برای جذب نوجوان امروز، باید قلاب انداخت

گروه فرهنگ و هنر: کارگاه داستان نوجوان و جشن روز ادبیات کودک و نوجوان در حالی با حضور فرهاد حسن‌زاده در همدان برگزار شد که با استقبال خوب علاقمندان و فعالان همراه بود.     به گزارش “فردای همدان”، فرهاد حسن‌زاده در کارگاه داستان نوجوان و جشن روز ادبیات کودک و نوجوان گفت: یکی از […]

گروه فرهنگ و هنر: کارگاه داستان نوجوان و جشن روز ادبیات کودک و نوجوان در حالی با حضور فرهاد حسن‌زاده در همدان برگزار شد که با استقبال خوب علاقمندان و فعالان همراه بود.

 

 

به گزارش “فردای همدان”، فرهاد حسن‌زاده در کارگاه داستان نوجوان و جشن روز ادبیات کودک و نوجوان گفت: یکی از لازمه‌های نوشتن، تمرکز کردن و دوربودن از هیاهوی محیط است اما ویژگی روزنامه‌نگاران این است که در هیاهو و شلوغی دفتر روزنامه و در لابلای زنگ تلفن، مطلب می‌نویسند و اگر یک نویسنده هم بتواند چنین کاری کند، بسیار حرفه‌ای خواهد بود.

نامزد جایزه «هانس کریستسن اندرسن» با اشاره به اینکه هیچ‌کس با خواندن تئوری، داستان‌نویس نمی‌شود، ادامه داد: طبق تعریف کلاسیک، داستان باید مقدمه داشته باشد، گره‌افکنی کند، به اوج برسد و گره‌گشایی کند؛ اینها همه درست است اما مقدمه گاهی کار ما را خراب کرده و داستان را طولانی می کند، خصوصا برای نوجوان امروز که فرصت و حوصله خواندن ندارد و آنقدر امکانات دیجیتال در دسترس او هست که به راحتی می‌تواند سر خود را گرم کند، پس باید قلاب بیندازیم و با یک اتفاق خوب داستانی که تعلیق هم دارد، او را جذب کنیم؛ و این می‌تواند یک تکنیک باشد.

 

حسن‌زاده تاکید کرد: گاهی نویسنده به جایی می‌رسد که نوشتن یک داستان ساده و معمولی به درد او نمیخورد و دوست دارد با داستان، حرکتی کند که دیگران انجام نداده اند؛ اتفاقاتی که دیگران در داستانشان رقم زده‌اند اگر قرار باشد ما هم رقم بزنیم، اتفاق خاصی رخ نداده است؛ نوآوری در این است که حرکت تازه ای انجام دهیم.

 

نویستده کتاب «همان لنگه کفش بنفش» اظهار داشت: نکته بعدی، پایان‌بندی داستان است؛ هیچ توصیه خاصی برای تمام‌کردن داستان وجود ندارد اما تجربه شخصی خودم این است که خودم را در موقعیت شخصیت داستان قرار می‌دهم و بعد تصمیم می‌گیرم اگر من بودم چه واکنشی نشان می‌دادم و همان چاره را در داستان می‌نویسم ضمن اینکه گاهی باید داستان بدون پایان باشد و مخاطب سفیدخوانی داشته باشد و خودش داستانش را تمام کند، مانند همان کاری که در «همان لنگه کفش بنفش» انجام داده ام.

 

وی ادامه داد: همه‌ی نویسنده‌ها، نویسنده زاده نشده‌اند و از ابتدا در همان سطحی که الان هستند، نبوده‌اند؛ این جایگاه حاصل یک دوره‌ی کاریست و امیدوارم افرادی که در این کارگاه هستند، روزی افتخار شهر و کشور خود باشند.

در نشست بعدازظهر نیز کودک‌نویسانی نظیر مونا اسکندری، بهناز ضرابیزاده، شهلا شهبازی، سیدمهرداد موسویان، و همچنین تعدادی از اعضای کانون پرورش فکری شهر همدان به خواندن آثاری با موضوع کودک و نوجوان پرداختند. در ادامه نیز از فعالیت‌های مریم زرنشان، از اعضای خانه ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری استان همدان تقدیر شد.

 

گفتنی است؛ فرهاد حسن‌زاده متولد بيستم فروردين 1341در شهر آبادان است و نوشتن را از سال‌هاي نوجواني(1355) آغاز كرد و تا كنون بيش از هشتاد عنوان كتاب (اكثراً كودك و نوجوان) در گونه‌هاي مختلفي همچون داستان كوتاه، بلند، رمان، افسانه، فانتزي، طنز، زندگينامه از او به چاپ رسانده است. برخی از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی و کردی ترجمه شده‌اند. او عضو هيات موسس «انجمن نويسندگان كودك و نوجوان» بوده. و دو دوره هم به عنوان عضو هيأت مديره به هم صنفي‌هايش خدمت مي‌كرده و به تازگی نیز به عنوان نامزد دریافت جایزه جهانی اندرسن در سال 2018 و همچنین جایزه جهانی آسترید لیندگرن انتخاب شده است.