عکاسان به جای خلق، تنها ثبت می کنند/ گردآمدن نورنویسان هنرعکاسی درهمدان

گروه فرهنگ و هنر: کارگاه یک روزه عکاسی با موضوع نورپردازی دراستودیو 19 تیرماه با حضور سعید دستوری عکاس شناحته شده کشور در همدان برگزار خواهد شد.     به گزارش “فردای همدان”، چند سالی است گرایش به رشته عکاسی در بین جوانان همدانی بیشتر شده و با فراگیر شدن دوربین های دیجیتال، ضرورت آموزش […]

گروه فرهنگ و هنر: کارگاه یک روزه عکاسی با موضوع نورپردازی دراستودیو 19 تیرماه با حضور سعید دستوری عکاس شناحته شده کشور در همدان برگزار خواهد شد.

 

 

به گزارش “فردای همدان”، چند سالی است گرایش به رشته عکاسی در بین جوانان همدانی بیشتر شده و با فراگیر شدن دوربین های دیجیتال، ضرورت آموزش عکاسی نیز بیشتر احساس می شود. درکنار دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی و دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر، برخی آموزشگاه های خصوصی و انجمن سینمای جوانان همدان با این مسئولیت را به دوش می کشند و به علاقمندان آموزش می دهند اما همه امکانات و فرصت های آموزشی درهمدان وجود ندارد و گاهی برخی هنرجوها برای تکمیل آموخته ها راهی تهران می شوند در این بین فرصت حضور در تهران برای همه عکاسان همدانی فراهم نیست.

اما به تازگی شاهد اتفاق دیگری درحوزه آموزش عکاسی هستیم آن هم برگزاری همایش ها، نمایشگاه ها و کارگاه هایی هستیم که با حضور مدرسان تراز اول کشور درهمدان برگزار می شود. جشنواره عکس سبز که به تازگی برگزار شد نمونه ای ازاین اتفاقها بود.

یکی دیگر ازاین رویدادها کارگاه یک روزه عکاسی با موضوع نورپردازی دراستودیو است که 19 تیرماه با حضور سعید دستوری عکاس شناحته شده کشوردرهمدان برگزار خواهد شد؛ سعید دستوری دانش آموخته عکاسی با تخصص نورپردازی پرتره از کالج کامپتون کالیفرنیا ست. وی مدرس عکاسی و عضو هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران نیز هست.

درفراخوان این برنامه آمده است؛ تمامی علاقمندان ازسراسر کشور می توانند دراین کارگاه ثبت نام کنند و تسهیلات ویژه اسکان ازسوی برگزار کننده برای کسانی که از شهرهای دیگر دراین کارگاه حضور پیدا می کنند فراهم خواهد شد و در پایان گواهینامه معتبر شرکت در کارگاه از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرکت کنندگان اعطا می شود.

محمدرضا سمندردبیر اجرایی این برنامه با تاکید بر اهمین نور درعکاسی می گوید: همان طور که از واژه فتوگرافی پیداست عکاسی به معنی نوشتن با نور است و عکاس به مثابه نویسنده ایست که قلمش نور است.

از دیرباز تا کنون و به دلیل نقش مهم ایران در تاریخ عکاسی و این مهم که تنها چند سال پس از اختراع و پیدایش عکاسی درجهان به همت قاجاریان عکاسی درایران شروع به رشد و تعالی کرد بسیاری از بزرگان تاریخ این هنر از ایران به جهان معرفی شدند و این روند تا اکنون نیز ادامه داشته است.

این عکاس شناخته شده همدانی در ادامه می گوید:  متاسفانه پس از ظهور عصر دیجیتال و ظهور دوربین هایی که دیگر خودکار عمل می کند و عکاس را از داشتن علم و دانش عکاسی به ظاهر بی نیاز کرده است، شاهد سیل عظیمی از تصاویر بی ارزشی هستیم که تنها نام عکس را با خود حمل می کنند تا آن جا که امروزه هر کسی که یک گوشی موبایل دارد درواقع یک دوربین عکاسی هم با خود دارد در نتیجه یک عکاس نیز هست به همین کیفیت و کمیت نیز انتشار عکس در دنیای امروز یک مسئله معمول و ساده است.

وی ادامه می دهد: آن چه که فقدان بزرگ زمانه ما دراین هنر است، این است که این سیل خروشان چه خوب ویا بد بنای هنر عکاسی را نزد عکاسان به ظاهر حرفه ای را هم با خود برده است و عکاسان در هر گروه چه صاحبان استودیوها و چه عکاسان دیگر در ژانر های مختلف قلم خود را زمین گذاشته اند و به جای خلق تنها ثبت می کنند و بهتر بگوییم درکی از نور و تاثیر شگفت انگیز و بی انتهای آن ندارند. و جمعیت شان درمقابل عکاسان آگاه و خوش خط نسبت دریا به قطره است.

سمندر می گوید: دراین میان بزرگانی چه از نسل دیروز و چه از نسل جوان هستند که همچنان این هنر را قلم زنی می کنند و بار امانت را به دوش می کشند همچنین لازم است که این جمعیت بسیار اندک همت کنند و آن چه که در دستان بارور خود دارند را به نیت زنده نگه داشتن هنر عکاسی با دیگران تقسیم کنند. دیگرانی که به زعم من نه از سر نادانی که تنها به دلیل آشنا نبودن به نوشتن با نور و سهل انگاشتن این هنر به لطف دیجیتالیزم به این ورطه گرفتار شده اند.

محمدرضا سمندر با اشاره به وضعیت آموزش عکاسی در همدان می گوید: در این راستا بی شک آموزش تنها راه برون رفت است. اما ازآنجا که اساتید فن دربیشتر موارد درپایتخت فعالیت می کنند علاقمندان و فعالان این هنر و فن در شهرستان ها به دلایل موجه ازجمله دشواری رفت و آمد راهی مثمر ثمر نمی یابند مگر اینکه مجالی دست دهد و به همت صاحبان حرفه کلاس ها و در بهترین شکل کارگاه های حرفه ای عکاسی برگزار شود؛ شهر همدان علیرغم نزدیکی به پایتخت ازاین قاعده مستثنی نیست اگرچه صاحب عکاسانی تواناست اما در زمینه آموزش بی شک به وضعیت مشابه مبتلاست.

وی در ادامه به حضور سعید دستوری درهمدان اشاره کرده، می دهد: در این جا میتوان به عکاس توانا و هنرمند شهر همدان استاد عباس عرب زاده اشاره کرد که به حق از سرآمدان نور نویسان خلاق و بی نظیر است که وی نیز در پایتخت زندگی می کنند لذا رویداد برگزاری کارگاه نورپردازی در استودیو که در تاریخ 19تیر ماه پیش روی علاقمندان و هنرمندان شهر همدان قرار گرفته است نقطه عطفی است که می تواند سرآغاز گامی استوار و بی نظیر درعرصه هنر عکاسی درشهر همدان باشد. با حضور استاد توانمند و صاحب نام عکاسی ایران سعید دستوری که سال هاست بی دریغ به تعلیم و پرورش عکاسان نسل جوان همت گمارده است.

وی در پایان به حمایت عباس عرب زاده از این رویداد اشاره می کند و می گوید: استادعرب زاده قوت قلبی برای عکاسان همدان است در این کارگاه با یک پیام از حضورآقای دستوری درهمدان قدردانی خواهد کرد.

نویسنده: حسین زندی