وجود دو هزار و 600 موقوفه در استان همدان

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان از وجود دو هزار و 600 موقوفه در استان همدان خبر داد و افزود: بیشترین نیات در سطح موقوفات استان در مورد عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) می‌باشد. به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان” حجت الاسلام محمد کاروند، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در جلسه مبلغین اعزامی […]

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان از وجود دو هزار و 600 موقوفه در استان همدان خبر داد و افزود: بیشترین نیات در سطح موقوفات استان در مورد عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری”فردای همدان” حجت الاسلام محمد کاروند، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در جلسه مبلغین اعزامی طرح سوگواره یاس نبوی عنوان کرد: بسیاری از موقوفاتی که دارای پلاک ثبتی در زمینه موقوفه بودن ملک هستند در سال‌های گذشته شناسایی شده‌اند، در دوران رژیم فاسد ستم شاهی بسیاری از موقوفات مورد تعرض افراد مختلف قرار گرفت که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بسیاری از موقوفات دوباره احیاء گردیدند.

 

30 هزار رقبه در شهرستان ملایر قرار دارد  

 

مدیر کل اوقاف استان با بیان این آمار که 2600 موقوفه در سطح استان وجود دارد که 670 عدد از این موقوفات عمده می باشند اظهار داشت : بیشترین سطح موقوفات استان متعلق به شهرستان های ملایر – همدان و کبودرآهنگ و هم چنین شهر لاله جین می باشند و جمع کل رقبات استان 46 هزار رقبه است که 30 هزار از این رقبات در سطح شهرستان ملایر قرار دارد.

 

حجت الاسلام کاروند اظهار داشت : قریب 230 بقعه متبرکه در سطح استان همدان وجود دارد که تمامی اطلاعات و موارد اداری و مالی در سامانه بانک جامع اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه کشور ثبت گردیده است که این سامانه توسط نهادهای نظارتی مورد رصد قرار می گیرد و شفاف سازی تمامی ماموریت ها و فعالیت های اوقاف در سال های گذشته با بالاترین کیفیت ممکن شکل گرفته است و امروز سازمان اوقاف کشور از نهادهای پیشرو در این زمینه می باشد.

 

حجت الاسلام کاروند عنوان نمود : در سال جاری قریب 2 هزار هکتار از موقوفاتی که فاقد سند مالکیت بوده اند با پیگیری های به عمل اوقاف دارای سند مالیک شده اند که این روند در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

 

مدیر کل اوقاف استان با ذکر این مطلب که یکی از وظایف اصلی روحانیون و مبلغین فرهنگ سازی در حوزه ترویج وقف می باشند : براساس احکام شرعی افراد مستقر در سطح موقوفات باید اقدام به پرداخت حقوق شرعی موقوفه نمایند و تبلیغ فرهنگی وقف باید به صورت تکلیف محور انجام شود و نباید این امر فقط در قالب دستورالعمل های سازمانی و اداری پیگیری گردد و یکی از مهم ترین وظایف در این امر را علمای دینی بر عهده دارند.

 

حجت الاسلام کاروند اظهار داشت: بیشترین نیات در سطح موقوفات استان در مورد عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) می باشد و هم چنین نیات زیادی در حوزه دارو و درمان افراد نیازمند در استان همدان وجود داشته و اکنون ایجاد وقف های جدید به خصوص در زمینه کمک به امر ازدواج جوانان و ترویج فرهنگ نماز لازم است در سطح استان ایجاد گردد.

 

حجت الاسلام کاروند با تاکید بر ضرورت بصیرت افزایی و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و بیان رهنمودهای حکیمانه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در سخنرانی این ایام توسط مبلغین در سطح بقاع متبرکه و مساجد سطح استان عنوان نمود: بیان نقش حضرت فاطمه الزهرا(س) در دفاع از حریم ولایت و امامت توسط مبلغین در این ایام انجام خواهد شد.

 

مدیر کل اوقاف استان افزود: در جهت ترویج فرهنگ وقف و تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی در سطح استان با ائمه محترم جماعات مساجد و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی جلسات مختلفی آغاز گردیده است که این جلسات در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

 

در پایان این جلسه مبلغین اعزامی به بیان دیدگاه و نظرات خود در زمینه ارتقای هر چه بیشتر جایگاه فعالیت های تبلیغی در این ایام پرداختند که لازم به ذکر است استان همدان در این ایام از وجود 44 نفر از روحانیون مبلغ در سطح بقاع متبرکه و اماکن مذهبی بهره مند خواهد بود که تعداد 24 نفر از این روحانیون از مرکز اعزام مبلغ معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف کشور که در شهر مقدس قم مستقر می باشد اعزام گردیده اند.