آمادگی شهرداری همدان برای برپایی نماز عید سعید فطر

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست  شورای اسلامی شهر همدان از آمادگی شهرداری برای استقبال از مسافرین ایام عید سعید فطر خبر داد و گفت: همچنین مدیریت شهری آماده برپایی نماز پر فضیلت عید سعید فطر است .     به گزارش “فردای همدان”، کامران گردان در کمیسیون خدمات […]

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست  شورای اسلامی شهر همدان از آمادگی شهرداری برای استقبال از مسافرین ایام عید سعید فطر خبر داد و گفت: همچنین مدیریت شهری آماده برپایی نماز پر فضیلت عید سعید فطر است .

 

 

به گزارش “فردای همدان”، کامران گردان در کمیسیون خدمات شهری ،حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورا با اشاره به تعطیلات عید فطر و لزوم آمادگی شهرداری در استقبال از مسافرین و گردشگران در این ایام اظهار کرد: بازدید و رفع نواقص در بخش‌های مختلف ارائه خدمات شهری از جمله موضوعاتی است که باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد، همچنین ارائه خدمات در برخی بخش‌ها مثل ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت ویژه فعال شود.

وی با بیان اینکه فعال شدن اتوبوس گردشگری در تعطیلات عید فطر و ایام تابستان از جمله مواردی است که شهرداری می‌تواند در ارتقای خدمات دهی به مسافران مدنظر داشته باشد، بیان کرد: در تابستان و عید فطر سال قبل رضایتمندی مسافران از خدمات دهی شهرداری به خصوص در بخش نظافت و پاکی شهر بالا بوده و با برنامه ریزی و ارائه خدمات مناسب می‌توان امسال هم خاطره‌ای زیبا از شهر همدان در اذهان مسافران به یادگار گذاشت.

گردان همچنین ضمن تأکید بر انجام اقدامات لازم در برپایی هرچه باشکوه ترنماز عیدفطر، از معاونت خدمات شهری درخواست کرد ناوگان اتوبوسرانی در روز عید فطر، اقدام به جابجایی رایگان مسافران از نقاط مختلف به محل برگزاری نماز عید نماد.

وی اضافه کرد: علیرغم تبلغیات متعددی که شهرداری برای بیرون گذاشتن به موقع زباله ها انجام داده، این اتفاق هنوز به طور کامل محقق نشده است که منجر به تجمیع زباله‌ها در ساعات مختلف و آثار سوء آنها از جمله ریزش شیرابه از باکس‌های زباله و خودروهای حمل زباله می شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان  با بیان اینکه ریزش شیرابه‌های زباله از خودروهای حمل زباله علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی انتقال انواع بیماری‌ها را در سطح شهر به دنبال دارد افزود:  بنابراین لازم است شهرداری با فرهنگ سازی و ارائه آموزش‌های شهروندی به این موضوع ورود کرده و جمع آوری زباله و تفکیک از مبدأ را در کاهش تولید زباله و شیرابه‌های آن ملاک عمل قرار دهد.

گردان همچنین بر نظافت باکس‌های زباله تأکید و بیان کرد: با توجه به ورود به فصل تابستان و افزایش آلودگی باکس‌های زباله، شستشو و رنگ آمیزی آنها در جلوگیری از بوی نامطبوع و دید و منظر شهری بسیار حائز اهمیت است، علاوه بر آن شستشوی کانال‌های فاضلاب به ویژه در نقاطی که از شیب مناسب برخوردار نیستند می‌تواند علاوه بر ارتقای کیفیت شرایط زندگی شهری شهروندان در رفاه مسافران و گردشگران نیز مؤثر خواهد بود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهرهمدان در ادامه با اشاره به اصل وجود المان‌ها در زیبایی شناسی و معرفی هویت شهر عنوان کرد: طی دو، سه سال اخیر با ساخت المان‌های نوروزی در سطح شهر اقدامات مطلوبی صورت گرفته که باعث افزایش نشاط و تنوع در چهره شهر در ایام نوروز شده است، اما با درنظر گرفتن لزوم ایجاد المان‌های دائمی فاخر در سطح شهر باید ابعاد فرهنگی، تاریخی، مذهبی، هویتی و حتی جغرافیایی شهر در طراحی و نصب المان‌ها لحاظ شود.

وی با اعلام این موضوع که ایجاد این المان‌های ریشه‌دار و باهویت می‌تواند در برقراری ارتباط با مخاطبین و معرفی وجهه شهر مؤثر باشد گفت: علاوه بر این وجود این المان‌ها می‌تواند در افزایش زیبایی شهر و سیمای شهری نقش مهمی ایفا کند و منظر شهر را از یکنواختی خارج نماید.

گردان همچنین به موضوع جانمایی و طراحی صحیح تابلوهای مسیر خیابان‌ها و کوچه‌ها اشاره و تشریح کرد: دقت در جانمایی و طراحی صحیح تابلوها علاوه بر کمک به رانندگان برای به حداقل رسیدن زمان طی مسافت و کوتاه شدن مسیر، ایمنی محدوده خروجی‌ها و ورودی‌ها را نیز به همراه خواهد داشت که بهتر است در طراحی و نصب این تابلوها علاوه بر رعایت اصول استاندارد جنبه‌های زیبایی شناختی نیز درنظر گرفته شود.

وی ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در طراحی و ساخت المان‌ها و نقاشی دیواری‌های سطح شهر توسط مدیریت شهری اظهار داشت:  کمیسیون خدمات شهری شورا بکارگیری ظرفیت‌های مردمی و نخبگان هنری و فرهنگی بهترین راهکار در بررسی تخصصی موضوعات دیده است چرا که استفاده از ظرفیت سمن ها و تشکل های مردم نهاد نمود اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری است.

گردان افزود: یکی از مصوبات کمیسیون خدمات شهری همکاری و تعامل با سمن‌ها بوده به همین منظور سعی داریم کمیته‌ای با عنوان اتاق فکر کمیسیون شکل بگیرد و از افراد صاحب نظر و اهل فن در طراحی و ساخت المان‌ها نظرخواهی کنیم که البته این اقدام هیچ منافاتی با برنامه‌های سازمان زیباسازی ندارد و درواقع به نوعی کمک به کار این سازمان است چراکه ایجاد برخی المان‌ها هزینه‌های بسیاری دربردارد که در صورت عدم کار کارشناسی و جامع پسند، حذف آنها خسرانی برای شهرداری خواهد بود.

وی همچنین به موضوع ایمن سازی تقطع سعیدیه اشاره کرد و یادآور شد: طرح‌هایی که برای حذف چراغ در چهار راه پژوهش و میدان مدرس ارائه شده بود در مراحل اجرای آزمایشی در کمیته ترافیک قرار گرفته و حذف چراغ در میدان مدرس در طرح آزمایشی موفق بوده بنابراین بزودی چراغ‌های این میدان حذف خواهند شد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری وگردشگری شورای اسلامی شهرهمدان هم در این جلسه  به مشکلات پول خرد کرایه تاکسی اشاره کرد و گفت: نصب کارتخوان در تاکسی ها بهترین و ساده ترین راه برای رفع مشکل پول خرد است .

محمد تبریزی به طرح آرامسازی چهار راه سعیدیه نیز اشاره کرد وافزود: به منظور ایمنی عبور و مرور و نیز کنترل سرعت خودروهای عبوری باید به جای استفاده از سرعت گیر از روشهای نوین آرامسازی مانند کفسازی قسمتی از مسیر استفاده کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه ساخت المانهای شهری را از عوامل ایجاد نشاط و شادی در سطح شهر دانست و گفت: در این زمینه طی سه سال اخیر حرکت جدیدی در شهر شروع شده که قابل توجه است.

علی رضایی با بیان اینکه شهروندان سلایق و خواستگاه های متفاوتی دارند افزود: الزم است در ساخت المانها تمامی سلایق را در نظر گرفت و در این زمینه از نظرات و ظرفیت علمی صاحبنظران بهره گرفته شود تا کارها به صورت کارشناسی شده انجام شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان در این کمیسیون ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شهرداری در خصوص اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ویژه برپایی نماز عید سعید فطر تشریح کرد: شهرداری برنامه ریزی لازم  را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر نماز باشکوه عیدفطر انجام داده است بر همین اساس توزیع 20 هزار بسته فرهنگی بین شهروندان در دستور کار قرار گرفته که علاوه بر دعای قنوت نماز عیدفطر و نکاتی از آموزش شهروندی، تغذیه مختصری نیز در آن تعبیه خواهد شد.

مجید درویشی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: از صبح زود حمل و نقل مسافران همچون سنوات گذشته از نقاط مختلف به محل برپایی نماز توسط ناوگان حمل و نقل عمومی انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: با توجه به برپایی نماز عید فطر در مصلّی خیابان تختی، پاکسازی و شستشوی این خیابان از میدان امام تا میدان فردوسی و میدان مفتح تا خیابان شهدا در دستور کار رقار گرفته است، همچنین تعویض پرچم‌ها و گل‌های در این نواحی و رنگ آمیزی جداول از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده برای افزایش فضای نشاط در این روز زیبا خواهد بود.

معاون شهردار با بیان اینکه نصب طاق‌های نصرت و تعبیه جایگاه نیز در زمره برنامه‌ها دیده شده است گفت: مجموع اقدامات مذکور بیش از 200 میلیون تومان هزینه دربردارد که شهرداری مستقلا اقدام به تأمین و اجرای آن‌ها نموده است.

درویشی در ادامه از پیش بینی حضور یک میلیون نفر مسافر در ایام تعطیلات عید فطر در همدان خبر داد و گفت: شهرداری برای استقبال از مسافرین این ایام نیز اقدامات لازم از جمله نظافت و گل آرایی ورودی‌های شهر و بهبود فضای رفاهی پارک‌ها را مدنظر قرار داده است.

گفتنی است در ادامه مدیرعاملان سازمانهای زیباسازی و خدمات موتوری شهرداری همدان به تشریح اقدامات سازمانهای مربوطه در زمینه آماده اسازی شهر برای برپایی نماز عید فطر و استقبال از مسافرین ایام تعطیل عید پرداختند.