منابع طبیعی را احیاء نکنیم و در حفظ آن نیز کوشا نباشیم باید بهای زیادی را برای احیا آن‌ها پرداخت کنیم.

 

خزایی ادامه داد: استعدادیابی اراضی یکی از مهمترین برنامه‌ها در راستای حفظ منبع طبیعی است که در طی همین طرح باید نیازهای راضی را مورد آمایش قرار دهیم و اراضی درجه 1 را مورد حفاظت و عدم تخریب قرار دهیم.

 

وی با بیان اینکه حوزه آبخیز استان در ارتفاعی قرار دارد که هیچ حوزه آبی دیگر به صورت گسترده در آن وارد نمی‌شود، افزود: باید در حفظ ذخیره آبی در استان کوشا باشیم، باید در استفاده از سفره‌های زیرزمینی درایت  داشته باشیم و باید بدانیم بدون آب تمدنی نخواهیم داشت.

 

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان همدان عنوان کرد: در بحث آبخیزداری یک میلیون و 100 هزار هکتار مطالعه توجیهی داشته‌ایم، شش هزار و 703 هزار هکتار مطالعه تفصیلی،اجرایی و 273 هزار هکتار عملیات اجرایی انجام شده است.

 

خزایی افزود: حفظ و احیاء منابع طبیعی نیازمند تخصص است به همین دلیل یگان حفاظت منابع طبیعی در سال 87 در همین راستا تشکیل شد و در راستای برخورد با زمین خواری، متخلفان و حفاظت فیزیکی اقدامات خوبی داشته است و البته علملکرد رسانه ‌ها نیز فهم مردم را راحت تر کرده است.

 

وی ابراز کرد: حیات سفره‌های آب زیرزمینی وابسته به پوشش گیاهی است، اگر پوشش گیاهی سطح زمین مناسب نباشد سفره آب زیرزمینی هم نخواهیم داشت و مراتع تا 30 برابر کاهش سبیل و روان آب را موجب می‌شوند.

 

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان همدان با تأکید بر اینکه 100 هزار هکتار از عرصه‌های ملی در راستای حفاظت مشارکتی برنامه داریم اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح حفاظت مشارکتی توسط بهره‌برداران است.